پزشکی و سلامت

کمک شیرینی به هضم غذا

مدتی پیش در مراسم جشن یکی از همکارانم شرکت کردم. پس از صرف شام، به پذیرایی انواع مختلف دسرهای خامه‌ای، ژله، کیک بستنی و نوعی کیک مربایی پرداخته شد.  اغلب مهمانان با این باور که خوردن شیرینی‌ها پس از غذا به هضم بهتر کمک می‌کند تقریبا نصف بشقاب و حتی بیشتر، از انواع مختلف شیرینی‌ها میل کردند. اما این پرسش مطرح است شیرینی‌ها تا چه میزان می‌توانند به هضم غذا کمک کنند؟

برخی متخصصان تغذیه با عادت مصرف شیرینی‌ها پس از غذا به جهت افرایش کالری دریافتی مخالف هستند، اما در مقابل برخی دیگر مصرف کم و نه زیاد شیرینی را مناسب دانسته با این توجیه که شیرینی‌ها با کمک به ترشح انسولین و یک‌سری هورمون‌ها می‌توانند به فرآیند هضم بهتر غذا کمک کنند.

طب سنتی چه می گوید؟

از دیدگاه طب سنتی افرادی که پس از خوردن غذا ولع زیادی به صرف شیرینی‌ها دارند اغلب معده‌های سرد و تر و هضم ضعیفی دارند و طلب شیرینی در این افراد به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای کمک به معده و کبد جهت هضم بهتر غذاست. در افراد با مزاج‌های گرم چون اغلب هضم قوی دارند این ولع کمتر دیده می‌شود.

با توجه به این‌که تمایل به خوردن انواع شیرینی‌ها پس از صرف غذا برای افراد با معده‌های سرد و تر می‌تواند سبب افزایش سستی و رخوت شود، باید از خوراکی‌های طبیعی با شیرینی ملایم و هضم سبک در حجم کم که البته مقداری قابض با خاصیت جمع‌کنندگی باشد و سبب سستی معده نشود همچون مربای به بدون استفاده از شیره یا یک یا دو عدد خرمای خارک که طعم گس و قابضی دارد یا عسل استفاده شود.

متخصصان طب سنتی مصرف شیرینی‌ها یا دسرهایی که بر اثر مخلوط‌شدن چند ترکیب مختلف به‌خصوص ژلاتین تهیه می‌شوند همچون کرم کارامل، دسرهای ژله‌ای و… را جزوخوردنی‌های غلیظ و سنگین معرفی می‌کنند که مصرف آنها پس از غذا با تضعیف عملکرد معده سبب سنگینی و هضم سخت و همچنین اضافه وزن می‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا