تغذیه سالم

تصفیه خون با رژیم غذایی

می‌خواهید خون‌تان تصفیه شود؟ این موارد را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

خون وظیفه‌ی تامین اکسیژن، هورمون‌ها، قند، لیپیدها و سلول‌ها را، به منظور سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و حفظ تحرک، به عهده دارد. بدن ما روزانه از طریق رژیم غذایی، محیط و استرس سمومی را دریافت می‌کند. فرآیند سم‌زدایی باعث تقویت سیستم ایمنی، افزایش سلامت پوست و کنترل سایر تغییرات فیزیولوژیکی مثبت می‌شود.

علاوه بر اینکه ریه‌ها، کلیه‌ها و کبد وظیفه‌ی پاکسازی را بر عهده دارند، برخی مواد غذایی نیز کمک شایانی به تسریع روند پاکسازی خون می‌کنند. قبل از معرفی مواد غذایی موثر در تصفیه خون، ابتدا در مورد اهمیت تصفیه خون و سم زدایی صحبت خواهیم کرد.

از جمله نشانه‌های وجود سم در خون می‌توان به آکنه، جوش و پوست خشک و ناسالم اشاره کرد. با تصفیه و پاکسازی خون از سموم، خطر آلرژی، سردرد، حالت تهوع و سایر بیماری‌های مربوط به خون آلوده نیز کاهش می‌یابد. کیفیت خون تاثیر زیادی بر عملکرد اندام‌های حیاتی بدن دارد.

با تصفیه خون گازهایی مانند Co2 و O2 آزادانه بین ریه‌ها و سایر اندام های بدن حرکت خواهند کرد. از دیگر فواید تصفیه خون می‌توان به حفظ سطح pH سالم، تعادل آب و دمای مرکزی بدن اشاره کرد. تعداد گلبول‌های سفید سالم موجود در خون از خونریزی بیش از حد پس از آسیب جلوگیری می‌کنند.

عملکرد صحیح ارگانیسم نیازمند حرکت اکسیژن، مواد مغذی و هورمون‌ها از طریق خون می‌باشد. از دیگر عملکردهای مهم خون می‌توان به دفع مواد زائد از سلول‌های بدن اشاره کرد.

خون، سموم را به سمت اندام‌هایی مانند ریه‌ها، کبد و کلیه‌ها هدایت می‌کند تا از آن طریق دفع شوند. در این مقاله به معرفی مواد غذایی موثر در تصفیه و پاکسازی خون پرداخته‌ایم.

تصفیه کننده‌های طبیعی برای پاکسازی خون

در واقع هیچ ماده‌ی غذایی به صورت معجزه‌آسا باعث پاکسازی خون نمی‌شود. معمولا یک رژیم غذایی متعادل و سالم شامل میوه و سبزیجات است. مواد غذایی ذکر شده در این مقاله به بهبود ظرفیت و عملکرد کبد و کلیه برای تصفیه و پاکسازی خون از مواد زائد و آلاینده‌ها کمک می‌کنند.

تصفیه کننده‌ طبیعی خون

آب

یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌ها برای کمک به پاکسازی خون، نوشیدن آب است. آب به کلیه‌ها کمک می‌کند که سموم را از طریق ادرار دفع کنند. با دفع سموم از طریق ادرار، اندام‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت. میزان آب توصیه شده در طول یک شبانه روز 8 لیوان است، البته عواملی از جمله سن، وزن و میزان ورزش یک فرد بر میزان آب دریافتی وی در طول روز تاثیر می‌گذارد.

باتوجه به میزان و رنگ ادرار در طول روز می‌توانید متوجه شوید که آیا میزان آب دریافتی‌تان کافی بوده یا نه. ادرار باید شفاف یا زرد خیلی کمرنگ باشد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی کمک بزرگی به تصفیه خون و از بین بردن سموم بدن می‌کند. این سبزی مقوی سرشار از مواد مغذی از جمله موارد زیر می‌باشد:

  • کلسیم
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • فیبر رژیمی
  • گلوکوزینولات‌ها
  • منگنز
  • ویتامین C
  • فسفر
  • پتاسیم

کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل با مصرف منظم آن کمک بزرگی به تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

معمولا به افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه می‌شود که مصرف سبزیجات چلیپایی را در رژیم غذایی‌شان افزایش دهند. چراکه این سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مفید می‌باشند.

قهوه

قهوه برای کبد مفید است. طبق نتایح حاصل از تحقیقات انجام شده، مصرف قهوه باعث کاهش بروز سیروز و احتمالاً خطر ابتلا به سرطان کبد در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی خواهد شد. نتایج حاصل از برخی تحقیقات حاکی از آن است که قهوه باعث کاهش چربی کبد و ساخت کلاژن می‌شود.

میوه‌های آبدار

میوه‌هایی از جمله سیب، آلو و گلابی به دلیل دارا بودن فیبر پکتین به تصفیه خون کمک می‌کنند. این میوه‌ها به دفع سموم و چربی‌های اضافی خون کمک می‌کنند. بعلاوه، گوجه فرنگی نیز به دلیل دارا بودن گلوتاتیون لیکوپن به دفع سموم کمک می‌کند. توت فرنگی و شاه‌توت نیز نقش مهمی در سلامت کبد بر عهده دارند.

چغندر

چغندر حاوی نیترات‌های آنتی اکسیدانی و بتالین‌های ضد التهابی می‌باشد که باعث کاهش التهاب کبد و آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شوند. طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، آب چغندر باعث تحریک سنتز (آنزیم‌هایی که به فرآیندهای سم زدایی طبیعی بدن کمک می‌کنند) می‌شود.

فعالیت‌های بدنی

فعالیت بدنی به تصفیه خون کمک می‌کند. ورزش با افزایش تعداد تنفس، تعریق و ضربان قلب، جریان خون را در عضلات افزایش می‌دهد. و افزایش جریان خون در عضلات از جمله اقدامات حیاتی برای تصفویه خون به شمار می‌آید.

سخن پایانی

برای سالم نگه داشتن خون و تصفیه آن نیازی به اقدامات خاصی نیست، با پیروی از رژیم غذایی سالم و مصرف آب کافی به راحتی می‌توانید خون‌تان را تصفیه کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا