اجتماعی

رعایت نکات ضروری برای ساکنان شهرهای آلوده

رعایت نکات ضروری برای ساکنان شهرهای آلوده

آلودگی هوا امان کلان شهرها را بریده است.

پاییز با همه‌ زیبایی‌هایش، روزهای دردناکی را برای ساکنان کلانشهرها رقم می‌زند، چند سال است که با رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا ،غباری تلخ و مه‌آلود بر سقف شهرهای بزرگ سایه افکنده و گروه‌های مختلف سنی را با مشکلات تنفسی مواجه می‌کند.

مواد سمی و آلاینده هایی که روی لبه های چشم و مژه‌ها می نشینند، با ترشح چربی در سطح پوست، وارد چشم شده و سبب سوزش، قرمز شدن، آب ریزش و التهاب چشم ها می شوند. بهترین راه محافظت از چشم در شرایط آلودگی هوا،شست و شو با آب و شامپوی بچه است.هوای شهر تهران همچنان در شرایط ناسالم قرار دارد و در واقع هوا وارد وضعیت قرمز یا همان هشدار شده و برای تمام گروه‌ها خصوصا گروه‌های حساس، ناسالم بوده و نیاز است که همه مردم برخی نکات تغذیه‌ای و بهداشتی را برای کاهش خطرات ناشی از این بحران رعایت کنند.

راه های مقابله با آلودگی هوا

درخصوص مقابله با آلودگی هوا، مهم ترین راه پیشگیری از آسیب‌پذیری افراد در روزهای اوج آلودگی هوا، این است که از حضور بی مورد در معابر عمومی خودداری و خانواده‌های خطرپذیر به یک منطقه خوش آب و هوا سفر کنند.کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی و افرادی که مشکلات چشمی دارند، خطرپذیرترین گروه‌ها در زمان آلودگی هوا به شمار می‌روند و مراقبت از این افراد در اولویت قرار دارد.

در روزهای آلوده چه بخوریم؟

بهتر است افراد هنگام خروج از منزل، زمان کمتری در فضای باز و آلوده قرار گیرند و از ماسک‌های استاندارد فیلتردار استفاده کنند.استفاده از سبزیجات تازه مثل کاهو، هویج و انواع سالاد و سوپ‌های سبزیجات در دفع و کاهش سموم ناشی از آلودگی هوا در بدن انسان کمک می‌کند.استفاده از مواد خوراکی که به تصفیه کبد کمک می‌کند، این روزها بسیار توصیه می‌شود.چای سبز، گردو، سیب و سیر منابع غنی برای تصفیه و پاکسازی کبد به شمار می‌روند.مصرف دمنوش‌ها نیز توصیه  می شود و بهتر است در این روزها شهروندان تهرانی از دمنوش‌هایی مثل چای سبز، چای بابونه و دمنوش گل گاوزبان استفاده کنند. مصرف دمنوش‌های گفته شده، موجب افزایش عملکرد کلیه ها شده و به دفع سموم کمک بسیاری می‌کند.
میوه ها  و لبنیات فراموش نشوند

میوه‌های شیرین مثل سیب، پرتقال و انار مقوی کبد بوده ، باعث تصفیه خون و دفع سموم می‌شوند؛ همچنین ترکیب دو سوم عرق کاسنی  به همراه یک سوم عرق شاطره به میزان روزانه یک استکان توصیه می‌شود.

در این روزها که آلودگی هوا چند برابر حد استاندارد است، به همه افراد جامعه توصیه می‌کنم از شیر و لبنیات و نوشیدن حداقل 6 تا 8 لیوان آب در روز غافل نشوند.مصرف غذاهایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند، مثل کنسروها و انواع فست فود به هیچ عنوان در این روزها توصیه نمی‌شود و افراد سعی کنند از غذاهای سالم و تازه ا ستفاده کنند.
در حالی که ساکنان شهرهای صنعتی در روزهای سرد و آلوده پاییزی و در سایه بی‌توجهی برخی ارگان‌های مرتبط  در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند؛ بهتر است با رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای خود را تا حدودی در برابر بیماری‌های قلبی – عروقی، آسم و سردردهای مکرر ایمن کنند.

آلودگی هوا
رعایت نکات ضروری برای ساکنان شهرهای آلوده

فرهاد صبری – دفتر روزنامه نسل فردا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا