تغذیه سالم

خطرات دیر شام خوردن یا سندرم خوردن در شب !

آیا از خطرات دیر وقت شام خوردن اطلاع دارید ؟!

امروزه عادت دیر شام خوردن موضوعی فراگیر شده است، و ممکن است برای هریک از ما حداقل یک بار چنین اتفاقی رخ داده باشد که دیروقت شام بخوریم. شاید هراز چندگاهی خوردن یک میان وعده در آخر شب مشکل خاصی ایجاد نکند، اما در دراز مدت تاثیرات منفی برای سلامت بدن به همراه دارد. بی‌دلیل نیست که متخصصان معمولا توصیه می‌کنند از خوردن شام دیر وقت یا غذاهای چرب و سرخ شده در انتهای شب اجتناب کنید.

موضوع اصلی این است که آخرین وعده غذایی را باید چه ساعتی بخوریم! معمولا توصیه می‌شود که بلافاصله قبل از خواب نباید غذا خورد. دلیل این ممنوعیت این است که برخی معتقدند خوردن غذا در آخر شب باعث افزایش وزن می‌شود. برخی معتقدند که به دلیل کاهش طبیعی متابولیسم بدن قبل از خواب، دیر شام خوردن باعث افزایش وزن می‌شود. در اینجور مواقع کالری دریافتی از غذا بیشتر در غالب چربی ذخیره می‌شود.

چرا دیر شام خوردن بد است؟

گاهی خوردن غذا در آخر شب تبدیل به چیزی بیش از یک عادت معمولی شده و به “سندرم خوردن در شب” منجر می‌شود. معمولا توصیه می‌شود که افراد بیشتر در طول روز انرژی خود را از طریق مواد غذایی تامین کنند؛ اما اگر نمی‌توانید با این مشکل خود مقابله کنید لازم است که از خطرات احتمالی این عادت نیز مطلع باشید.

عوارض دیر شام خوردن

تاثیرات منفی دیر شام خوردن

در زیر به برخی از تاثیرات منفی دیر شام خوردن بر بدن اشاره کرده‌ایم:

ایجاد اختلال در کیفیت خواب

معمولا افرادی که دیر شام می‌خورند، برنامه خواب‌شان نامنظم است. حتی محققان دریافته‌اند که کسانی که دیروقت شام می‌خورند بیشتر خواب آشفته می‌بینند.

زمانی که دیروقت شام می‌خورید، در طول خواب مدام با صدای معده‌تان، که طلب غذای بیشتری در نیمه شب می‌کند، بیدار می‌شوید و این تلاش و تکاپوی بدن مانع از خواب راحت و باکیفیت می‌شود. میزان خواب توصیه شده برای افراد بزرگسال در طول شب 8 ساعت است و در صورت کمبود خواب عملکرد سالم و طبیعی بدن دچار اختلالاتی می‌شود.

آیا بی خوابی ریسک حمله قلبی را افزایش می‌دهد

جذب بد و حرکات نامنظم روده

معمولا دچار رفلاکس اسید یا سوزش سر دل می‌شوید؟ دلیل این امر دیر وقت شام خوردن است، چرا که غذا به درستی هضم نشده و در نتیجه اسید معده زیاد می‌شود. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود قبل از اینکه بلافاصله بعد از غذا خوردن به رختخواب بروید، کمی تحرک داشته باشید و پیاده‌روی کنید.

افزایش وزن ناسالم

خوردن در ساعات نامناسب باعث ایجاد اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن (ساعت بدن) شده و در نتیجه باعث ایجاد اختلال در خواب و عدم تعادل هورمونی می‌شود؛ ریتم شبانه‌روزی نامنظم نیز باعث پرخوری می‌شود. معمولا سرعت سوزاندن کالری در بدن شب‌ها کندتر از روز است.

دیر شام خوردن
خطرات دیر شام خوردن

فشار خون بالا

از دیگر مضرات دیر شام خوردن می‌توان به افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خود بالا و دیابت اشاره کرد. معمولا زمان مناسب برای صرف شام ساعت 7 شب است.

اختلال در سلامت روان

تابه‌حال به این موضوع پی برده‌اید که اختلال خواب باعث ایجاد کج خلقی شما نیز می‌شود. دیروقت شام خوردن تاثیرات منقی بر سلامت ذهن می‌گذارد و باعث ایجاد اختلال در روند خواب می‌شود. با خواب بی‌کیفیت ناشی از درد معده و و اختلال در ریتم شبانه روزی احتمال افسردگی و اضطراب در فرد بیشتر می‌شود.

احتمال تاثیرات منفی بر روند باروری

معمولا میل خانم‌ها به خوردن غذا و میان‌وعده در دوران بارداری بیشتر از حد معمول می‌شود. اما توصیه متخصصان این است که نهایت تا 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب دیگر چیزی میل نکنید، چرا که دیر وقت غذا خوردن در این دوران باعث کاهش شاخص توده بدنی شده و علاوه بر تاثیرات منفی که بر خود فرد دارد، سلامت جنین را نیز به خطر می‌اندازد.

سخن پایانی

با چندین روش آسان می‌توان عادت دیر غذا خوردن را ترک کرد. ابتدا اینکه خوراکی‌های وسوسه‌برانگیز و تنقلات را از دم دستتان دور کنید. در ابتدای شب یک شام مقوی بخورید. در صورتی که نمی‌توانید خودتان به تنهایی این عادت را ترک کنید باید به متخصص مراجعه کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مجله اینترنتی زندگی سالم نقشه سایت best counter