پزشکی و سلامت

کاهش تعریق بدن با روش های طبیعی

عرق کردنقدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: تعریق زیاد بدن یکی از شرایط فیزیولوژیک است که نه تنها برای خود فرد آزاد دهنده است بلکه دیگران را نیز ناراحت می کند.

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، معمولا این افراد سعی می کنند تاب ا دوش گرفتن های مکرر و استفاده از اسپری های خوشبوکننده این مشکل را مرتفع کنند اما چندان موفقیتی به دست نمی آورند. جالب است بدانید که می توان به کمک چند ماده طبیعی قابل دسترس و توصیه هایی ساده از شر بوی بد عرق رها شد.

آلوئه ورا
آلوئه ورا به خاطر خواص رطوبت رسانی، پاک کنندگی و ضد عفونی برای درمان تعرق زیاد بسیار ایده آل است. از این گیاه در ترکیب بسیاری از اسپری های ضد بو استفاده می شود. می توان ژل آلوئه ورا را مستقیم روی پوست زیر بغل مالید که در این صورت علاوه بر اینکه پوست را مرطوب می کند به طور طبیعی مانع از ایجاد بوی نامطبوع می شود. تاثیر خنک کنندگی آن بر پوست نیز در مواقع گرمای شدید بسیار لذت بخش است.
زاج سفید
یکی از روش های طبیعی بسیار موثر و ارزان قیمت، سنگ زاج سفید است که میزان عرق زیر بغل را تنظیم می کند. سنگ زاج سفید که ماده ای معدنی با پایه سولفات پتاسیم است دارای خواص ضد باکتری و قابض است که در داروخانه ها وجود دارد. توصیه می شود این ماده که به صورت تکه یا پودر شفاف به فروش می رسد را به طور مستقیم بر روی پوست گذاشته تا از تاثیر عالی آن در برابر بوی نامطبوع بهره مند شوید.
برگ مریم گلی یا گردو
برگ گیاه مریم گلی یا درخت گردو از جمله محصولات طبیعی سلامتی است که می تواند با تعریق مقابله کند. این تاثیر بیشتر به عملکرد شناخته شده قابض بودن آن مربوط می شود. جوشانده برگ های گردورا می توان مستقیما روی دست ها و پاها استفاده کرد. برگ های مریم گلی بیشتر به روش خوراکی در دمنوش ها استفاده می شود تا ترشح عرق را کاهش دهد.
پودر تالک
تالک ماده معدنی است که به خاطر خواص جاذبش مقدار تعریق را تنظیم کرده و در عین حال رطوبت پوست را تامین کند. تالک ماده ای است که می تواند به راحتی جایگزین اسپری های ضد بو شود. با این حال تاثیر آن درصورت تعریق خیلی زیاد چندان بالا نیست. همچنین ممکن است لکه های روی لباس باقی بگذارد. بهتر است از پودر تالک به عنوان یک روش کمکی استفاده کنید.
اسپری هایی بدون ترکیبات آلومینیوم
استفاده از اسپری های ضد بو که در بازار وجود دارد به خاطر ترکیبات آلومینیوم که سمی بودن آن سالهاست تایید شده ، باعث اختلاف نظر شده است. به عنوان مثال این ترکیبات ابتلا به سرطان سینه را در خانم ها افزایش می دهد. از همین رو بسیاری از کارخانه ها امروزه اسپری هایی بدون این ترکیبات تولید می کنند. هنگام خرید حتما به این مسئله دقت داشته باشید.
مدیریت براسترس های روزمره
استرس عاملی مهم در تعریق زیاد شناخته شده است. یادگیری روش هایی که به کنترل استرس کمک می کند می تواند برای رفع تعریق زیاد از بسیاری روش های پزشکی نیز مؤثرتر باشد. سنبل طیب و اسطوخودوس بهترین جایگزین های داروهای رفع استرس است.
اجتناب از مصرف سیر، پیاز و ادویه ها
گرچه هنوز ارتباط دقیق بین مصرف ادویه ها، سیر و پیاز با تعریق بدن ثابت نشده است اما این مواد می توانند ترشح عرق را بیشتر کنند. این در حالی است که خوراکی های محرکی مانند قهوه، الکل و غذاهای ادویه دار درجه حرارت بدن را افزایش می دهند. از همین رو بدن برای تنظیم درجه حرارت و خنک شدن می بایست آب بیشتری تبخیر کند. توصیه می شود در صورت تعریق خیلی زیاد از مصرف این خوراکی ها اجتناب کنید.
روغن چوب سرو
بوی بسیار خنک روغن چوب سرو باعث شده تا این ماده به عنوان راهکاری مؤثر برای رفع تعریق زیاد شناخته شود. البته مراقب باشید این روغن را مستقیم روی پوست استفاده نکنید. همچنین برای خانم های باردار نیز منع مصرف وجود دارد. 10 قطره از این روغن را در وان حمام بریزید و از خواص آن به عنوان یک اسپری ضد بو روزانه بهره مند شوید.
لباس های نخی
یکی دیگر از توصیه های مؤثر به کسانی که خیلی زیاد عرق می کنند پوشیدن لباس هایی از جنس الیاف طبیعی است. عرق باعث می شود تا درجه حرارت بدن تنظیم شود که پوشیدن لباس های با الیاف مصنوعی مانع ازتنفس پوست شده و زمینه تعریق بیشتر را فراهم خواهد کرد. بر عکس لباس هایی از جنس کتان یا پشم بسیار مناسب هستند.
نظافت بدن
رعایت نظافت و پاکیزگی بدن می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تعریق داشته باشد. حتما پوست زیر بغل باید کاملا تمیز شود زیرا پوست صلف مانع از ایجاد بوی نامطبوع به خاطر عرق شده و تاثیر اسپری ها را بیشتر خواهد کرد.
منبع:‌ www.Passportsante.fr

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا