کودکان

دوبینی در کودکان

علت دوبینی چشم در کودکان چیست ؟

دوبینی چشم در کودکان به معنای دو‌تایی دیدن یک تصویر توسط فرزند شماست که می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی همچون آسیب دیدگی سر، قوز قرنیه، لوچی، دیابت و … اتفاق بیفتد.

انحراف چشم و دوبینی در کودکان

انحراف چشم و دوبینی در کودکان را باید جدی گرفت. زمانی که هماهنگی لازم در حرکت چشم وجود نداشته و تمرکز کافی در چشم های کودک نباشد ، می توان گفت که ، کودک دچار انحراف چشم شده است.

این انحراف احتمال دارد که در یک چشم و یا هر دو چشم وجود داشته باشد. دو بینی هم به صورتی است که کودک یک جسم و یا هر چیزی را به صورت مشخص و واحد نمی بیند ، در حقیقت یک شی را به صورت دو تصویر دیدن را دوبینی می گویند.

البته این دوبینی و دو تصویر دیدن می تواند به صورتی باشد که دو تصویر روی هم قرار گرفته و یا در کنار هم باشند. هم انحراف چشم و هم دو بینی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند.

این نوع اختلالات ممکن است نشانه هایی از وجود بیماری های مختلفی باشند. به همین دلیل درمان این عوارض نیز متفاوت بوده و بررسی آن ها مهم است.

دلایل دوبینی چشم در کودکان

یکی از دلایل دوبینی در کودکان ممکن است خستگی بیش از حد باشد ، البته زمانی که چشم دچار خستگی شده باشد این دو بینی ممکن است موقت و گذرا بوده و تکرار نشود.

اما در صورتی که این عارضه تکرار شده و کودک به طور مرتب حالت دوبینی داشته باشد، ممکن است نشانه ای از نوعی آسیب و عارضه مغزی خطرناک باشد که البته تشخیص این نوع اختلال تنها بر عهده پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان است.

در بعضی از موارد نیز عارضه دوبینی احتمال دارد که نشانه ای از بروز بیماری ام اس باشد. در مورد انحراف چشم نیز به همین صورت است .

در اکثر موارد ، انحراف چشم ممکن است منجر به دوبینی شود. در برخی موارد ، انحراف چشم ممکن است به سبب آسیب مغزی و یا آسیب رسیدن به سر کودک باشد.

سایر موارد احتمالی نیز می تواند به صورت آسیب رسیدن به دستگاه عصبی مرکزی جنین ، بیماری تیروئید ، تومور و از این قبیل باشد. تشخیص نهایی علت انحراف چشم و دوبینی کودکان به عهده پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان است.

بینایی طبیعی چگونه است ؟

بینایی طبیعی به صورتی است که چشم قادر به دیدن تصاویر صحیح و واضح است .

البته بینایی ، نتیجه یک فرایند پیچیده است که در این فرایند ، بخش های زیادی با هم همکاری داشته و در نتیجه ، دید مناسب به وجود می آید.

در مشکل دوبینی ، مشخص است که مشکلی در سیستم بینایی به وجود آمده است. به همین دلیل در صورت مشاهده دوبینی و یا انحراف چشم در کودکان ، لازم است که بر پایه علت آن ، درمان صورت گیرد.

دوبینی ، معمولا زمانی صورت می گیرد که بر طبق وجود مشکل و آسیب ، قرنیه چشم دچار مشکل شده باشد.

اشکال در قرنیه ممکن است فقط در یک چشم ایجاد شده و در نتیجه ، تنها یک چشم دچار دوبینی شود. عضلات چشم کودک ، کنترل کننده حرکت طبیعی چشم بوده و نوعی هماهنگی در آن ایجاد می کنند.

اگر حتی یکی از عضلات چشم آسیب دیده و ضعیف عمل کند ، این هماهنگی از بین رفته و مشکلاتی مانند دوبینی و یا انحراف چشم را در کودک به وجود می آورند

عوامل ایجاد دوبینی در کودکان

مشکلات عضلانی چشم ممکن است به دلایلی مانند مشکل در عصب های کنترل کننده آن به وجود بیاید. این مشکلات ممکن است بر اثر بیماری های خود ایمنی ایجاد شود.

بیماری خود ایمنی سبب می شود تا اعصاب چشم نتوانند به خوبی عضلات آن را کنترل کنند. اطلاعاتی که از چشم به مغز منتقل می شود به این ترتیب ناقص بوده و همین مشکل می تواند سبب بروز دو بینی در کودک شود.

در صورت ایجاد مشکل در اعصاب مغز و نخاع و آسیب رسیدن به عصب های کنترل کننده چشم ، دوبینی و یا انحراف چشم در کودک به وجود می آید.

برخی از بیماری های عصبی نیز می توانند سبب ضعف پیشرفته شده و این اختلالات را به وجود آورند. در برخی موارد نیز ، بیماری دیابت ممکن است سبب آسیب عصبی به عضلات چشم شود.

اعصابی که چشم را کنترل می کنند ، به طور مستقیم به مغز فرد متصل هستند و عمل پردازش تصاویر صورت می گیرد. می توان گفت که بسیاری از مشکلات بینایی از جمله انحراف و دو بینی چشم ، ناشی از مشکل و اختلال در مغز و اعصاب هستند.

برخی از این مشکلات شامل افزایش فشار داخل مغز بر اثر آسیب دیدگی ، خونریزی ، عفونت و تومور های سرطانی در این ناحیه و سردرد های میگرنی .. هستند.

علائم دوبینی چشم در کودکان

علائم این اختلالات ممکن است به صورت انحراف و ناهماهنگی در چشم ها ، دو بینی و تاری دید باشد.

دوبینی در کودکان ، نیازمند مراقبت های پزشکی می باشد. در مواردی که بروز این علائم به سبب اختلالات سیستم عصبی و مغز به وجود آمده باشد ، آزمایشات مختلفی به منظور تشخیص و درمان صورت می گیرد.

تشخیص دوبینی چشم در کودکان

آزمایشاتی مانند نوار مغزی ، آزمایشات فیزیکی ، تصویربرداری مغناطیسی یا ام آر آی و غیره .

البته در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم در مورد کودک به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ، موثر و کمک رسان است.

در برخی موارد ، وارد آمدن ضربه به سر کودک نیز ممکن است سبب بروز چنین اختلالاتی شود. در انحراف چشم کودکان نیز بهتر است درمان سریع و به موقع صورت گیرد.

همانطور که گفته شد ، مغز ، رابط مستقیم عمل بینایی بوده و اختلال در اعصاب مربوط به بینایی می تواند سبب ایجاد مشکل شود.

میزان مشکل انحراف چشم کودکان ممکن است در طی زمان افزایش یابد. در این نوع اختلالات معمولا کاهش قدرت دید نیز مشاهده می شود.

عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در بروز این اختلالات موثر باشند. همچنین ممکن است این مشکلات با فلج عصب جمجمه نیز در ارتباط باشد.

توانایی مغز به منظور ایجاد یک بینایی طبیعی و صحیح ، بر اساس هماهنگی مناسب چشم و سایر اعصاب ایجاد می شود.

زمانی که هر دو چشم کودک هدف یکسانی از یک تصویر داشته باشند ، بخش بصری یا بینایی مغز نیز ، فرم ها را به یک تصویر متصل می کند.

در مشکل دو بینی ، دو تصویر مختلف به مغز ارسال می شود. همین موضوع سبب بروز دو بینی می شود.

البته ریشه این مشکلات ، آسیب دیدگی به سبب عواملی است که ذکر شد.

یعنی آسیب های مغزی ، عصبی ، وجود برخی بیماری های عصبی و از این قبیل. در برخی موارد ، ممکن است چند عضله در چشم به درستی کار نکند که این اشکال ممکن است بر اثر بیماری هایی مانند :
فلج مغزی ، سندروم داون ، هیدروسفالی و تومور های مغزی باشد. با مراجعه به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ، پس از معاینات اولیه و تشخیص ، درمان صورت می پذیرد.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا