سلامت و تندرستی

انتخاب کفش مناسب و تاثیر آن بر سلامت کلی بدن

انتخاب کفش مناسب و تاثیر کفش بر سلامت بدن | کفشی که می‌پوشید می‌تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. کفش‌های بد نه تنها بر سلامت کف پاها تأثیر می‌گذارند، بلکه می‌توانند سلامت پاها، زانوها، باسن، پشت و گردن را نیز تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، به خاطر سلامتی کلی خود، همیشه کفشی را انتخاب کنید که راحت باشد. اینکه انتخاب کفش مناسب چگونه بر سلامت کلی بدن تاثیر ‌می‌گذارد و معیارهای انتخاب کفش مناسب در ادامه‌ی مطلب توضیح داده شده است.

تاثیر انتخاب نوع کفش در سلامت بدن

از کف پا و مچ پا در برابر مشکلات محافظت می‌کند

پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند خطر ابتلا به عارضه‌های کف پا و مچ پا و آسیب دیدگی را که شامل میخچه، پینه پا، انگشت چکشی و التهاب فاسیای پلانتار است، افزایش دهد. استفاده از کفش مناسب می‌تواند از اکثر مشکلات مربوط به کف پا جلوگیری کند، از جمله آسیب طولانی مدت به کف پا و مچ پا که ممکن است برای اصلاح نیاز به درمان گسترده و جراحی داشته باشد.

بهبود عملکرد ورزشی

افرادی که ورزش می‌کنند یا در فعالیت‌هایی مشارکت دارند که زمان زیادی روی پا می‌مانند، اگر کفش‌های مناسب نپوشند، با مشکل روبرو می‌شوند. اگر شغلی دارید که به مدت طولانی باید روی پاها باشید یا اگر ورزش خاصی انجام می‌دهید، به انواع خاصی از کفش‌ها نیاز دارید که نیازهای شما را برآورده می‌کنند. نپوشیدن کفش مناسب باعث آسیب عملکرد می‌شود. اگر می‌خواهید بدن شما بهترین عملکرد را داشته باشد، این کار با پوشیدن کفش مناسب بر اساس فعالیتی که انجام می‌دهید شروع می‌شود. همیشه در مورد کفش‌های مناسب برای هر فعالیتی که انجام می‌دهید تحقیق کنید و با یک متخصص پا صحبت کنید.

تاثیر کفش بر سلامت بدن
تاثیر کفش بر سلامت بدن و معیارهای انتخاب کفش مناسب

معیارهای انتخاب کفش مناسب

انتخاب کفش مناسب می‌تواند دشوار باشد. وقتی لباس می‌پوشید، باید کفش‌هایی را انتخاب کنید که برای هر کجا که می‌خواهید بروید مناسب‌ترین باشند و باید با لباس‌تان نیز زیبا به نظر برسند. خوشبختانه، چند نکته وجود دارد که می‌تواند انتخاب کفش مناسب را بدون توجه به جایی که می‌خواهید بروید، آسان کند!

در اینجا چند نکته در مورد اینکه به دنبال چه چیزی بگردید و چگونه تصمیم بگیرید، آورده شده است:

در پایان روز به خرید کفش بروید:

در طی یک روز عادی، هنگام راه رفتن پاها پهن می‌شوند. برای اطمینان از یافتن یک جفت کفش مناسب در هر ساعتی از روز، بهتر است وقتی پا در بزرگترین اندازه خود است کفش را امتحان کنید. برای مثال سعی کنید بعد از کار یا تحصیل، یا آخر هفته‌ها، درست قبل از شام برای خرید کفش بروید.

هنگام رفتن به خرید جوراب به همراه داشته باشید:

هنگامی که کفش را امتحان می‌کنید، جوراب کمک می‌کند تا پا به راحتی در کفش بلغزد و از پا در برابر باکتری‌هایی که ممکن است در صورت پوشیدن کفش توسط شخص دیگری در کفش باقی مانده باشد محافظت می‌کند. اگر امکانش هست همان نوع جوراب‌هایی را که معمولاً با کفش می‌پوشید به همراه داشته باشید تا مطمئن شوید به درستی متناسب هستند.

از فروشنده بخواهید طول و عرض پاهای شما را اندازه بگیرد:

هر بار که کفش می‌خرید، باید پاها را اندازه بگیرید. این به این دلیل است که با گذشت زمان، اندازه پاهای شما می‌تواند تغییر کند. عواملی مانند افزایش وزن و بارداری باعث پهن شدن پاها می‌شود که باعث می‌شود کفش با سایز بزرگتری نیاز باشد. غالباً، این تغییرات دائمی هستند.

در فروشگاه با کفش راه بروید تا مطمئن شوید متناسب با سایز پایتان است:

از یک سر فروشگاه به سر دیگر راه بروید، توجه کنید که آیا هنگام راه رفتن کفش از روی پاشنه پایتان می‌لغزد یا احساس سفت شدن روی انگشتان پا یا برآمدگی‌های انگشتان پا دارید یا خیر. کفش‌ها همچنین باید از قوس پا پشتیبانی کنند.

مطمئن باشید که اگر روی جسم تیزی پا گذاشتید کفی کفش از کف پایتان محافظت می‌کند:

هدف اصلی کفش محافظت از کف پا است. اگر کفشی با کفی نازک و سست می‌پوشید و بر روی چیزی تیز مانند پونز یا میخ پا می‌گذارید، کف پای شما می‌تواند به شدت آسیب ببیند. اطمینان حاصل کنید که کفی کفش به اندازه کافی ضخیم و محکم است تا از نفوذ هر چیزی به کف پای شما جلوگیری کند.

اگر کف کفش به جای چسبیدن، به قسمت بالا دوخته شده باشد، این نشانه کیفیت بسیار بالای کفش است. اگر اوقات خود را در اطراف یک مکان ساختمانی یا مکانی که احتمالاً حاوی اجسام تیز زیادی است سپری خواهید کرد، یک کفش با کفی سفت و سخت انتخاب کنید.

در شرایط بد آب و هوایی یا شرایط سطح صیقلی، از کفش های ضد لغزش استفاده کنید:

اگر قرار است در زیر باران یا روی یخ راه بروید، یا اگر در منطقه‌ای کار می‌کنید که ممکن است زمین مرطوب، یخ زده یا روغنی باشد، بهتر است از کفش های ضد لغزش استفاده کنید تا از آسیب جلوگیری کند. این کفش‌ها با کفی دارای بافت برجسته ساخته می‌شوند تا هنگام راه رفتن در سطح صاف، به شما در ایجاد اصطکاک کمک کنند.

اگر در حال خرید کفش ورزشی هستید، کفش‌هاییی خریداری کنید که برای آن ورزش طراحی شده باشد:

اگر هفته‌ای 2 تا 3 بار یا بیشتر در یک فعالیت ورزشی شرکت می‌کنید، باید کفش‌های ورزشی خریداری کنید که برای آن ورزش طراحی شده باشد. اگر مطمئن نیستید به چه نوع کفشی نیاز دارید، به یک فروشگاه ورزشی مراجعه کنید و از یک فروشنده سوال کنید یا با شخصی که مربی تیم است صحبت کنید.


بیشتر بخوانید : کفش‌های پاشنه بلند را از چه سنی بپوشیم؟


همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا