پزشکی و سلامت

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین  D

امروز می‌خواهیم در خصوص دلایل، نشانه‌ها و علائم کمبود ویتامین D مطالبی را بیان کنیم. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که بدن شما برای جذب کلسیم به آن نیاز دارد، و کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به ضعیف شدن و شکنندگی استخوان شود. کودکانی که به اندازه کافی ویتامین D  دریافت نمی‌کنند ممکن است به بیماری‌ای به نام راشیتیسم مبتلا شوند و بزرگسالانی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. نقشهای اضافی ویتامین D شامل تعدیل سیستم ایمنی و متابولیسم گلوکز است.

میزان توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین D از 600 تا 800 IU( واحد بین المللی) است.

علائم کمبود ویتامین D

افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند ممکن است درد استخوان و ضعف عضلانی را تجربه کنند اگرچه علائم در ابتدا بسیار خفیف هستند.

کودکانی که راشیتیسم دارند از نرمی استخوان و تغییر شکل اسکلت رنج می‌برند. کمبود این ویتامین در بزرگسالان باعث استئومالاسی می‌شود، این بیماری باعث ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود.

سطح ناکافی ویتامین D در خون با انواع دیگر بیماریها مانند دیابت، فشار خون، مالتیپل اسکلروزیس و برخی از انواع سرطان مرتبط است.

دلایل کمبود ویتامین D
دلایل کمبود ویتامین D

دلایل کمبود ویتامین D

عدم مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D و عدم قرار گرفتن کافی در معرض آفتاب ممکن است منجر به کمبود ویتامین D شود. همچنین افراد خاصی هستند که ممکن است بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین باشند.

  • با افزایش سن در بزرگسالی، توانایی پوست در تولید ویتامین D کاهش می‌یابد. در نتیجه، افراد مسن در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند.
  • افرادی که خانه نشینند، در معرض آفتاب نیستند و تقریباً نمی‌توانند از نور خورشید ویتامین D کافی بدست آورند.
  • افرادی که پوستشان تیره است، مقدار بیشتری رنگدانه ملانین در پوست خود دارند که به عنوان فیلتر نور خورشید عمل می‌کند و منجر به کاهش توانایی دریافت ویتامین D از نور خورشید می‌شود. افراد دارای پوست تیره نسبت به پوست‌های روشن‌تر به نور آفتاب بیشتری نیاز دارند.

برای دریافت ویتامین D به آفتاب نیاز دارید، اما فقط 5 تا 30 دقیقه، دو بار در هفته و بدون ضد آفتاب، صورت، بازوها، پاها یا کمر خود را در معرض آفتاب  قرار دهید تا ویتامین D کافی دریافت کنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

ویتامین D به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود ندارد؛ با این حال، ماهی‌های روغنی و به ویژه روغن جگر ماهی، سرشار از ویتامین D هستند. جگر گاو، تخم مرغ و پنیر نیز حاوی مقادیر کمی ویتامین D هستند.

آیا می‌توانید بیش از حد ویتامین D دریافت کنید؟

بدن شما ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین D را ذخیره می‌کند، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد باعث مسمومیت ویتامین D نمی‌شود. دریافت ویتامین D زیاد از غذاها، حتی غذاهای غنی شده، دشوار است مگر اینکه مقدار زیادی روغن جگر ماهی مصرف کنید.

ویتامین D به صورت مکمل بدون نسخه در دسترس است. اما از آنجا که بدن شما ویتامین‌های محلول در چربی را برای مدت طولانی ذخیره می‌کند، مصرف مقادیر زیادی ویتامین D می‌تواند باعث ایجاد سمی شود که منجر به حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، یبوست، ضعف و کاهش وزن می‌شود.

سطح بالای ویتامین D در خون همچنین ممکن است سطح کلسیم خون را افزایش دهد، و احتمالاً منجر به ریتم غیر طبیعی قلب می‌شود. بنابراین، اگر بیماری‌ای دارید، مهم است که قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین D با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید : پزشکی و  سلامت در زندگی سالم

دسترسی به منبع : Vitamin D Deficiency Signs and Symptoms

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا