پزشکی و سلامت

کشف رابطه قد و سرطان توسط محققان

 

ویروسمحققان در تحقیق بیش از بیست هزار زن بین سنین ۵۰ تا ۷۹ سال فاکتورهایی که در سلامتی آنها دخالت دارند را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان بر اساس قد که با کمتر از ۱۶۰ سانتی متر شروع می شد، به ۵ گروه تقسیم شدند و سپس قدشان با اطلاعات مربوط به میزان احتمال ابتلا به سرطانشان تطبیق داده شد.

طبق یافته ها به ازای هر ۱۰ سانتیمتر قد، احتمال پیشرفت دامنه ی مختلفی از سرطان تا ۱۳ درصد افزایش می یابد. محققان با در نظر گرفتن انواع سرطان ها به این نتیجه رسیدند که ۱۳ تا ۱۷ درصد احتمال بیشتر ابتلا به سرطان ملانوم، سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان آندومتر و سرطان روده ی بزرگ در زنان بیشتر است و همچنین ۲۳ تا ۲۹ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های خون، تیروئید، راست روده و کلیه هستند. “تمام سرطان ها رابطه ی مثبتی با قد دارند”؛ هیچ کدام از زنان بلندتر در مقایسه با همتاهای کوتاهتر خود احتمال پایین تر ابتلا به سرطان نشان ندادند.

در سطوح ابتدایی تر، تعداد بیشتری از سلول ها و بافت هایی که افراد بلندتر دارا هستند در معرض سرطانی شدن هستند. همچینین، برخی از فرایندهایی که منجر به رشد می شوند هم ممکن است تومورها را تغذیه نمایند.

 

“جفری کابات” اپیدمولوژیست ارشد بخش اپیدمولوژی و بهداشت عمومی در کالج آلبرت انیشتن می گوید: “سرطان نتیجه ی فرایندهای مربوط به رشد است، بنابراین هورمونها یا فاکتورهای دیگر رشد که قد را تحت تاثیر قرار می دهند ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

برخی از فاکتورهای رایج ممکن است ژنتیکی باشد، اما برخی دیگر می تواند با محیط زندگی یا تغذیه در سالهای اول زندگی مرتبط باشد.

طبق نوشته ی مولفان: قد بزرگسالی نتیجه ی ژنتیک و شرایط سالهای اول زندگی می باشد، شرایط محیطی هم پتانسیل ژنتیکی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. تاثیر شرایط محیطی بر قد از افزایش قد جمعیت از اوایل قرن نوزدهم در کشورهای مختلف جهان مشهود است، که احتمالا حاکی از تغییراتی در بهداشت و تغذیه می باشد. قد می تواند نشانگر یک یا چند شرط محیطی باشد که احتمال سرطان را بیشتر از خود فاکتور ریسک تحت تاثیر قرار میدهد.

زنان متعلق به خانوارهایی با وضع اقتصادی-اجتماعی بهتر در مقایسه با زنان متعلق به خانوارهای کم درآمد بلندتر هستند، که در حقیقت تاثیر شرایط تغذیه ای مختلف بر میزان احتمال ابتلا به سرطان و قد آنها را نشان می دهد. قد ممکن است نشانگر فاکتورهایی همچون تغذیه باشد که شناسایی آنها احتمالا به درک جدیدی در مورد چگونگی پیشگیری بهتر و درمان موثرتر تومورها منجر می شود، دکتر توماس روهان، پروفسور اپیدمولوژی و سلامت عمومی در کالج پزشکی آلبرت امیشتن می گوید: “] ارتباط بین قد و سرطان[ سوالات بیولوژیکی جالبی را بر می انگیزد، که محققان می توانند به توضیحات جدیدی دست یابند.”

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا