تازه هاجهان

برترين پيشرفت‌هاي پزشکي جهان در سال گذشته

عمل جراحیدکتر حامد حاتمي

امسال نيز مانند چشم برهم‌زدني گذشت. جهان هم در سال گذشته با شتاب به پيشرفت‌هاي علمي از جمله در حيطه پزشکي ادامه داد…

 در اين فهرست که با بهره‌گرفتن از سايت‌هاي تايم، گلوبال نيوز کانادا، اخبار پزشکي ياهو و هلث‌لاين تهيه شده است، مروري خواهيم داشت به برترين پيشرفت‌هاي علوم‌پزشکي و زيستي در سال گذشته:

. کودکي که رسما ايدز را مغلوب کرد

پاييز سال 92 پزشکان در ايالت مي‌سي‌سي‌پي گزارش کردند کودکي که 2 سال پيش هنگام تولد ويروس HIV را از مادر مبتلا به ايدز خود گرفته بود، حالا ديگر هيچ نشاني از بيماري ايدز ندارد. اين کودک حدود 2 سال تحت‌درمان سه‌گانه ضدايدز که براي بزرگسالان و اطفال بزرگ‌تر تجويز مي‌شود قرار گرفت و بالاخره پاييز امسال پزشکان توانستند با قاطعيت از محو شدن ويروس ايدز در اين کودک سخن بگويند. اين درمان نه‌تنها يک موفقيت براي پزشکان معالج و اين کودک خوش‌شانس بود، بلکه مي‌تواند به پژوهشگران در فهم راهکارهاي کنترل و درمان کامل ايدز کمک کند.

. داروي موسوم به sharp-shooter براي متوقف کردن انواع سرطان‌ها

ميليون‌ها دلار سرمايه، هزاران پژوهشگر در سراسر جهان و ده‌ها سال تحقيق، همه به اميد يافتن دارويي براي مقابله با سرطان‌ها وقف شده است، اما در اين ميان به نظر مي‌رسد نتايج تحقيقات پژوهشگراني از بيمارستان پرنسس مارگارت کانادا توانسته بيشتر از همه نظرها را به خود جلب کند. چراکه مطالعات روي داروي ارائه‌شده آنها به نام sharp-shooter نشان مي‌دهد اين دارو در موش‌ها توانسته است روند پيشرفت انواع سرطان‌ها از جمله کانسرهاي پستان، ريه، روده، تخمدان، پروستات و پانکراس را کند يا تقريبا متوقف کند.

دکتر ماک، سرپرست اين گروه تحقيقاتي متشکل از دانشمندان آمريکايي و کانادايي است که در سال 1998 همسرش را به‌دليل ابتلا به سرطان پستان از دست داده است. او مي‌گويد آنها هنوز در اول راه هستند و بايد منتظر مجوزهاي اف‌دي‌اي آمريکا و سازمان بهداشت کانادا براي بررسي روي داوطلبان انساني باشند. او گفته آنها روي داروهاي جديدتري هم کار مي‌کنند که اميدوارند نتايج بسيار بهتري نسبت به داروي sharp-shooter داشته باشند.

. باکتري‌هاي مزدور براي مبارزه با کلستريديوم ديفيسل

وقتي توازن گونه‌هاي باکتري در روده به هم مي‌خورد گروهي از باکتري‌هاي شرور به سرکردگي کلستريديوم ديفيسل اوضاع گوارش را به آشوب مي‌کشند و مشکلات فراواني براي بيمار ايجاد مي‌کنند. تاکنون از روش‌هايي مانند پيوند مدفوع (انتقال مدفوع از فرد ديگري که معمولا شريک جنسي بيمار است به روده بيمار) براي فراهم کردن باکتري‌هاي مفيد در روده و مقابله با باکتري‌هاي عصيانگر استفاده مي‌شد، اما سال گذشته دکتر لويي از دانشگاه کلگري روشي را ابداع کرد که در آن بيمار کپسولي حاوي انواع باکتري‌هاي مفيد و فلور نرمال دستگاه گوارشي را مي‌بلعد و بعد از آن اوضاع تحت‌کنترل درمي‌آيد.

. بيهوشي به کمک کامپيوتر و بدون حضور آنستزيولوژيست

کولونوسکوپي يکي از پرخرج‌ترين تست‌هاي غربالگري در کشور آمريکا محسوب مي‌شود. اين تست وقتي گران‌تر مي‌شود که به حضور متخصص بيهوشي هم نياز باشد. در سال گذشته دستگاهي معرفي شد که مي‌تواند سديشن را با استفاده از داروي پروپوفول و بدون نياز به حضور متخصص بيهوشي برقرار کند. مبدعان اين روش گفته‌اند با قطع نياز به متخصصان بيهوشي سالانه حدود 1 ميليارد دلار در هزينه‌هاي درماني آمريکا صرفه‌جويي خواهد شد.

. چشم‌هاي مصنوعي براي نابينايان

رتينيت پيگمنتوزا يکي از بيماري‌هاي ارثي است که بينايي فرد را درگير مي‌کند و ممکن است حتي باعث نابينايي رسمي شود. امروزه حدود 100 هزار نفر در کشور آمريکا از اين بيماري رنج مي‌برند. پس از 2 دهه تحقيق و با صرف 200 ميليون دلار هزينه، به نظر مي‌رسد درمان جديدي براي مبتلايان به رتينيت پيگمنتوزا در راه است. در اين روش درماني حدود 60 الکترود که با جراحي در چشم کاشته مي‌شوند، نقش شبکيه را بازي مي‌کنند. يک عينک مجهز به دوربين و يک واحد پردازنده هم براي دريافت و پردازش تصاوير داريم. دوربين‌هاي روي عينک تصاوير را مي‌گيرند و به واحد پردازنده مي‌فرستند و از آنجا تصاوير به‌صورت بي‌سيم به الکترودها فرستاده مي‌شوند تا مثل سيگنال‌هاي بينايي کدگذاري و به مغز ارسال شوند.

اين چشم‌ها بينايي را به‌طور کامل برنمي‌گردانند، اما روشنايي و تاريکي، حرکت و موقعيت اشيا و افراد را درک مي‌کنند.

. آناليز بوي دهان با گوشي تلفن‌همراه

تا چند سال ديگر ممکن است شما از تلفن همراهتان بپرسيد: «آيا دهان من بو مي‌دهد؟» و سپس‌جواب مبسوطي مبني بر آناليز بوي دهان خود دريافت کنيد. يک شرکت نوپا در سانفرانسيسکو چيپ کامپيوتري معرفي کرده که مي‌تواند بو و مزه‌ها را آناليز و کدگذاري کند. اين چيپ هم در مورد اينکه دهان صاحبش بوي بدي مي‌دهد يا نه به او اخطار مي‌دهد و هم مي‌تواند افت قندخون يا بالا رفتن ميزان الکل خون را تشخيص دهد و از همه مهم‌تر اينکه شرکت مي‌خواهد چيپ را براي امکان نصب روي گوشي‌هاي تلفن همراه آماده کند.

. اولين تصوير اشعه ايکس از يک سلول زنده

در آخرين روزهاي سال 92 هم خبر جالبي از آلمان رسيد. محققان در گوتيگن موفق شده بودند براي اولين‌بار بدون نياز به فيکس کردن و کشتن يک سلول از آن تصوير تهيه کنند. تصويري که با استفاده از تابش اشعه ايکس به مدت 5 صدم ثانيه تهيه شد و مي‌توانست جزييات ساختارهاي داخلي سلول را با دقتي در حد نانومتر نشان دهد. براي تهيه اين تصوير، سلول‌هاي زنده روي صفحه‌اي از جنس نيتريت سيليکون رشد داده شدند که کانال‌هاي ظريفي براي تخليه مواد حاصل از سوخت‌وساز و رساندن موادمغذي داشت. محققان عقيده دارند مي‌توان از اين روش براي ارزيابي فعاليت سلول‌هاي سرطاني و تکامل سلولي استفاده کرد.

. و پيشرفت‌هاي بيشتر

در سالي که گذشت دکتر شکرت مطلبوف از دانشگاه اورگون راه کلون کردن انسان با سلول‌هاي پوستش را نشان داد.

واکسيناسون (HPV عامل سرطان سرويکس) يا يک دوز به جاي 3 دوز توصيه شد.

شيوه جديدي براي کاشت مو با استفاده از کشت سلول‌هاي ريشه مو و ازدياد موها، ارائه شد.

روشي براي فعال‌سازي فوليکول‌هاي معيوب و ايجاد باروري ابداع شد.

تست‌هاي تشخيصي هم پيشرفت‌هاي فراواني داشتند، تست‌هاي خانگي بارداري که سن بارداري را نشان مي‌دهند معرفي شدند، روشي براي تشخيص زودرس پارکينسون ارائه شد. ژن‌هايي مرتبط با آلزايمر کشف شدند. تست‌هاي ژنتيکي جديدي براي تومورهاي سرطاني و نيز مارکرهاي جديدي براي بيماري‌هاي قلبي و يک تست تنفسي براي تشخيص سرطان ريه و يک روش ارزان و فوري هم براي تشخيص سرطان پانکراس معرفي شدند.

روش‌هاي درماني جديدي هم براي بيماري‌هاي سرطان خون، نارسايي قلبي، هپاتيت C و مشکلات کلسترول و صرع ارائه شد که مي‌تواند بيماران را اميدوارتر کند.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا