روانشناسی

خودشیفته‌ها را بشناسید

خودشیفته کیست؟ و رفتار با فرد خودشیفته | طبق کتابچه تشخیصی که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه‌ شده است، فرد باید حداقل پنج مورد از علائم زیر را داشته باشد تا واجد شرایط اختلال شخصیت خودشیفته باشد:

 یک احساس بزرگ و باشکوه از اهمیت خود

 احساس استحقاق

 نیاز به تحسین بیش‌ازحد

 عدم همدلی

 غالباً به دیگران غبطه می‌خورد یا معتقد است که دیگران به او حسادت می‌کنند.

 زورگویی

 ازنظر شخصی استثمارگر بودن

 خیالات موفقیت نامحدود، قدرت، زیبایی یا ایده آلی دارد.

 معتقد است که خاص و منحصربه‌فرد است.

رفتار با فرد خودشیفته
خودشیفته کیست ؟ – اختلال شخصیت خودشیفته – رفتار با فرد خودشیفته

توجه: خودشیفتگی یک اصطلاح تشخیصی است، بنابراین اگر هر یک از این مثال‌های زیر به نظر آشنا می‌رسد، لزوماً به این معنی نیست که فردی در زندگی شما مبتلابه این خصوصیت است – ممکن است فقط دارای ویژگی‌های خودشیفتگی باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، فقط یک متخصص می‌تواند کسی را به‌عنوان یک خودشیفته واقعی تشخیص دهد.

چگونه با خودشیفته‌ها رفتار کنیم

مرزهای خود را با فرد خودشیفته تعیین کنید. ماتئوس گرزسیاک، روانشناس و نویسنده، می‌گوید: اگر می‌دانید با شخصی خودشیفته مواجه هستید، باید با تعیین مرزها از او فاصله بگیرید تا شمارا آزار ندهد. مثالی در اینجا وجود دارد: مادر شما هرگز فرصت استفاده از سبک فرزند پروری را به شما نمی‌دهد – با تأکید بر اینکه روش او نیز خوب است سعی کنید روش تربیتی درست خود را ادامه دهید. شما به او می‌گویید که برای نظر او ارزش زیادی قائل هستید، اما اگر فقط وقتی مشاوره می‌دهد که بخواهید واقعاً قدردان او خواهید بود.

روش بعدی این است که بازخورد موردنظر را به او ندهید! به یاد داشته باشید، ارزش شخصی خودشیفتگی ناشی از تحسین دیگران است، بنابراین شما نباید این کار را در مقابل دیگران برای فرد خودشیفته انجام دهید.

به گفته دکتر اورلوف، تحقیقات علمی در مورد خودشیفته‌ها نشان داده است که آنها از همدلی برای جلب دیگران استفاده می‌کنند. او می‌نویسد، خودشیفته‌ها ازآنچه به نظر همدلی می‌رسد برای به دست آوردن خواسته‌های خود وقتی شروع به فاصله گرفتن از آنها می‌کنید، استفاده می‌کنند؛ اما همدلی آنها قابل‌اعتماد و واقعی نیست.

خودشیفته‌ها به طرز باورنکردنی در ساختن فکر شما ازنظر عاطفی پایدار و بامهارت عمل می‌کنند. هرچه زودتر متوجه شوید ممکن است مورد بازی قرار بگیرید، بهتر است.

بیشتر بخوانید : نکات روانشناسی در زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا