اجتماعی

نمایش جهزیه راهی برای حسودی و چشم و هم چشمی

نمایش جهزیه راهی برای حسودی و چشم و هم چشمی

چیدمان جهیزیه و به نمایش گذاشتن آن، بستر مناسبی است برای ایجاد یک میدان گسترده  برای رقابت ، حسادت، چشم و هم چشمی و الگو گیری غلط . چه باید کرد ؟آیا نمی شود اجازه دهیم تاعروس وداماد آرام آرام وسایل خودرا با سلیقه وذوق خود  بچینند ؟چه اتفاقی خواهد افتاد  اگر راه را برای دیدن ، نظردادن و طعنه وکنایه زدن ببندیم؟ به آسیب ها و آفات این نوع چیدمان‌های فخر فروشانه فکرکرده اید؟ آیا جهیزیه برای به رخ کشیدن خریداری می شود یا برای آرامش و راحتی زوجین؟

 نمایش جهیزیه،طرحواره غلط فرهنگی

دکتر میترا ملائی نژاد، مشاور خانواده در همین ارتباط به نسل فردا می گوید:متاسفانه مراسم ازدواج و زندگی زناشویی در برخی از موارد درگیر آداب و رسوم غلطی شده و تبلیغ این آدابِ اشتباه، راه خود را به شبکه های مجازی هم باز کرده و فضایی را ایجاد کرده که زمینه برای بسط چشم و هم چشمی و خودنمایی افراد باز شده است. البته این موضوع متاسفانه یک فرهنگ غلط است و به همین خاطر ممانعت از آن، با مقاومت هایی رو به رو خواهد شد. نمایش جهیزیه، سیسمونی، اتاق بچه و … طرحواره فرهنگی آسیب زا و یک تهدید برای یک ازدواج سالم تلقی می شود. نمایش دادن، توانایی مالی می طلبد و همه زوجین و خانواده هایشان قادر به نمایش دادن این توانایی مالی در حد عالی و قابل قبول نیستند. این گونه نمایش ها سبب شکل گیری سطح انتظارات بالا در میان زوجین خواهد شد. این گونه نمایش ها تبدیل به معیار خواهد شد و معیار ازدواج را برای سایر افراد تعیین می کند.

نمایش جهیزیه و آسیب های مربوط به آن

وی با تاکید بر اینکه روزها و سال های ابتدایی زندگی زوجین، بسیار آسیب پذیر است و تا زمان هماهنگ شدن و کنار آمدن با محیط زندگی جدید، مسائلی هست که زوجین را تهدید می‌کند، اظهار داشت: آداب و رسوم نمایش جهیزیه از جمله مسائلی است که میزان تهدید و آسیب پذیری زوجین را در ابتدای زندگی شان بالا می برد. این نمایش، تمکن و عدم تمکن مالی یک فرد و خانواده اش را در واقع نشان می‌دهد و خود به خود به عنوان یک معیار اضافه به خانواده تحمیل می شود. افراد بر اساس مشابهت، مجاورت، جذابیت و همگن بودن، یکدیگر را انتخاب می کنند، اما نمایش جهیزیه، یک معیار اضافه بر این معیارها در ازدواج است و خانواده ها و زن و شوهر جوان را تحت فشارهای اضافه قرار می دهد. این نمایش سبب می شود دختری که تمکن مالی کافی برای به نمایش درآوردن ایده آل های مادی نداشته،از جانب خانواده شوهر یا اقوام او به چشم کم دیده شود و در واقع به عنوان یک عروس کامل و کافی دیده نشود؛ دختری که از دیدگاه اطرافیان شرایط کافی برای تشکیل یک زندگی ایده آل را ندارد.
این مشاور خانواده و سکس تراپیست، اذعان داشت: در برخی موارد با زوجینی در امر مشاوره مواجه شده ام که اگر چه مشکل خود را مسائل جنسی در روابط زناشویی اعلام کرده اند؛ اما زمانی که دقیق تر مشکل آنها بررسی می شود و علت یابی می شود، متوجه می شویم که زن از یک خشم شدید و حل نشده مربوط به مسائل دیگر در درون خود رنج می برد. خشم حل نشده‌ای که در نتیجه واکنش هایی بوده که از همان ابتدای ازدواج بر سر مسائل مختلف، نظیر تحقیر شدن و یا زیر سوال رفتن به خاطر جهیزیه‌اش یا سیسمونی فرزندش از جانب شوهر یا خانواده اش دریافت کرده و همین موضوع سبب شده رابطه عاطفی و جنسی این زن، تحت‌الشعاع همین مسئله و این احساس حقارت قرار بگیرد. بنابراین واکنشی که اطرافیان نسبت به جهیزیه زن در آن مراسم نمایش گونه نشان می دهند، تنها به همان روز و همان لحظه ختم نمی شود و می تواند تاثیرات به مراتب سوئی را بر زندگی آینده زوجین بگذارد.
ملائی نژاد در ادامه افزود: در تربیت و فرهنگ سنتی، ازدواج یک بده بستان میان دو فرد یا دو خانواده تلقی می شود؛ یعنی افراد به دستان یکدیگر نگاه می کنند تا ببینند طرف مقابل چه مقدار می دهد تا آنها هم به همان میزان پس بدهند. اما گاهی در جامعه با دختران و پسرانی مواجه می شویم که سعی می کنند از این پارادایم های سنتی تبعیت نکنند و ازدواج را یک بده بستان یا مبادله پایاپای در نظر نگیرند، اما این جامعه است که به آنها چیز دیگری را تحمیل می کند و اگر این دختر و پسر  و خانواده هایشان نخواهند از این پارادایم تبعیت کنند، تحت فشار قرار خواهند گرفت و باز هم این فشارهای بیرونی، علیرغم تمامی مقاومت ها، به این زوج جوان آسیب وارد می آورد.

نمایش جهیزیه؛ هجوم به حریم خصوصی

این مشاور خانواده در ادامه به نسل فردا می گوید: برخوردهایی که در نمایش جهیزیه دیده می‌شود، در بسیاری از موارد بسیار آسیب زاست. این نمایش، حریم خصوصی زن و شوهر جوان را در معرض مخاطره قرار می دهد. اتاق خواب یک فضای کاملا خصوصی محسوب می شود. در این نمایش لباس خواب، اتاق خواب و … عروس و داماد به نمایش گذاشته می شود که این نحوه برخورد، هجوم به خصوصی ترین فضای خانه زوجین است.

کمپین ” نه به نمایش جهیزیه”

این مشاور خانواده در پاسخ به این سوال نسل فردا که افراد چه برخوردی باید در برابر این نمایش داشته باشند و آیا جایگزین فرهنگی مناسبی برای مقابله با این آسیب وجود دارد یا نه؟ اظهار داشت: زنان هستند که فرهنگ یک جامعه را شکل می دهند و در این مورد هم این زنان هستند که باید به سمت ایجاد یک رفتار درست فرهنگی سوق پیدا کنند و آغازگر این روند باشند.

خصوصا اینکه امروزه اکثر زنان ما

تحصیلکرده اند و می توانند جریانات فرهنگی جدید و مثبتی را ایجاد کنند. یک زن تحصیلکرده و با فرهنگ می‌تواند زمانی که به تماشای نمایش جهیزیه دعوت شد، با بیانی همراه با احترام و ادب این دعوت را نپذیرد و خود را وارد این بازی غلط فرهنگی نکند و ضمن آرزوی شادی و خوشبختی برای زوجین، به دعوت کننده بگوید که ترجیح می دهد در محافل عمومی تر با شادی شان همراه باشد. به نظر می رسد وقت آن رسیده  زنان با فرهنگ ما کمپینی تحت عنوان” نه به نمایش جهیزیه و سیسمونی” راه بیندازند؛ تنها با این حرکت است که می توان مخاطرات و آسیب های این نمایش غلط فرهنگی، چشم و هم چشمی ها و خودنمایی ها را کاهش داد و راه را برای یک زندگی آسان تر و یک شروع همراه با آرامش بیشتر برای زوجین فراهم کرد. تنها با این حرکت است که زوجین دیگر به سمت تهیه لوازم اضافه تر برای باشکوه تر جلوه دادن این نمایش نمی روند و خواهند توانست هزینه آن را به صورت سرمایه، صرف کارهای اساسی‌تر که منجر به پیشرفت واقعی شان در زندگی می شود، بکنند. در بسیاری موارد زن با یک جهیزیه سنگین زندگی اش را شروع می‌کند و با یک سیسمونی فوق العاده ادامه می دهد، اما در واقع فقیر محسوب می شود؛ چرا که عملا تمام پول خود را به یک سرمایه ایستا و در حال فرسایش بدل کرده است. در نتیجه این زن در ادامه زندگی، هیچ سرمایه دیگری برای بالا بردن قدرت مانور خود در خانواده ندارد. این در حالی است که اگر زنان ما از خرید لوازم اضافه خودداری کنند و یاد بگیرند چگونه این پول را تبدیل به یک سرمایه پویا کنند، یا اینکه یاد بگیرند چگونه از این پول در جهت مهارت‌آموزی بهره لازم را ببرند، این نوع نگرش می تواند اتفاقات مثبت اقتصادی زیادی را برای زوجین رقم بزند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا