پزشکی و سلامت

چگونه کمبود ویتامین(D) دی را برای کودکان جبران کنیم؟

چگونه کمبود ویتامین(D) دی را برای کودکان جبران کنیم؟

چگونه کمبود ویتامین(D) دی را برای کودکان جبران کنیم؟

کمبود ویتامین D سبب پوکی استخوان در بزرگ‌سالان و راشیتیسم در کودکان می‌شود. طبق آمار 30 درصد از کودکان تهرانی به‌علت آلودگی هوا و زندگی آپارتمانی به راشیتیسم مبتلا هستند. اسکلت بدن از یک‌سری ریزمغذی‌های مواد معدنی تشکیل‌شده که مهم‌ترین آن‌ها کلسیم و فسفر است. حدود 99 درصد کلسیم و 85 درصد از فسفر موجود در بدن در بافت استخوانی و دندانی به‌کاررفته که این میزان بیانگر اهمیت این دو عنصر اساسی در ساخت اسکلت بدن است.

مقادیری از منگنز، منیزیم، مواد الی و پروتئینی که مهم‌ترین آن‌ها کلاژن است در ساخت بافت استخوانی وجود دارند؛ ازاین‌رو برای اینکه از استخوان‌بندی محکمی برخوردار باشیم باید ازنظر تغذیه‌ای به این عناصر توجه کنیم

.
با مصرف جگر و زرده تخم‌مرغ ویتامین D تأمین می‌شود

چربی‌های حیوانی شیر و لبنیات، جگر و زرده تخم‌مرغ، منابع خوراکی ویتامین D هستند؛ اما بهترین منبع برای تأمین ویتامین D اشعه UV نور خورشید است که با تابش مستقیم این اشعه به بدن کلسترول موجود در زیر پوست به ویتامین D تبدیل می‌شود. کمبود ویتامین D عامل راشیتیسم و پوکی استخوان است.کسانی که دچار کمبود ویتامین D  می‌شوند از ساخت استخوانی خوبی برخوردار نخواهند بود؛ به‌طوری‌که کمبود این ویتامین در کودکان شیرخوار و خردسال منجر به بیماری راشیتیسم خواهد شد و در بزرگ‌سالان سبب ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. درباره عوارض کمبود ویتامین D و راشیتیسم در کودکان گفته‌شده، تأخیر در رشد دندان‌ها و عدم ایستادن روی پا از سن یک‌سالگی یا ایجاد مشکل دربسته‌شدن ملاج پسین است؛ همچنین زمانی که وزن بالا می‌رود براثر فشار به استخوان‌های نرم، پاها پرانتزی می‌شود؛ در ضمن ایجاد برآمدگی روی استخوان دندان‌ها یا برآمدگی استخوان جناغ به‌سمت جلو همه از نشانه‌های بیماری راشیتیسم است.

نحوه درمان بیماری راشیتیسم

تشخیص به‌موقع این بیماری با تزریق ویتامین D در عرض یک هفته قابل‌درمان خواهد بود؛ اما تشخیص دیرهنگام موجب سوءتغذیه غیرقابل‌برگشت خواهد شد.

پوست غلات و حبوبات منبع خوبی از کلسیم است

روغن‌ها نقش مؤثری در تقویت استخوان‌ها ندارند؛ اما پوست غلات و حبوبات مانند دانه‌های کنجد، کتان و سبوس گندم منابع خوبی از کلسیم هستند.

ابتلای 30 درصد از کودکان تهرانی به راشیتیسم

متأسفانه در جامعه ما ابتلا به پوکی استخوان روبه افزایش است؛ حتی در تهران گزارش‌شده که تا 30 درصد کودکان تهرانی به‌علت آلودگی هوا و زندگی آپارتمانی مبتلابه راشیتیسم هستند. با توجه به این‌که مواد لبنی منبع بسیار خوبی برای تأمین کلسیم، فسفر، منیزیم و روی هستند، باید این میان وعده‌ها را افزایش داد.

چگونه کمبود ویتامین(D) دی را برای کودکان جبران کنیم؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا