جادوی تاریخ ایرانی / نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز
جادوی تاریخ ایرانی / نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز
جادوی تاریخ ایرانی / نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز
ماجرای نیمروز داستان گروهی است پنج شش نفره از وزارت اطلاعات کشور که در سال هزار و سیصد و شصت به دنبال دستگیری سردستههای منافقین؛ یعنی بنی صدر و رجوی هستند. این فیلم داستانی است که به مضمون انقلاب پرداخته است و همین امر اهمیت فیلم را دو چندان میکند؛ زیرا که با اندیشهها و نگاههای مردم انقلابی آشنا میشویم. برای اثبات این کافی است نگاهی به سینمای روسیه بیندازیم که حداقل هزاران فیلم با اندیشههای مختلف در مورد انقلاب خود ساختهاند یا همینطور انقلاب فرانسه و … اما با همه این احوال فیلم ماجرای نیمروز به مانند همه فیلمها اشکالاتی دارد. ما می دانیم که با درگیری بین دو شخصیت خوب و بد و اهداف و کنش و واکنشهایی که این دو شخصیت دارند، درام به وجود میآید. ما در این فیلم، ماجرای نیمروز را فقط از نگاه شخصیتهای مثبت داستان نگاه میکنیم که این امر باعث شده ما کشش داستان را از دست بدهیم؛ هر چند که فیلمساز خواسته با ضربههای ناگهانی مثل شهادت آیت ا… بهشتی و رجایی مخاطب را نگه دارد؛ اما این امر، عملکرد معکوس داده است و مخاطب را بیش از پیش از دست میدهد.
جادوی تاریخ ایرانی / نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز
فیلم ماجرای نیمروز، واقعا ماجرای نیمروز است که فقط از نقطه عطف دوم فیلم به بعد شامل آن میشود و این یعنی اگر ما اتفاقات قبل از یک سوم پایانی فیلم را نبینیم یا اصلا حذف کنیم هیچ خللی در داستان پیش نمیآید. برای اثبات این امر، میتوان به رابطه حامد (کم سن ترین پسری که عضو هیئت اطلاعات است) با فریده (دختری که عضو هیئت منافقین است) اشاره کرد که وجود این رابطه، نه تنها کمکی به روند داستان نمیکند؛ بلکه فیلم را از حیطه خودش خارج میکند و روند دیگری به آن میدهد. به هر حال فیلم ماجرای نیمروز همانطور که در ابتدا گفتم، به خاطر مضمونی که دارد، دارای اهمیت بسیار بسیار بالایی است و همه باید برای دیدن آن بشتابند. وقتی این فیلم را دیدم، دلشوره ای بزرگ و عجیب به دلم افتاد که علتش قابل وصف نیست و باید آن را دید تا هر فرد بتواند آن را درک کند و این یعنی سینما؛ یعنی قلقلک دادن احساسات؛ یعنی آن چیزی که هالیوود به طرزی دیگر مردم را جادو میکند.
نویسنده : حامد گیوه چیان