آرایش و زیبایی

کرم‌های ضد تیرگی پوست، سرطان‌زا هستند

کرم دور چشمبسیاری از زنان که چهره و پوستی تیره دارند، مایلند که پوستی روشن‌ داشته باشند و از این‌رو به استفاده از کرم‌های سرطان‌زای ضدتیرگی پوست روی ‌آورده‌اند. تولید این کرم‌ها در کشورهای عضو “اتحادیه‌ اروپا” ممنوع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، بر اساس آمار سازمان ملل، در بخش‌های شمالی آفریقای جنوبی و نیجریه، هم‌چنین در شماری از کشورهای آسیایی، مانند مالزی، کره و هند، اغلب زنان سیاه و تیره‌‌پوست، در آرزوی روشن‌‌شدن رنگ پوست خود، کرم‌های ضدتیرگی پوست استفاده می‌کنند. بر پایه‌ی گزارش‌های سازمان ملل، درصد این زنان در کشور مالزی، به عنوان مثال، به ۷۷ درصد رسیده است.

کرم سفیدکننده با عوارض جانبی

نتایج پژوهش‌های نهادهای تحقیقاتی در باره‌ی بیماری سرطان نشان می‌دهند که کرم‌های روشن‌کننده‌ی پوست، حاوی ماده‌ا‌ی شیمیایی به نام “هیدروکینون” هستند که در صنعت، برای ظاهر‌کردن عکس به کار برده می‌شود. این ماده‌، از تولید پیگمان (رنگ‌دانه) ملانین در پوست انسان جلوگیری می‌کند و در نتیجه، رنگ پوست به سپیدی می‌گراید. این ماده، ولی، تاثیرات جانبی منفی بسیاری دارد.

اووه راین‌هولد، پزشک آلمانی متخصص پوست، در این رابطه می‌گوید: «”هیدروکینون”، پوست را تحریک و “قشر خارجی” آن را نازک می‌کند. استفاده‌ی دراز مدت از کرم‌هایی که حاوی این ماده هستند، باعث ایجاد چین و چروک، التهاب، عفونت، زخم و خارش می‌شود.»

بنا به نوشته‌ی زنانی که در صفحات “ارزش‌گذاری” اینترنتی از تجربه‌ها‌ی خود، پس از استفاده‌ی دراز مدت از این کرم‌ها خبر داده‌اند، اثرات جانبی تحریک پوست، اغلب با درد همراه بوده و جای زخم هیچ‌گاه التیام نیافته است.

با وجود این که تولید و پخش لوازم آرایش دارای ماده‌ی شیمیایی “هیدروکینون” در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا مجاز نیست، ولی خرید و فروش آن در اینترنت آزاد است. تولید کرم‌های ضد تیرگی در کشورهای غیر عضو اتحادیه‌ی اروپا نیز مجاز است.

هر چند در این میان، برخی از کارخانه‌های تولید لوازم آرایش، کرم‌های فاقد “هیدروکینون”، روانه‌ی بازار کرده‌اند، ولی متخصصان پوست، از جمله اووه راین‌هولد، استفاده از آن‌ها را هم‌چنان “خطرناک” می‌دانند: «موادی که در این کرم‌ها بکار‌برده شده، یا همان تاثیر هیدروکینون را دارند که برای سلامتی پوست خطرناک است یا کمتر موثرند.»

نمونه‌ی بی‌ضرر کرم ضدتیرگی

زنان سیاه‌پوست آفریقای جنوبی برای جلوگیری از تیره‌تر شدن پوست خود، از شیوه‌های “طبیعی” استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، تانگی‌تیز که در روستای کوواـ زولوناتا‌، در شمال شرقی آفریقای جنوبی زندگی می‌کند، هنگام کار زیر نور شدید آفتاب، ِگل سرخ به صورت می‌مالد و به این ترتیب، هم زیبایی خود را حفظ می‌کند و هم آسیبی به پوستش نمی‌رسد: بر اساس پژوهش‌های دانشگاه لیمپوپو در آفریقای جنوبی، ِگل سرخ هیچ تاثیر جانبی منفی بر پوست ندارد و به تدریج به روشن‌شدن رنگ آن هم کمک می‌کند.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا