معرفی کتاب

«مثبت‌اندیشی سمی» را کنار بگذارید!

خیلی وقت‌ها موقع درد دل با دیگران این جملات را می‌شنویم: «مثبت باش!»، «نیمه پر لیوان را ببین»، «سعی کن به چیزهای خوب فکر کنی»، «سعی کن با عینک خوش‌بینی دنیا را نگاه کنی».

جملاتی که نه‌تنها کمکی به ما نمی‌کند؛ بلکه باعث استرس بیشتر در ما می‌شود. شنیدن چنین جملاتی و مثبت‌ اندیشی سمی که نه‌تنها تأثیری در بهبود اوضاع روانی شما ندارد، بلکه احساسات منفی را زیاد می‌کند.

خبر خوب اینکه نویسنده‌ای به نام «وتینی گودمن» در کتاب «مثبت‌ اندیشی سمی»، راه رهایی از مثبت‌نگری منفی را به شما خواهد آموخت. مترجم این کتاب، مریم جعفری است و نشر هورمزد نیز آن را روانه بازار کتاب کرده است.

درباره کتاب مثبت‌ اندیشی سمی

چنانچه مثبت‌اندیشی به‌عنوان ابزاری برای فرار از سرکوب هیجانات به کار برود، نه‌تنها سودمند نیست، بلکه کاملاً سمی خواهد بود. به این معنا که به‌جای کمک‌کردن به فرد برای مقابله با عواطف منفی، موجب می‌شود فرد احساساتش را انکار کند؛ اما مدتی بعد زخم درون او سرباز می‌کند و عواطف و هیجانات منفی دوباره از راه می‌رسند.

نقطه مقابل مثبت‌اندیشی سمی، مثبت‌ اندیشی سالم وجود دارد که به فرد دچار مشکل کمک می‌کند،امیدی در دل واقعیت‌ها بیابد. توجه داشته باشید که مثبت‌اندیشی سمی بر تکذیب وجود هرگونه مشکلی تأکید دارد، برعکس، مثبت‌اندیشی سالم انسان‌ها را تشویق می‌کند تا مشکلات بپذیرند.

نویسنده در کتاب مثبت‌ اندیشی سمی از ماجراهای واقعی و داستان‌های مراجعان به ما می‌گوید. او قصد دارد از این طریق چنین پیامی را به مخاطبان کتاب مثبت‌اندیشی سمی منتقل کند: این را بدانید که تنها نیستید.

کتاب مثبت‌ اندیشی سمی، ضمن توضیح درباره مثبت‌اندیشی واقعی، به شما نشان می‌دهد چطور حال خوب خود را به دست بیاورید.

مثبت‌ اندیشی سمی

بخشی از کتاب مثبت‌ اندیشی سمی

نویسنده در بخشی از کتاب نوشته است: مثبت‌نگری چنان با فرهنگ ما یکی شده که به چالش کشیدن آن غیرممکن است. هنگام تحقیق و نگارش در خصوص موضوع مثبت‌اندیشی همیشه نگران این هستم که منفی‌گرا به نظر برسم. هر زمان که سعی می‌کنم فرهنگ فقط حال خوب را انکار و آن را رد کنم، ناگزیر کسانی پیدا می‌شوند که خشمگین، حیرت‌زده و سردرگم هستند و با نظرات و پیام‌هایشان به من هجوم می‌آورند: چطور ممکن است مثبت‌نگری سمی باشد؟! تو رسماً عقلت را از دست داده‌ای.

درک می‌کنم. این مسئله گواهی است بر تعهد ما نسبت به فرهنگ مثبت‌نگری. به ما گفته شده که مثبت‌نگری کلید شادی و رضایت است – و پزشکان، درمانگران و رهبران همیشه آن را تجویز می‌کنند. کاملاً منطقی است که اگر کسی خلاف آن را به شما بگوید او را زیر سؤال ببرید؛ اما در پشت درهای بسته، مراجعان، دوستان و خانواده‌ام سال‌هاست که به من می‌گویند تا چه حد از فشار مداوم برای مثبت جلوه‌دادن هر چیزی بیزار و ناامیدند.

آن‌ها با دوستان و همکارانشان که به آن‌ها می‌گویند: همه چیز درست می‌شود. و نیمه پر لیوان را ببین احساس غریبی می‌کنند. آن‌ها می‌دانند این حرف‌ها چارۀ کار نیست و به دنبال راه دیگری هستند.

بنابراین، قبل از آنکه شروع کنیم، اجازه بدهید یک موضوع را روشن کنم: مثبت‌نگری اصلاً بد نیست. درواقع، وقتی درست استفاده شود، عالی است.

کارشناسان بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که احساسات مثبت مثل سپاسگزاری، رضایت، خوش‌بینی و اعتمادبه‌نفس می‌توانند طول عمر ما را افزایش دهند و سلامتی‌مان را بهبود ببخشند. بسیاری از این ادعاها مبالغه‌آمیزند، اما مثبت‌اندیشی ارزشمند است.

وتینی گودمن نویسنده و روان‌درمانگر، با انتشار کتاب و مشاوره می‌خواهد به انسان‌ها کمک کند تا با رهایی از گذشته، زندگی طبیعی خود را از سر بگیرند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا