آرایش و زیبایی

انواع جای جوش و روش‌های درمانی

انواع جای جوش و انواع روش‌های درمان جای جوش | اگر در برخی نواحی چندین و چند بار دچار آکنه‌ی التهابی شوید، احتمال دارد مبتلا به جای جوش گود افتاده یا تو رفته شوید. با وجودی که جای جوش‌ها ناخوشایندند، بسیار رایج هستند و شامل انواع زیر می‌باشند.

اسکار شبیه نیزه یخ خرد کن

این جای جوش‌ها دقیقا همانطور به نظر می‌رسند که دیده می‌شوند، مانند حفره‌های عمیق و باریک که به نظر می‌رسد پوست شما توسط یک یخ شکن سوراخ شده است، اسکارهای شبیه نیزه یخ خرد کن حفره‌های عمیقی هستند که معمولا کمتر از 2 میلی متر می‌باشند.

اسکار فرورفته به شکل Boxcar (شبیه نوعی واگن باری)

اسکارهای Boxcar اسکارهای گوشه‌دار با لبه‌های عمودی تیز هستند و شبیه به جای جوش‌های باقی مانده از آبله مرغان می‌باشند. آنها ممکن است کم عمق یا عمیق باشند و اغلب در گونه‌ها و شقیقه‌ها یافت می‌شوند.

اسکار فرو رفته به شکل Rolling ( شبیه نوعی غلطک نورد)

اسکارهای Rolling ناشی از آسیب زیرسطح پوست هستند. این نوع اسکار در پوست ظاهری موجی ایجاد می‌کند. آنها کم عمق و پهن هستند.

جای جوش هایپرتراپیک یا برجسته

اسکارهای هایپرتراپیک برجسته و قلمبه هستند. آنها در کمر و قفسه سینه ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند روی گردن و صورت نیز ظاهر شوند و و از زخم ابتدایی بیشتر نمی شود و با گذشت زمان سایز آنها کاهش پیدا می‌کند.

اسکارهای هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشن اشاره به لکه‌های قرمز یا تیره دارد که پس از بهبودی جوش به جا می‌مانند. این لکه‌ها، لکه‌های خورشیدی نیز نامیده می‌شوند، اسکار نیستند اما اغلب با اسکار اشتباه گرفته می‌شوند، زیرا ممکن است برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل از اینکه محو شوند، باقی بمانند.

درمان جای جوش

انواع روش‌های درمان جای جوش

درمان جای جوش با لیزر

لیزر از بین بردن جای جوش یک انتخاب ساده و موثر برای حذف غیر جراحی جای جوش است. این روش غیر تهاجمی است که می‌تواند نتایجی موثر بدون جراحی و ناراحتی که با عمل جراحی همراه است، داشته باشد. این روش از تکنولوژی لیزر فرکشنال برای کاهش ظاهر اسکارها بدون تخریب پوست‌های تحت تاثیر قرار نگرفته اطراف استفاده می‌کند. تنها با چند جلسه لیزر درمانی، جای جوش‌ها کمتر قابل مشاهده هستند و پوست را جذاب‌تر و صاف‌تر می‌کنند.

درمان لیزر برای جای جوش در انواع و شکل‌های مختلفی وجود دارد. در اینجا چند گزینه وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: جوش در جاهای مختلف صورت

درمان لیزر فرکشنال

این روش غیر تهاجمی می‌تواند لایه‌های عمیق‌تر پوست را مورد هدف قرار دهد. این لیزر 2 نوع دارد که در زیر آورده شده است:

درمان با لیزر دی اکسید کربن

این روش که با عنوان لیزر جوانسازی CO2 نیز شناخته شده است، برای درمان مشکلات پوستی مانند اسکار، زگیل یا چین و چروک مورد استفاده قرار گرفته است.

این روش شامل بی‌حسی موضعی و داروهای آرام بخش قبل از بی‌حس شدن ناحیه آسیب دیده است. سپس لیزر جوانسازی انجام خواهد شد و پس از آن مرهم زخم در ناحیه تحت درمان اعمال می‌شود. هنگامی که این روش را انتخاب می‌کنید، مراقبت مناسب از زخم برای جلوگیری از تشکیل دله مهم است.

درمان با لیزر اربیوم

هنگامی که هدف از بین بردن اسکارهای سطحی می‌باشد این نوع لیزر موثرترین است.

در مقایسه با درمان با لیزر CO2 برای اسکار، این روش به شما امکان می‌دهد سریع‌تر بهبود یابید، معمولا در عرض یک هفته.

لیزر جای جوش

انواع روش‌های درمان جای جوش

مزایای درمان لیزری جای جوش

اگر قصد استفاده از درمان لیزری برای حذف آکنه را دارید، باید از مزایای آن آگاه باشید. یکی از دلایل اصلی برای انتخاب درمان با لیزر، راحتی است. از آنجا که این روش سریع و نسبتا راحت است، بسیار مناسب‌تر از بسیاری از گزینه‌های جایگزین است. بهترین مزیتی که می‌توانید از درمان با لیزر به دست آورید افزایش اعتماد به نفس است. هنگامی که ظاهر اسکارهای شما بهبود یابد، شما در مورد ظاهرتان احساس بهتری خواهید داشت و دچار افزایش قابل توجهی در اعتماد به نفس خود خواهید شد.

همچنین دقیق‌تر و موثرتر از سایر گزینه‌های جراحی اسکار است.

بیشتر بخوانید : از بین بردن جوش در یک شب

عوارض جانبی

اگرچه، عوارض جانبی ممکن است اجتناب ناپذیر باشند. در اینجا مواردی است که باید هنگام انجام این روش به آنها توجه کنید:

  • قرمزی و تورم موقت
  • کبودی
  • احتمال اینکه پوست ممکن است روشن یا تیره شود.
  • خارش
  • قرمزی
  • هایپرپیگمنتیشن یا هایپوپیگمنتیشن در نواحی درمان شده با لیزر

بیشتر بخوانید : درمان قرمزی جوش صورت

پیشگیری از باقی ماندن جای جوش

اگر می‌خواهید جای جوش‌ها را به حداقل برسانید، به ویژه هنگامی که از جوش کیست‌دار رنج می‌برید، در اینجا مواردی هست که می‌توانید انجام دهید.

  • در اسرع وقت آکنه را درمان کنید. اگر سریع درمان شود و کوتاه مدت باشد بدتر نمی‌شود.
  • از هر چیز که می‌تواند پوست شما را تحریک و یا ملتهب کند دور بمانید.
  • جوش را فشار ندهید، نکنید و تحریک نکنید یا نترکانید.
  • در مورد کیست یا جوش عمیق، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

دسترسی به منبع : Types of acne scars

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا