پاسخ های ویزیت رایگان

آیا تغییرات لایه اوزون باعث کمبود ویتامین D میشود؟

آیا تغییرات لایه اوزون باعث کمبود ویتامین D میشود؟

رابطه لایه اوزون با کمبود ویتامین دی

چرا بیشتر مردم کمبود ویتامین D دارند؟

علی اکبرسیاری معاون وزیر بهداشت که برای حضور درهمایش ملی تازه ها و چالش های گوارش،کبد و تغذیه کودکان به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آمده بود، درجمع بیش از 70 نفری پزشکان،متخصصان و دانشجویان این شاخه از علوم پزشکی بعد از صحبت هایی راجع به ضرورت توجه به مواد غذایی حاوی ویتامین D گفت: براساس تحقیقی که در سال های 80 تا 90 در ایران انجام شده، طی یک دوره 10 ساله، کمبود ویتامین دی شش برابر قبل شده است.به عبارتی 76درصد کودکان کشور دچار فقر ویتامین دی هستند.
وی هشدار داد: کم اهمیتی به این موضوع درآینده ای نه چندان دور منجربه ایجاد موجی از امراضی چون کمر درد ، زانو درد و آرتزوز می‌شود.معاون وزیربهداشت درادامه صحبت هایش به دلایل کمبود ویتامین D هم اشاره کرد و انگشت اتهام را قبل از هرچیز به آلودگی هوا و تغییرات لایه اوزون گذاشت. سیاری گفت: البته ناکافی بودن مصرف شیر و لبنیات و مواد غذایی حاوی ویتامین D هم از عمده‌ترین علل افزایش کمبود این ویتامین درمردم کشورمان است که باید توسط کارشناسان بهداشتی و تغذیه برای مردم فرهنگ سازی شود.
وی همچنین با بیان اینکه افزایش آسم، آلرژی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 از پیامدهای کمبود این ویتامین است یادآورشد: ویتامین D باعث رشد سلولی، تحریک انسولین و تکامل عضلانی در انسان می‌شود. وی که برپرهیز خودسرانه از این ویتامین هم تاکید داشت، درخصوص تجویز پزشکان و استفاده مردم از مکمل‌هایی غذایی هم اظهار داشت: برای جبران کمبود ویتامین‌ها مصرف مکمل ها نیز موثراست؛ اما به شرطی که با نظرصحیح پزشک مصرف شود؛ متاسفانه اکثر مردم این موضوع را رعایت نمی کنند و گاها دچارعوارضی چون مسمومیت  می‌شوند. سیاری پیرامون نوع مکمل ها نیز خاطرنشان کرد: به جرئت می توان گفت بسیاری از ویتامین‌های تولید داخل دارای استاندارد و کیفیت لازم هستند و نیازی به خرید مکمل های گران خارجی نیست.

کمبود ویتامین دی به خاطر لایه اوزون
آیا تغییرات لایه اوزون باعث کمبود ویتامین D میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا