ورزش

توشین دو ( نینجاهای مدرن ) ، ورزش جذاب همه گروههای سنی

توشین دو نینجاهای مدرن، یکه تاز ورزش های رزمی اصفهان (نینجا توشین دو)

معلولین جسمی و ذهنی هم می توانند نینجا کار شوند

اینجا سالن امپراطور واقع در خیابان کاوه اصفهان است. کرونا هم نتوانسته شور و هیجان طرفداران ورزش های رزمی از جمله توشین دو را کم کند، حتی اگر قرار باشد با تعداد انگشت شمار در هر سانس و زدن ماسک ساعات تمرین و آموزش را طی کنند.

توشین دو یا همان نینجاهای مدرن

 ” توشین دو ” یا همان ” نینجاهای مدرن ” از ورزشهای رزمی جذاب و دیدنی است که پیرو جوان و زن و مرد نمی شناسد. فضای پرنشاط و جنب و جوش هنرجویان و استادان به گونه ای است که اگر خودت هم اینکاره نباشی از تماشای نزدیک این جست و خیزهای حساب شده پرهیجان، خسته نمی شوی.

تعدادی از والدین هم در گوشه ای از سالن حضور دارند و با ذوق زدگی خاصی لحظه به لحظه آموزش فرزندانشان را دنبال می کنند. بچه های قد و نیم قد، نوجوانان و جوانان اغلب با قد و قامت های بلند وچهره های مقتدر.

لباس و سطح بندی توشین دو

لباس های مشکی و سردوشی های قرمز، کمربندهایی به رنگ  سفید- زرد- آبی- قرمز- سبز- قهوه ای و مشکی که هر کدام گویای سطح بندی هایشان است.

این تصاویر و صدای موزیک آرام ژاپنی کافیست تا همزمان فیلم های سامورایی با آن شخصیت های به یاد ماندنیشان برایت تداعی شود. در سالن امپراطور پر است از سامورایی های کوچک و بزرگ آن هم با لهجه شیرین اصفهانی.

همانطور که از دیدن آموزش و تمرین این سامورایی های دوست داشتنی به وجد می آیی سوالات متعددی در لابه لای سلول های خاکستری مغزت بالا و پائین می رود.

سانس که تمام می شود به سمت یکی از مربیان می روم که در این  یک ساعت و نیم هنرجوهایش ” سنسی صالح ” صدایش می زدند.

پس از شنیدن یکی دوتا از پرسشهایت مودبانه به سمت دفتر مدیریت باشگاه راهنمائیت کرده و می گوید ” سنسی محمد شفیعی “مربی قدیمی تر هستند، سالهاست در این رشته کار کرده اند و بسیار با تجربه تر از بنده هستند هر سوالی دارید از ایشان بپرسید”.

توشین دو نینجاهای مدرن
توشین دو نینجاهای مدرن

محمد شفیعی مدیر باشگاه امپراطور و مربی رسمی توشین دو در فدراسیون ورزش های رزمی به گرمی حضورمان را برای یک گفتگوی رسانه ای می پذیرد و به تک تک سوالاتمان پاسخ می دهد. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل این گپ و گفت حدودا 1 ساعت و نیمه است:

  • قبل از ورود به سوالات، برایمان جالب است معنی کلمه ” سنسی ” را بدانیم، لطفا ابتدا راجع آن صحبت بفرمائید:

کلمه ی سنسی (SENSEI) به معنی استاد و معلم است و در اکثر رشته هایی که ریشه ای در کشور ژاپن دارند استفاده می شود. همچنین سنسی به فردی اطلاق می شود که راهنما و الگوی کاملی از اخلاق های ورزشی باشد.

  • اخیرا نام ورزش نینجا بیشتر از قبل شنیده می شود با این حال به نظر می رسد آنطور که باید شناخته شده نیست. ریشه آن از کجاست؟ چگونه و توسط چه کسی و چه زمانی به ایران هم رسیده است؟

بله، مهد نینجاها کشور ژاپن می باشد و اولین گروه نینجاها از این کشور متولد شده اند.این ورزش ترکیبی از رشته های رزمی است و تکنیک های گوناگونی توسط مربی به هنرجویان آموزش داده می شود.

نینجا شامل 4 زیر شاخه مختلف به نام های ( توشین دو ، بوجینکان ، گنبوکان و نینپو) است و گروه TNE زیرمجموعه ی شاخه ی توشین دو (TO-SHIN DO) فعالیت می کند که توسط استاد عادل طهماسبی در سال87وارد ایران شد و ایشان به عنوان اولین و تنها نماینده این سبک در ایران و آسیا هستند.

  • نینجا توشین دو با نینجا چه تفاوتی دارد؟

ببینید، سبک نینجا توشین تکنیک های نینجا را کاربردی تر و مدرن تر آموزش می دهد. درحال حاضر هزاران نفر در سطح کشور مشغول فراگیری و آموزش این سبک هستند. در واقع توشین دو در لغت به معنی: نینجاهای سنتی: TO، قلب پرورده شده: SHIN، راه تسلط: DO و در مفهوم به معنی “نینجا های مدرن و پیشرفته” است.

  • بنابراین شما تنها مرکز آموزش سبک توشین دو نینجا دراصفهان هستید؟

ببینید در سطح استان مربی های آقا و خانم دیگری فعالیت میکنند ولیTNE group (گروه توشین کاران استان اصفهان) از سال 97به سرپرستی بنده و متشکل از مربی های آقا و خانم کارآمد، مجرب و متبحر و همچنین هنرجویان مستعد و متعصب تاسیس شد. به طور حتم در آینده ای نه چندان دور از TNE در سطح کشور بیشتر خواهید شنید.

To_shin do Ninja Esfahan
توشین دو یا همان نینجاهای مدرن
  • TNE group یعنی چه؟

اختصار عبارت  To_shin do Ninja Esfahan است.

  • جذابیت این رشته ورزشی به اندازه ای است که حتی انیمیشن لاکپشت های نینجا هم ساخته شد، به نظر شما علت اینکه نینجا در ایران مانند ورزش های پرآوازه دیگر پر طمتراق و معروف نیست چیست؟

ببینید، نباید از عمر کوتاه این رشته در ایران نیز غافل بود. بسیاری از افراد هنوز شناخت کاملی از این رشته ندارند و مطمئنا در آینده ای نه چندان دور نام نینجا بیشتر شنیده می شود. در ژاپن این رشته به هنر سایه های پنهان معروف است که حکایت از رشته ای پر رمز و راز و مخوف دارذ.

  • در حال حاضر چه تعداد مرکز آموزش و عضو نینجا توشین دو در کشور و اصفهان وجود دارد؟

رشته توشین دو تحت نظارت فدراسیون ورزش های رزمی است و مراکز آموزشی متعددی در سطح کشوردارد ضمن اینکه اصفهان یکی از قطب های اصلی توشین دو در کشور است. علاقمندان برای اطلاع از آدرس مراکز آموزشی به سایتwww.toshindo.ir  مراجعه نمایند.

  • ” نینجا توشین دو اصفهان ” در کشور چه جایگاهی دارد؟

خوشبختانه نینجا توشین دو اصفهان از جمله پرآوازه ترین گروه های رزمی در سطح کشور است و درحال حاضراصلی ترین گروه فعال در استان، گروه TNE به سرپرستی بنده می باشد.

سبک توشین دو نینجا
سبک توشین دو نینجا
  • درباره رده های مختلف نینجا از شروع تا مرحله پایانی آموزش آن نیز صحبت بفرمایید، مدت زمان دوره چقدر است؟

شروع درجات رشته ی نینجا توشین دو از کمربند سفید تا مشکی و سپس دان کمربندی به ترتیب سفید…زرد…آّبی…قرمز…سبز…قهوه ای…مشکی…دان1 و…می باشد. مدت زمان طی هر رده کمربندی نیز 6 ماه بوده که هنرجو در حالت عادی پس از طی 5سال به درجه ی مربیگری و کمربند مشکی می رسد.

  • ارزیابی شما از نگاه مسئولان ورزشی کشورمان به این رشته چیست؟

در سال های گذشته متاسفانه نگاه به این رشته کمرنگ بوده ولی به مراتب با گذشت زمان و فعالیت قهرمانی و مستمر نینجاها در کشور این بینش بهبود یافته و امیدواریم در سال های آتی توجهات مسئولین پررنگ تر شود.

  • موانع و مشکلات بر سر راه نینجا و نینجایی های ایران چیست؟ آینده این ورزش را چگونه می بینید؟

عدم وجود اسپانسر و حمایت قوی از این قشر باعث شده تا افراد زیادی به رغم استعداد و توانمندی فوق العاده ای که دارند صرفا به دلیل مشکلات مالی نتوانند این رشته را ادامه دهند. بنابراین باتوجه به قهرمانی بودن این رشته، حمایت مسئولین و ارگان های مربوطه می تواند کشور را به یکی از قطب های اصلی نینجا در سطح جهانی تبدیل کند.

  • کرونا چه تاثیراتی بر این رشته ورزشی داشته است؟بسیاری از والدین نگران وضعیت سالن های ورزشی از جمله نینجا هستند،وضعیت بهداشتی این آموزشگاهها در شرایط فعلی چگونه است؟

بله، این بیماری باعث تعطیلی چندماهه باشگاه های ورزشی شد اما مربیان و هنرجویان این رشته تلاش کردند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت مجددا فعالیت خود را آغاز کنند. این اطمینان خاطررا به هنرجویان توشین دو و خانواده های محترمشان می دهیم که با اطمینان خاطر در کلاس های آموزشی گروه توشین دو شرکت کنند.

  • اشاره ای هم به برنامه زمانی مسابقات این ورزش داشته باشید؟

به تازگی به دلیل شرایط بیماری کرونا مسابقات کشوری “توشین دو” به صورت مجازی تحت نظر فدراسیون ورزش های رزمی به عنوان دومین سبک ورزشی در کشور اجرا شد ولی به طور کلی هرساله مسابقات استانی و کشوری گوناگونی در استایل های مختلف در گروه توشین دو برگزار می شود.

  • اینگونه تصور می شود که رشته سخت و البته آسیب رسانی است و به همین دلیل بسیاری از خانواده هایی که فرزندانشان در این رشته فعالند یا علاقمند به یادگیری آن هستند نگران صدمه دیدن فرزندشان طی دوره های تمرین و یادگیری هستند:

ببینید، مربیان این سبک انواع آموزش های لازم را دریافت کرده وازشیوه های آموزش امن و مطمئن آگاهند. بنابراین چنانچه هرگونه اتفاق ناخوشایندی رخ بدهد مربی آمادگی لازم جهت رسیدگی به آن را دارذ. ازطرفی کلیه ورزشکاران اعم از مربی و هنرجویان و باشگاه تمرینی، مشمول بیمه های ورزشی هستند.

  • نینجا برای چه افرادی ممنوعیت فراگیری دارد و چه گروه های بدنی برایشان مناسب است؟ آیا محدودیت سنی و جنسی دارد؟

محبوبیت این رشته به دلیل فراگیری و بدون محدودیت بودن آن است. هیچ گونه محدودیتی در آموزش افراد در این رشته وجود ندارد.آموزش های این رشته برای خانم ها و آقایان و از سنین 3سالگی به بعد امکان پذیر است. جالب است بدانید گروه ما حتی هنرجویانی داشته که دچار معلولیت ذهنی و جسمی کوچک بوده اند با این حال بدون هیچ ممنوعیتی آموزش ها را فراگرفته اند.

  • نینجا به بهبود چه بیماری هایی کمک می کند؟

با توجه به چابکی فراوان در رشته ی نینجا، کاهش وزن،تناسب اندام،سلامت جسم و تقویت روحیه فرد نتایج تضمینی این رشته ورزشی است. البته فراموش نشود آموزش های رشته نینجا نیازمند قدرت بدنی و انعطاف بدنی متوسط است که این موضوع  طی مراحل آموزش به هنرجویان یاد داده می شود.

اگر در طول آموزش آسیبی نیز به هنرجو وارد شود طبق نظر مربی و برنامه ی غذایی مناسب، بهبودی به سرعت حاصل می شود. نکته ای را دراین فرصت یادآوری کنم که عبارات تاکیدی” من از زندگی و سلامت خود محافظت می کنم” و” درهرزمان ممکن از خشونت اجتناب می کنم” در واقع پین کدهای کمربندهای زردمان است.

  • نینجاها چه نوع تغذیه و ورزش های دیگری باید داشته باشند؟

اولین و مهمترین موضوع درورزش نینجا، پیرامون تغذیه هنرجویان است که مربیان با توجه به استایل بدنی فرد برنامه تغذیه ای متناسب با بدن اورا پیشنهاد می کنند. ضمن اینکه به دلیل کامل و جامع بودن رشته و تکنیک های موجود در آن نیاز به رشته ورزشی دیگری نیست.

  • درخواست شما از مدیران خرد و کلان ورزشی کشور برای توسعه یادگیری این ورزش چیست؟

ببینید، رشته نینجا شامل یکسری آموزش های خاص خودش است که در باشگاه های عادی قابل اجرا نیست. از مدیران ذی ربط خواهشمندیم به ساخت سالن های ویژه این رشته اهمیت دهند والبته در اختیار مربیان رسمی بگذارند.

  • و صحبت پایانی شما؟

در این فرصت لازم می دانم خداقوت و قدردانی ویژه ای داشته باشم از رئیس سبک “توشین دو” جناب استاد عادل طهماسبی که دلسوزانه تلاش می کنند تا سبک “توشین دو” در کشور پرآوازه بماند.

همچنین سپاس فراوان از مربیان در حال فعالیت در گروه TNE که دلسوزانه درحال آموزش هنرجویان نینجا هستند. نیز از سنسی نصری نماینده “توشین دو” تهران به جهت همکاری ویژه ایشان در تکمیل مصاحبه مذکور نیز صمیمانه تشکر می کنم. جا دارد خسته نباشید و قدردانی ویژه ای نیز از تیم خبری نسل فردا داشته باشم که در تهیه این  گزارش ما را همراهی کردند.

متن مرام نامه توشین دو ایران

درپایان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی هنرجویان گروه توشین دو در سطح کشور، استان اصفهان خصوصا گروه (TNE) خودمان، متن مرام نامه توشین دو ایران را به همه فعالان این رشته تقدیم می کنم:

“من به خودم ایمان دارم و به هدف هایم می رسم.

 من به تمرین خود ایمان دارم.

من مطیع هستم و حاضر به یادگیری همه چیز هستم.

من به استاد خود ایمان دارم و به همه ی کسانی که در پیشرفتم به من کمک می کنند احترام می گذارم”.

توشین دو نینجاهای مدرن
توشین دو نینجاهای مدرن

سنسی محمد شفیعی

سنسی محمد شفیعی متولد 1373 فعالیت های ورزشیش را از 10 سالگی شروع کرد. وی در 12 سالگی با رشته نینجا آشنا شد و از 20 سالگی وارد گود مربیگری این رشته ورزشی شد.

سنسی محمد شفیعی دارای مقام های استانی و کشوری در استایل های مختلف و مدرک مربیگری جهانی “توشین دو” می باشد.

از سوابق این سنسی توشین دو، مربیگری در باشگاه های رزمی استان اصفهان از جمله: خانه ووشو اصفهان، خانه کشتی تجدد، باشگاه یاسین، باشگاه تختی اصفهان، مجموعه ورزشی کوثر، باشگاه امپراطور، باشگاه پارتاک و باشگاه امید می باشد.

گفتنی است: درحال حاضر گروه TNE به سرپرستی سنسی محمد شفیعی زیر نظر مربیان سبک یعنی سنسی محمد شفیعی، سنسی صالح میرخانی، سنسی علیرضا قندهاری،سنسی اکرم سلطانی مشغول فعالیت می باشد.

نشانی باشگاه های فعال در رشته توشین دو در اصفهان:

1.خیابان کاوه،سه راه ملکشهر،باشگاه امپراطور.

2.میدان جمهوری اسلامی،جنب کلانتری12،باشگاه پارتاک.

3.ملکشهر،خیابان17شهریور،مجموعه ورزشی کوثر.

4.خیابان جابر انصاری بعد از خیابان طاهر زاده جنب مهد کودک فیروزه،باشگاه امید.

شماره تماس: 8925 409 0913

02 888 07 0912

 ایمیل : toshindo.ninja.esfahan@gmail.com

 پیج اینستاگرام: @isfahan_toshindo

 

مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا