خانه داری

کپک زدن پرده حمام

راه حل هایی برای جلوگیری از کپک پرده حمام

یکی از نقاط حساس خانه که پیوسته در معرض گرما و رطوبت زیادی قرار دارد، حمام است. اگر فضای حمام شما دارای یک پنجره خروجی هوا به سمت آفتاب است، خیلی خوش شانس هستید، چرا که آفتاب، نیمی از کار‌های شما را انجام خواهد داد! اما در صورت عدم وجود پنجره، برای تهویه رطوبت هوا از هواکش استفاده می‌شود. توصیه می‌شود که در فصول سرد سال نیز این منافذ خروج هوا را نبندید یا مطمئن شوید که شوفاژ حمام سالم باشد تا هم فضا را گرم کند و هم بعد از استحمام بتواند به از بین بردن رطوبت هوا کمک کند. چرا که باقی ماندن رطوبت در این محیط کوچک و بسته می‌تواند زمینه مساعدی را برای رشد انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها بر روی وسایل حمام مانند پرده فراهم آورد. اما برای جلوگیری از کپک زدن پرده حمام چه باید کرد؟
پرده حمام به دلیل فضای گرم و مرطوب حمام کاملا مستعد حضور قارچ‌ها و کپک‌هاست. برای جلوگیری از کپک زدن پرده حمام و نظافت آن راه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله استفاده از ماشین لباسشویی، شستشوی دستی و…

جلوگیری از کپک زدن پرده حمام

در بین وسایل داخل حمام یکی از چیز‌هایی که با ظاهر تمیز و مرتب خود می‌تواند فضای داخل حمام را دلچسب‌تر کند، پرده جداکننده حمام است. پرده‌ای که برای این فضا‌ها انتخاب می‌شود باید در برابر رطوبت محیط مقاوم بوده و قابلیت شست‌وشوی بالایی داشته باشد. در این میان پرده‌های پلاستیکی ضد آب می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر بلافاصله بعد از خریدن پرده حمام ابتدا آن را مدتی درون محلول آب نمک بخیسانید، هرگز قارچ و کپک روی آن رشد نمی‌کند. البته این موضوع شما را از نظافت دوره‌ای حمام منزلتان بی نیاز نمی‌کند!

روش‌های شستشوی پرده حمام

پیش از هر چیز لازم است با خواندن برچسب پرده، درباره نوع پارچه، دمای مناسب برای شستشو و حتی در صورت لزوم، اتوکشی، اطلاعات لازم را به دست آورید و سپس از روش‌های زیر جهت شستن و جلوگیری از کپک زدن پرده حمام استفاده کنید. 

۱. استفاده از ماشین لباسشویی

  • ابتدا آویز‌ها و حلقه‌ها را وارسی کنید. اگر آن‌ها هم کثیف هستند، در صورتی‌که هم جنس پرده باشند، می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر بشویید و در غیر این صورت در اغلب موارد با یک دستمال نم دار می‌توانید گرد و خاک و کف صابون را تمیز کنید.
  • با توجه به جنس اغلب پرده‌های حمام که از پلاستیک است، بهتر است پرده را با آب سرد و با درجه متوسط ماشین لباسشویی بشویید.
  • همچنین لازم است بدانید که جنس پلاستیک در مجاورت نرم کننده‌ها باعث ایجاد بوی بدی خواهد شد که چندان خوشایند نیست، در عوض اضافه کردن یک پیمانه سرکه به مایع لباسشویی می‌تواند به تمیزی بیشتر کمک کند. در صورتی که جنس پرده حمام، پارچه‌ای و از نوع ضد آب بود، می‌توان از آب گرم و شوینده‌های قوی تری نظیر تاید یا پرسیل نیز استفاده کرد.
  • استفاده از خشک کن نیز لازم نیست. کافیست پس از شستشو، پرده را آویزان کنید تا خودش خشک شود.
  • بسته به جنس پارچه در مواردی می‌توان از اتوکشی با دمای مناسب نیز بهره برد. هر چند که به طور کلی توصیه می‌شود برای خشک کردن پرده‌های حمام، از آویختن آن‌ها کمک بگیرید و توجه داشته باشید زمانی که پرده در حال خشک شدن است، لازم است پنجره حمام را باز کرده و یا هواکش را روشن کنید تا رطوبت را بیرون بکشد.

۲. استفاده از ماشین لباسشویی همراه با حوله!

برای از بین بردن لکه‌ها و جرم‌های سطحی، می‌توانید پرده حمام را همراه با یک حوله درون ماشین لباسشویی قرار دهید. در این حالت حوله نقش اسکاچ را بازی خواهد کرد و پرده تمیزتر خواهد شد، به علاوه در کنار استفاده از حوله می‌توانید نصف پیمانه سرکه را با مایع لباسشویی مخلوط کنید. لازم به ذکر است که اگر پرده، لکه‌ها و جرم‌های عمیق‌تر و گسترده‌ای دارد، این روش کارساز نیست و لازم است سراغ روش‌های دیگری بروید.

۳. شستشوی پرده حمام به صورت دستی

  • پرده حمام را روی یک سطح صاف پهن کنید، با اسفنج آغشته به آب و صابون دو طرف آن را تمیز کنید.
  • سپس با آب گرم شسته و در آفتاب خشک کنید.
  • ضمنا در نظر داشته باشید که پرده حمام را لوله نکنید و آن را برای آبگیری فشار ندهید. در این مورد نیز آویختن کافی است.

از بین بردن لک کپک به جا مانده پس از شستشو

۱. استفاده از سفید کننده‌ها

اگر پس از شستشو نیز روی پرده لک کپک به جا مانده، بسته به جنس و مقاومت پرده می‌توانید از شوینده‌های قوی‌تری استفاده کنید، مثلا استفاده از سفید کننده‌ها در این مورد کارساز است. به این ترتیب که بر اساس دستورالعمل سفیدکننده، مقدار مناسب از محلول آب و سفیدکننده را روی پرده ریخته و بگذارید پرده حداقل چهار ساعت و یا بهتر، یک شبانه روز درون این محلول مانده و لکه‌ها تمیز شوند، سپس آن را شستشو داده و پارچه را خشک کنید.

۲. استفاده از کلر

اگر پرده حمام سفید است و از پارچه‌های طبیعی مانند کتان یا لینن تهیه شده، می‌توانید از سفیدکننده کلر و آب استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که سفید کننده کلر، ماده‌ای قوی است، بنابراین زمانی حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه برای از بین بردن لکه‌ها کافی است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند پارچه را زرد، سوراخ یا ضعیف کند.

۳. استفاده از آبلیمو

اگر به مواد شیمیایی حساسیت دارید، نگران نباشید، زیرا همیشه راه حل‌های طبیعی‌تری هم وجود دارند. شما می‌توانید پرده را در مخلوط آب و صابون گرم بخیسانید، سپس آن را آبکشی کنید و روی پرده را آبلیموی ترش بمالید و در آفتاب خشک کنید.

نکته آخر

فراموش نکنید که نظافت دوره‌ای حمام یکی از ملزومات مهم خانه داری است. زیرا با وجود رطوبت بالای این فضا امکان مناسبی برای رشد انواع قارچ‌ها و کپک‌ها فراهم می‌شود. توصیه دیگر ما این است که اگر پرده‌های حمام شما از پارچه‌های ارزان و سبک وینیل است، بهتر است پس از چندین بار شستشو و ماه‌ها استفاده، آن را تعویض کرده و پرده جدیدی خریداری نمایید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا