آشپزی و آشپزخانه

کدام بهتر است: خرمای تازه یا خشک؟

تفاوت‌های دو نوع خرما، از خواص تا میزان کالری

 

 

جام جم سرا: خرما، منبعی غنی از کربوهیدرات و انرژی است که هر یک عدد آن، حدود ۲۰ تا ۷۰ کالری دارد و گفته می‌شود در خاورمیانه که خرما به طور روزانه مصرف می‌شود، آمار بیماری‌های قلبی بسیار کم است.

بیشتر میوه‌ها دارای درصد زیادی آب است اما ۷۰درصد خرما از قند تشکیل شده است. انواع مختلف خرما در بازار عرضه می‌شود اما سوالی که پیش می‌آید، این است که خرمای تازه سالم‌تر است یا خشک؟
مدت ماندگاری:

خرمای خشک رطوبت کمتری دارد و در نتیجه مدت طولانیتری تازه می‌ماند، در حالی که مدت ماندگاری خرمای تازه کمتر از ۸ تا ۱۰ ماه است.
خرمای خشک، در صورتی که در یخچال نگهداری شود تا ۵سال می‌ماند. بنابراین خرمای خشک نسبت به خرمای تازه ماندگاری بیشتری دارد.
کالری

هر ۱۰۰گرم خرمای خشک حاوی ۲۸۰کالری است در حالی که هر ۱۰۰گرم خرمای تازه حاوی ۱۴۵کالری است. بنابراین می‌توانید برای کاهش وزن خرمای تازه مصرف کنید و در صورتی که قصد افزایش وزن دارید، می‌توانید کالری اضافه را از خرمای خشک دریافت کنید. پس مصرف نوع خرما، به نیاز فرد بستگی دارد.
ماده مغذی:

هر دو نوع خرما دارای موادمغذی تقریبا یکسان است. خرما حاوی آهن، ویتامین A (مفید برای سلامت چشم)، پتاسیم (مفید برای قلب) و منیزیم است که با دیابت، فشارخون و افسردگی مقابله می‌کند. خرما سرشار از فروکتوز است که مقدار زیاد آن برای بدن مضر است. چنان که گفته شد، تفاوت زیادی بین ارزش غذایی خرمای تازه و خشک وجود ندارد.
انرژی

خرما سرشار از کربوهیدرات است که شامل ساکاروز، فروکتوز و گلوکز است. ورزشکاران برای دریافت انرژی قبل از هر مسابقه، خرما مصرف می‌کنند. خرمای خشک و تازه سرشار از انرژی است.
فیبر

خرما سرشار از فیبر است و از یبوست پیشگیری می‌کند. میزان فیبر در خرمای خشک بیشتر است.
نتیجه

خرما میوه‌ای بسیار مفید است. اگر قصد کاهش وزن دارید، علاوه بر انجام ورزش روزانه، خرمای تازه مصرف کنید. کربوهیدرات‌های مختلف، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها احساس سیری ایجاد می‌کند. اما اگر قصد افزایش وزن دارید خرمای خشک مصرف کنید که سرشار از کالری است. (خراسان)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا