بحث هفته

گله مندی ناصر قوامی از کابینه روحانی

گفتگو با ناصر قوامی نماینده سابق مجلس

با معرفی کابینه حسن روحانی دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به وزرای پیشنهادی مطرح شده؛ برخی رویکرد دکتر روحانی را در چینش کابینه تائید می‌کنند و برخی دیگر بین ترکیب کابینه و مطالبات مردم و اصلاح‌طلبان فاصله مشاهده می‌کنند و معتقدند ترکیب این کابینه پاسخگوی صددرصد مطالبات رأی‌دهندگان به شعارها و وعده‌های اصلاح‌طلبان نیست؛ انتظار مردم و گروه‌های سیاسی حامی دولت برآورده نشده است و درواقع گرایش لیست معرفی‌شده را به سوی اصولگرایی ارزیابی می‌کنند. برای بررسی کابینه پیشنهادی حسن روحانی ناصر قوامی، نماینده سابق مجلس با «زندگی سالم» گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

******آیا کابینه دوازدهم در راستای مطالبات اصلاح‌طلبان و رأی 24میلیونی مردم معرفی شده است؟

کابینه پیشنهادی آقای روحانی قابل دفاع نیست. با وجود اینکه بیش از 90درصد اصلاح‌طلبان به آقای روحانی رأی دادند، اما چینش کابینه در راستای مطالبات آنان صورت نگرفت و این کابینه به شکلی نیست که بتوانند از آن دفاع کنند. از سوی دیگر ترکیب کابینه‌ای که به مجلس معرفی شده بیانگر آن است که فاصله بین مطالبات مردم و برخی وزرای پیشنهادی وجود دارد؛ بنابراین کابینه پیشنهادی تجلی اراده و رأی 24 میلیونی مردم نیست. اینکه آقای روحانی تحت فشار بود یا ایشان خواهان معرفی کابینه قوی و کارامدتر به مجلس نبود، برای بنده نیز هنوز مبهم است. اگر تحت فشار بود باید به مردم توضیح دهد که چه نهاد و ارگان‌هایی و چه افرادی او را تحت فشار قرار دادند و مجبور کردند چنین کابینه‌ای تشکیل دهد؛ بنابراین به‌نظر من ترکیب این کابینه نمی‌تواند پاسخگوی صددرصدی مطالبات رأی‌دهندگان که به شعارها و وعده‌های اصلاح‌طلبان اعتمادکردند، باشد.

*تحلیل شما درباره رابطه اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در چهارسال آینده چیست؟ آیا اتحاد استراتژیک اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در چهارسال آینده تداوم خواهد داشت؟

اصلاح‌طلبان برای آنکه شرایط کشور بدتر از گذشته نشود از آقای روحانی حمایت کردند؛ به‌هرصورت این جریان دلسوزان کشور و نظام هستند. جریان اصلاحات به این مسئله توجه داشت که اگر رقیب رئیس‌جمهور برسرکار آید کشور با وضعیت بحرانی در حوزه‌های مختلف ازجمله سیاسی، اقتصادی و غیره مواجه خواهد شد؛ به‌همین‌دلیل اصلاح‌طلبان برای پیشگیری از وقوع این بحران‌ها تصمیم گرفتند از آقای روحانی حمایت کنند. در همان زمانی که ما به‌دنبال حمایت از رئیس‌جمهور بودیم، عده‌ای اذعان داشتند که آقای روحانی بعد از موفقیت خود در این دوره انتخابات دیگر توجهی به مطالبات اصلاح‌طلبان و مردم نخواهد داشت و متأسفانه این اتفاق رخ داد. دکتر روحانی به تصور اینکه دیگر نیازی به رأی و حمایت اصلاح‌طلبان ندارد به‌همین‌دلیل تصمیم گرفت برای معرفی اعضای کابینه دوازدهم با برخی نهادها درگیر نشود یا هزینه پرداخت نکند.

****گفته می‌شود آقای روحانی قصدداشته در کابینه خود از همه دیدگاه‌ها استفاده کند و کابینه فراجناحی تشکیل دهد. آیا روحانی موفق به ایجاد کابینه فراجناحی شده است؟

دولت فراجناحی، محدودنبودن دولت به استفاده از نیروی یک جناح خاص است و آقای روحانی هم از قبل اعلام کرده بود که از معتدلین هردو جریان سیاسی کشور در کابینه استفاده می‌کند؛ اما به‌نظر من آقای روحانی موفق نشد کابینه فراجناحی تشکیل دهد. به‌جز آقای بیطرف چه کسی از اصلاح‌طلبان در کابینه حضور دارد، از سوی دیگر برخی افراد منتخب چهره‌های کارامد و توانمندی نیستند؛ برای نمونه، وزارت کشور از حساسیت بالایی برخوردار است و عملکرد آقای رحمانی‌فضلی در چهارسال گذشته به‌خصوص درباره انتخاب استانداران و فرمانداران جای سؤال دارد. آقای روحانی باید گزینه دیگری برای این وزارت‌خانه به مجلس معرفی می‌کرد. هنوز برای وزارت علوم فردی مشخص نشده است. درباره وزارت آموزش‌وپرورش که یکی از بزرگ‌ترین وزارت‌خانه‌های کشور است بهتر بود آقای حاج‌بابایی معرفی می‌شدند.

******چرا آقای روحانی به مطالبه جدی جامعه زنان در انتخاب وزیر زن پاسخ قابل‌قبولی ارائه نکرد؟

در انتخابات ریاست‌جمهوری زنان نقش پررنگی در پیروزی آقای روحانی داشتند و از تأثیرگذاری بالایی برخوردار بودند؛ اما باید در نظر داشت که حضور زنان در سطح مدیریت کلان با مشکلاتی مواجه است و راه‌حل آن بسترسازی و تربیت زنان متعهد و مدبر است تا بتوانند در سطح کلان مدیریتی کشور فعالیت کنند. جامعه باید با تربیت زنان متخصص و متعهد زمینه را برای حضور این قشر در عرصه‌های مدیریتی کلان مهیا کند. زنان تشکیل‌دهنده نیمی از جمعیت کشور هستند؛ بنابراین این حق مسلم آنان است که زمینه برای حضور آنان به‌صورت فعال در همه عرصه‌های مدیریتی کشور فراهم شود. در شرایط کنونی برای حل معضلات موجود دولت باید شایستگی افراد را مدنظر قرار دهد تا با تشکیل کابینه قوی و کارامد بتواند پاسخگویی مطالبات مردم باشد.

*****بهبود وضعیت معیشت و ایجاد فضای باز سیاسی از مطالبات جدی مردم است. به نظر شما آقای روحانی چگونه می‌تواند مطالبات جامعه را در این زمینه‌ها محقق سازد؟

متأسفانه در شرایط کنونی برای ایجاد فضای باز سیاسی مشکلاتی وجود دارد؛ به‌طوری‌که مشاهده می‌شود در دوره آقای روحانی فضای امنیتی بیشتری در دانشگاه‌ها حاکم شد. باتوجه به ترکیب کابینه پیشنهادی به‌نظر می‌رسد امکان ایجاد فضای باز سیاسی امکان‌پذیر نیست. به‌عبارت‌دیگر هیچ‌کدام از این افراد خواهان ایجاد فضای باز سیاسی در کشور نیستند. درباره پاسخگویی به مطالبات اقتصادی باید اذعان داشت که دولت باید حل مشکلات اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار دهد؛ رئیس‌جمهور باید به وعده و شعارهای انتخاباتی خود در حوزه اقتصادی ازجمله کارایی اقتصادی، عدالت و رفاه اجتماعی، اشتغال‌زایی، کاهش رکود، افزایش تولید و فعالیت‌های اقتصادی در کشور، رفع موانع تولید و ایجاد فضای کسب‌وکار جامه عمل بپوشاند. اگر آقای روحانی قصد دارد کارنامه موفقی از خود برجای بگذارد باید وضعیت اقتصادی مردم را بهبود ببخشد و راهکارهای اساسی برای خروج از این وضعیت بیندیشد.

******توجه به مسئله عدالت جزو نیازهای اساسی کشور است؛ حتی در قانون اساسی بر لزوم اجرای بحث برابری تأکید شده است. به‌نظر شما نقش دولت در این مسئله چیست؟

مسئله عدالت از این موضوع نشأت می‌گیرد که شرایط اقتضا می‌کرد آقای روحانی در راستای پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌‌های مردم، کابینه قوی‌تری را به مجلس پیشنهاد می‌کرد؛ متأسفانه این مسأله در نظر گرفته نشد و این برخلاف عدالت است. به‌هرصورت مردم برای رفع مطالبات خود به ایشان رأی داده‌اند. عدل، انصاف و منطق ایجاب می‌کرد به مطالبات مردم توجه می‌شد؛ اما این مسئله نادیده انگاشته شد.

******وظیفه رأی اعتماد و بررسی صلاحیت گزینه‌های مطرح‌شده با مجلس است. به نظر شما این نهاد چه نقشی می‌تواند در بهبود وضعیت کابینه داشته باشد؟

بیشتر نمایندگان مجلس همراه و هماهنگ با دولت نیستند، برخی افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند اصلاح‌طلب نیستند. جریان اصلاحات به‌دلیل رد صلاحیت‌های گسترده مجبور شد از این افراد حمایت کند؛ بنابراین فراکسیون امید اکثریت مجلس را تشکیل نمی‌دهد؛ بنابراین ممکن است نمایندگان مجلس درباره برخی وزاری پیشنهادی حساسیت‌هایی نشان دهند؛ البته امروز مجلس وظیفه دارد صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی کابینه را بررسی کند و به آن‌ها رأی اعتماد بدهد. در این وضعیتی که امروز مشاهده می‌شود، نقش مجلس پررنگ و حائزاهمیت است تا مطالبات و خواسته‌‌های ملت را در چینش کابینه در نظر گیرند و پیگیر دیدگاه و نگرش مردمی باشند که به آنان رأی داده‌اند و فارغ از نگرش جناحی تنها صلاحیت و شایستگی افراد را در نظر داشته باشند.

نویسنده : لیلا کاظمی

گفتگو با حسین کنعانی‌ مقدم درباره کابینه جدید روحانی

حواشی های کابینه دوازدهم

فاضل موسوی از خلف وعده در کابینه روحانی می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا