سلامت و تندرستی

10 روش سریع کاهش و یا درمان سردرد

چگونه سریع از شر سردرد خلاص شویم؟

سردرد یک عارضه‌ی طبیعی و شایع است. اما خبر خوب این است که می‌توانیم با به کارگیری برخی اقدامات خیلی سریع بدون مراجعه به پزشک این مشکل را رفع کنید. با زندگی سالم در این مقاله همراه باشید، این اقدامات را انجام دهید و سردردتان را بهتر کنید.

فشار روی سر یا کف سرتان را کاهش دهید

گاهی نحوه‌ی بستن موها مثلا دم اسبی باعث ایجاد فشار و کشش روی موها و سردرد می‌شود. برخی عوامل خارجی دیگر از جمله کلاه، هدبند یا حتی عینک شنای خیلی تنگ نیز ممکن است باعث ایجاد درد شوند.

نور را کم کنید

هر نوری حتی نور صفحه نمایش گوشی یا لپ‌تاپ نیز می‌توانند باعث تحریک دردهای میگرنی شوند. اگر با نور سردردتان تحریک می‌شود بهتر است در طول روز پنجره‌ها را با پرده تاریک پوشانده و بیرون از خانه از عینک آفتابی استفاده کنید. حتی می‌توانید به رایانه‌تان صفحه‌های ضد تابش نور اضافه کرده و از لامپ‌های فلورسنت در خانه استفاده کنید.

چیزی نجوید

جویدن آدامس نه تنها باعث درد در فک بلکه سردرد هم می‌شود. حتی انجام عاداتی مانند جویدن ناخن‌ها، لب‌ها، داخل گونه‌ها یا وسایلی مثل خودکار نیز باعث سردرد و فک درد می‌شوند. غذاهای ترد و چسبناک نخورید و لقمه‌هایتان را کوچک بگیرید. در شب دندان قروچه دارید؟ باید حتما با مشورت پزشک محافظ دندان تهیه کنید تا از سردردهای صبح روز بعد پیشگیری کنید.

سریع از شر سردرد خلاص شویم

هیدراته بمانید

سعی کنید زیاد مایعات بنوشید و هیدراته بمانید. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث سردرد یا تشدید آن شود.


بیشتر بخوانید: هیدراته ماندن در گرمای تابستان


کافئین بنوشید

وقتی سرددر دارید کمی نوشیدنی کتفئین‌دار مثل چایی، قهوه و … بنوشید. در صورت مصرف کافئین بلافاصله پس از شروع سردرد، بهبود می‌یابید. حتی کافئین می‌تواند باعث بهبود عملکرد مسکن‌هایی از جمله استامینوفن شود. اما نباید زیاد کافئین مصرف کنید چرا که مصرف کافئین زیاد می‌تواند باعث اعتیاد به کافئین و ایجاد سردردهای خاص شود.

ریلکس کنید

انجام برخی حرکات آرامش‌بخش از جمله حرکات کششی، یوگا، مدیتیشن یا آرام‌سازی تدریجی عضلانی می‌تواند کمک بزرگی به کاهش سردرد کند. در ناحیه گردن دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی هستید؟ در مورد فیزیوتراپی با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ بگیرید

حتی می‌توانید خودتان در حد چند دقیقه پیشانی، گردن و شقیقه‌هایتان را ماساژ دهید تا سردردتان کاهش یابد. فشار ملایم و چرخشی روی نواحی دردناک اعمال کنید.

کمپرس یخ برای درمان سردرد

از کمپرس یخ استفاده کنید

اگر سر درد و یا میگرن دارید با استفاده از یک کمپرس یخ، قالب یخ پیچیده در حوله، سبزیجات یخ‌زده یا حتی دوش آب سرد می‌توانید به راحتی دردتان را کاهش دهید. به مدت 15 دقیقه کمپرس یخ را روی سر‌تان قرار دهید و سپس 15 دقیقه استراحت کنید.

از کمپرس گرم استفاده کنید

سردرد تنشی دارید؟ یک کمپرس گرم روی گردن یا پشت سرتان قرار دهید. اما اگر دچار سردرد سینوسی هستید، از یک پارچه گرم بر روی ناحیه‌ای که درد دارد استفاده کنید. حتی می‌توانید دوش آب گرم بگیرید.

زنجبیل بخورید

طبق نتایج حاصل از تحقیقات اخیر، مصرف زجبیل علاوه بر داروهای مسکن بدون نسخه، به کاهش میگرن اورژانسی کمک می‌کند.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم زیر باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • زمانی که سر دچار آسیب شده و در نتیجه سردرد ایجاد می‌شود
  • سردردی که با سرگیجه، مشکلات گفتاری، گیجی، یا سایر علائم عصبی همراه است
  • سردرد شدیدی که ناگهان ایجاد می‌شود
  • زمانی که سردرد حتی با وجود مصرف مسکن نیز بدتر می‌شود

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا