خانه جذاب منخانه داری

گیاهان بهترین تصفیه کننده هوای خانه

گیاهان بهترین تصفیه کننده هوای خانه ( گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا )

همانطور که هر کسی که در یک شهر شلوغ زندگی می کند می داند ، آلودگی در خیابان های ما در سطح بحرانی قرار دارد. اما آیا تاکنون متوجه شده اید که سطح آلودگی ممکن است در خانه شما نیز باشد؟

آلودگی داخل خانه چیزی است که طی چند سال گذشته به طور زیادی از آن نگران شده ایم و با این که بیشتر و بیشتر ما در خانه برای آینده نزدیک کار می کنیم ، موضوعی است که باید به آن بپردازیم.  

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی به طور متوسط  3 میلیون نفر در سال در اثر بیماری های مربوط به آلودگی داخل خانه جان خود را از دست می دهند. آلودگی داخلی می تواند ناشی از تمیز کردن با محصولات بهداشتی، خوشبو کننده هوا و مواردی از این قبیل باشد.

قابلمه های غیر استاندارد معیوب براساس گزارشی از کالج رویال پزشکان فقط در انگلیس باعث شده 40 هزار نفر هر سال به دلیل آلودگی داخل خانه جان خود را از دست می دهند.

پس چه باید کرد؟ شما می توانید یک دستگاه تصفیه هوا بگیرید. اگرچه  می توانند گران باشند.

نکته دیگر پر کردن خانه با گیاهان است. در سال 1989 ، ناسا دریافت که برگ ها ، ریشه ها ، خاک و گیاهان می توانند به کاهش آلودگی داخل خانه کمک کنند. آنها توصیه می کنند به طور میانگین درهر 100 فوت مربع یک خانه یک گیاه داشته باشید.

نخل اریکا Areca Palm

در تحقیقی که انجام شد، نخل اریکا بیشترین میزان دفع ماده “تولوئن” و “زایلین” را داشت. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که این دو ماده در چه موادی هستند. تولوئن یکی از آلاینده های سمی است که در رنگ ها، پاک کننده لاک ناخن، چسب ها و مایع غلط گیر به فراوانی یافت می شود.

گیاهان بهترین تصفیه کننده هوا برای خانه
گیاهان بهترین تصفیه کننده هوای خانه

زایلن هم به عنوان حلال در جوهر پرینتر، مواد پلاستیکی و محصولات چرمی وجود دارد. این مواد به راحتی و بدون آنکه بدانیم مدهاست که وارد خانه ما شده اند و آثار مخربی ازخود به جا می گذارند. نخل اریکا یکی از گیاهانی است که به شدت برای نگهداری در خانه پیشنهاد می شود.

نخل راپیس (رافیس)

نخل راپیس (رافیس) اکسلسا از سری نخل هاییست که راحت ترین رشد و نگهداری را دارد، اما باید به انواع مختلف آن توجه ویژه داشته باشید. چون هر مدل برای ماندگاری به مراقبت های مخصوص به خود احتیاج دارد.

گیاهان بهترین تصفیه کننده هوا برای خانه
نخل راپیس

این نخل، یک نخل بادوام است که به خوبی با شرایط محیطی سازگار می شود. نور کم آفتاب برایش مناسب است و در دمای ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی گراد به خوبی رشد می کند.گیاه رافیس اکسلسا رشد آرامی دارد اما می تواند تا حدود ۴ متر رشد کند!

به طور کلی در برابر اکثر حشرات مقاوم است. اگرچه گاهی اوقات عنکبوت ها به آن حمله می کنند، اما اگر به موقع متوجه شوید می توانید با اسپری کردن آب و صابون به برگ هایش آن را نجات دهید.

همانطور که گفتیم برای نگهداری از آن لازم نیست کار خاصی انجام دهید. فقط باید در هوای خشک مراقبش باشید چون به سرعت برگ هایش قهوه ای شده و خشک میشود.

در تابستان و پاییز زیاد به آن آب بدهید. اگر در محیط گرم وخشک از آن نگهداری میکنید، میزان آب را در فصل زمستان افزایش دهید. هر ماه به آن کود مایع بدهید و از برگ های درخشانش لذت ببرید. حال به شما چند گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه معرفی خواهیم کرد.

نخل بامبو

نخل بامبو گیاه دیگری است که در از بین بردن آلاینده ها بخصوص فرمالدهید امتیاز بالایی کسب کرده است.

ساقه های باریک و بلند آن به همراه برگ های زیبای سبز رنگ، رطوبت و حال و هوای گرمسیری را به هر اتاقی هدیه می دهند.

گیاهان بهترین تصفیه کننده هوا برای خانه
نخل بامبو

این گیاه هم در نور غیر مستقیم بهتر رشد میکند و بهترین دما برای نگه داری از آن، ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. گیاهانی که به تازگی به محیط جدید برده می شوند، ممکن است در روزهای اول ریزش برگ داشته باشند. اما اصلا نگران نشوید.

این موضوع طبیعی است و به محض عادت کردن به محیط برطرف می شود. کاری که شما باید انجام دهید این است که برگ های مرده را بردارید.

مواظب باشید که نوک ساقه ها را نچینید، چون این کار باعث کند شدن رشد و شاید هم از بین رفتن برگ های جدید شود. بهتر است کمی شن و ماسه هم به خاکش اضافه کنید.

خاک این گیاه باید اکثرا مرطوب باشد، اما نه به این معنی که بیش از حد به آن آب بدهید تا در آب شناور شود! بهار و تابستان زمانی است که این گیاه در بیشترین میزان رشد خود قرار دارد، پس مرتبا به آن آب بدهید. ولی نیازی نیست که در زمستان هم همانقدر آن را آبیاری کنید، فقط مقداری که ریشه گیاه مرطوب بماند و خشک نشود کافی است.

فیکوس الاستیکا

گلدان فیکوس اِلاستیکا که گاها در ایران به آن فیکوس آلمانی نیز گفته می شود، از آن دسته از گیاهان عالی برای تصفیه هوا است که ضمن خاصیت تصفیه هوا و جذب آلایندگی ها بسیار زیبا است و همانطور که قبلا در مطلب بهترین چیدمان برای گیاهان خانه گفتیم گلدان فیکوس توسط آرشیتک ها در طراحی دکوراسیون داخلی زیاد استفاده می شود. برگ های بزرگ و ضخیم، مقاوم و سبز رنگ آن خانه شما را به یک جنگل آفریقایی دوست داشتنی تبدیل می کند.

گیاهان بهترین تصفیه کننده هوا برای خانه
فیکوس الاستیکا

این گیاه به خوبی در محیط های بسته رشد می کند و حتی در دماهای پایین هم مقاوم است. اما بهترین دما برای آن ۱۶ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است.

اگرچه بهتر است حداقل مقدار نور کمی به این گیاه بتابد اما اگر چنین شرایطی در منزل شما وجود ندارد، جای نگرانی نیست، چون این گیاه در سایه و حتی تاریکی هم رشد می کند.

از تابش نور مستقیم به آن جلوگیری کنید ( به خصوص در فصل تابستان ). اگر آن را در محیط گرم و خشکی قرار دادید، مواظب حشرات موذی باشید. رشد این گیاه تا حدود ۲ متر و نیم است که توصیه می کنیم وقتی کمی ارتفاعش زیاد شد و تمایل به خم شدن داشت ، با تکیه دادن آن به یک میله چوبی، آن را استوار نگه دارید.

می توانید در ماه های تابستان به آن کود مایع اضافه کنید و از اواسط تابستان تا پایان پاییز مرتبا آن را آبیاری کنید. بهتر است هنگامی دوباره به آن آب بدهید که خاکش کمی خشک شده باشد. در زمستان مرطوب نگهش دارید اما مواظب باشید که در آب غرقش نکنید.

سایت زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا