پزشکی و سلامت

چگونه کمبود کلسیم را جبران کنیم؟ راههای افزایش کلسیم

چگونه کمبود کلسیم را جبران کنیم؟ راههای افزایش کلسیم

امروزه مردم ازموادحاوی کلسیم بسیارکم استفاده می‌کنند وبه همین دلیل کمبودکلسیم تبدیل به مشکل اساسی شده است . یکی از راحت‌ترین و دسترس‌ترین راه‌های تشخیص کمبود کلسیم در بدن بررسی وضعیت ناخن‌هاست؛ به طوری که نرمی ناخن، کاهش رشد و گوشه کردن ناخن‌ها نشان از کمبود کلسیم در بدن دارد.
وقتی صحبت ازمقدارکافی کلسیم می شود، اغلب مردم به یادقرص ها ومکمل های کلسیم می افتند؛ درحالی که بایدبدانیم به راحتی با افزودن مقدارکافی موادغذایی حاوی کلسیم به برنامه روزانه می توان مشکل رابرطرف کرد.

کدام مواد غذایی کلسیم دارند؟ مواد غذایی حاوی کلسیم کدامند؟

بامصرف برخی سبزیجات ومغزها می‌توان کمبودکلسیم راجبران کرد.علاوه بر فرآورده‌های لبنی همچون شیر، ماست، پنیر و کشک که دارای میزان مناسبی از کلسیم هستند، بادام درختی، کنجد نیز مصرف آنها توصیه می‌شود. بادام درختی علاوه بر ویتامین ها دارای مقدار زیادی کلسیم بوده و مصرف آن اگر به مدت 40 روز، روزانه 14 عدد مصرف شود، بخش زیادی از کمبود کلسیم را در بدن جبران می‌کند. در زنان بارداری که نیاز بیشتری به کلسیم دارند، برای تأمین آن بهتر بوده علاوه بر مصرف فرآورده‌های لبنی و دیگر مواد کلسیم‌دار، روزانه 5 تا 7 عدد بادام خام میل کنند تا علاوه بر کلسیم مورد نیاز مادر و جنین افزایش هوش و حافظه نوزاد را نیز تأمین کنند. کنجد و انواع فرآورده‌های آن همچون ارده ،ویتامین‌های بی ای و دی دارای مقادیر زیادی کلسیم بوده و منبع سرشاری از انرژی به شمار می‌رود؛ به طوری که 100 گرم کنجد 783 میلی‌گرم کلسیم دارد که 2.5 برابر کلسیم موجود در یک لیوان شیر است.در میان سبزیجات جعفری، کلم‌پیچ، اسفناج و در میان حبوبات سویا و لوبیاچیتی دارای مقادیر زیادی کلسیم بوده که با قرار دادن آن در رژیم غذایی تا حدود زیادی می‌توان کمبود کلسیم در بدن را به ویژه در دوران کودکی، بلوغ، بارداری، شیردهی و سالمندی جبران کرد.همچنین پیاده روی روزانه حدود45دقیقه و ورزش به طورمنظم می توانندکمبودکلسیم را جبران کنند.
افزایش کلسیم در بدن
چگونه کمبود کلسیم را جبران کنیم؟ راههای افزایش کلسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا