روانشناسی

5 دلیل احساس ناامیدی

ناامیدی در شرایط فعلی عحیب نیست

با همه‌ گیری کرونا، به‌ هم‌ ریختگی نظم دنیا، سیاست و همه‌ چیز ،به نظر می‌رسد که تنش‌ها در زندگی اکثر مردم زیاد است. برای بسیاری از افراد، این احساس می‌تواند بیش‌ از حد احساسی باشد. در این مطلب ۵ دلیل احساس ناامیدی بیان شده است.

جن هارتشتاین، روانشناس، در مورد راه‌هایی برای امیدواری در زمانی که همه‌چیز احساس می‌کنیم ناامید کننده است، می‌گوید: وقتی احساس ناامیدی می‌کنیم، خیلی راحت ماندن در ناامیدی آسان می‌شود و برای هر قطعه منفی تبدیل به یک آهنربا می‌شویم. هر چه بیشتر در این احساسات بنشینیم، حرکت وجدانی از آن سخت‌تر می‌شود.

۵ دلیل احساس ناامیدی

عدم اطمینان

هارتشتاین می‌گوید: دلایل زیادی وجود دارد که بسیاری از ما احساس ناامیدی می‌کنیم، کمترین آن‌ها این نیست که ما در زمان بلاتکلیفی زندگی می‌کنیم و عدم اطمینان یکی از بزرگ‌ترین محرکه‌ای اضطراب ماست.

اکثر ما در حال عوض کردن ساختار و تمایلات روزمره هستیم. ما دوست داریم که بدانیم به چه چیزی می‌توانیم اعتماد کنیم. ما الآن چنین چیزی را نداریم، بنابراین در این چرخش احساسات گم می‌شویم و نمی‌دانیم چه چیزی را باید نگه‌داریم.

ترس

هارتشتاین توضیح می‌دهد که احساس ناامیدی اغلب از احساس ترس طولانی ناشی می‌شود.

او می‌گوید: بسیاری از ما می‌ترسیم. ما از بیمار شدن می‌ترسیم. ما می‌ترسیم که عزیزان ما بیمار شوند. ما از دست دادن شغل خود می‌ترسیم. ما می‌ترسیم مشاغل ما از دست بروند.

وی با اشاره به دلایل بسیار زیادی برای احساس ترس، می‌گوید که ما یک الگوی تفکر منفی را شروع می‌کنیم که باعث می‌شود احساس ناامیدی در ما ماندگار شود.

ضرر

با شایع شدن احساس‌های آزار دهنده، حس از دست دادن بیش‌ از حد در ما به وجود می‌آید.

او توضیح می‌دهد: ما آدم‌هایی را كه می‌شناختیم از دست‌ داده‌ایم و واقعاً نمی‌دانیم كه آن‌ها چه زمانی برمی‌گردند، اگر آن‌ها عقب برگردند وضعیت جدید عادی است. شاید ما عزیزان را در برابر همه‌گیری کرونا گم‌ کرده‌ایم. شاید عزیزان خود را به دلیل بیماری‌های دیگر از دست‌ داده‌ایم، اما نمی‌توانیم به شکلی که می‌خواسته‌ایم احترام بگذاریم و خاکسپاری کنیم. شاید ما فرصتی برای احترام به نقاط عطف بزرگ در زندگی خود از دست‌ داده باشیم.

هارتشتاین می‌گوید که با این‌ همه ضرر درد و ناراحتی عاطفی ما در حال ناامیدی هستیم.

به دلیل ماهیت بیماری همه گیر، بسیاری از ما وقت بیشتری را به‌ تنهایی و فکر کردن به گذشته می‌گذرانیم. او می‌گوید: برای بسیاری از افراد ما تنها هستیم و تنهایی یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد کننده افسردگی و احساس ناامیدی است.

هارتشتاین توضیح می‌دهد که وقتی اجتماعی می‌شویم، شکوفا می‌شویم و هنگامی‌که فاقد حس ارتباط با دیگران هستیم، می‌توانیم به‌جایی برسیم که تنهایی ما را به ناامیدی می‌کشاند.

ارزیابی مجدد زندگی

هارتشتاین می‌گوید طبیعی است که بسیاری از افراد دوره‌ای را برای ارزیابی مجدد انجام دهند تا آنچه را که برای آن‌ها مهم است ارزیابی کنند و این می‌تواند زمینه‌های اختلاف‌ نظر با دیگران را در زندگی ما برجسته کند.

او می‌گوید: آنچه ما واقعاً توجه می‌کنیم این است كه شاید روابطی كه برای ما تاکنون بسیار معنادار بوده‌اند، متعارض‌تر شده‌اند. شاید احساس امنیت و احساس ما از چگونگی محافظت از خودمان در قبال دیگران بسیار متفاوت باشد، شاید شما به اهمیت پوشیدن ماسک اعتقاد داشته باشید و کسی در زندگی شما این‌ گونه نیست. بسیاری از ما نیز شکاف سیاسی را تجربه می‌کنیم.

هارتشتاین می‌گوید: عقب‌نشینی و ارزیابی مجدد از چیزهایی که برای ما مهم است ممکن است به معنای پایان خیلی از روابط باشد و برای بسیاری از آن نوع تغییر می‌تواند بسیار زیاد باشد.

چه‌ کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟

اول‌ از همه، هارتشتاین توصیه می‌کند که بازمان دادن به خودتان اجازه دهید تا مدتی با آن احساسات کنار بیایید و آن‌ها را تأیید کنید. ما باید خودمان را تحت‌فشار قرار دهیم تا تغییر ایجاد کنیم.اگر ما وقت زیادی را صرف جوشیدن در احساسات منفی کنیم، آن‌ها می‌توانند ما را احاطه کرده و انگیزه ایجاد تغییرات را دشوار کنند.

زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا