پزشکی و سلامت

چگونه متوجه شویم بارداریم؟

علائم بارداری

با توجه به بی تجربه بودن برخی از زوجین ممکن است رابطه جنسی آنها منجر به بارداری ناخواسته شود در زیر روش های تشخیص اولیه بارداری را برای شما بیان میکنیم تا هرچه سریعتر از بارداری خود مطمئن شوید. تشخیص به موقع حاملگی خیلی مهم است زیرا ممکن است مادر بی اطلاع از بارداری داروهایی را مصرف کند که روی جنین اثر منفی میگذارد و یا حتی باعث مرگ او میشود.

رایج ترین نشانه های اولیه بارداری عبارتند از :

افزایش ضربان قلب

افزایش قدرت شنوایی

افزایش قدرت بویایی

افزایش ناگهانی درج حرارت بدن

تحمل نکردن بوی برخی مواد غذایی

افزایش وزن

انقباض شکمی

به هم خوردن دوره سیکل قاعدگی ماهانه و عقب افتادن پریود

خستگی

البته برای اطمینان از بارداری میتوان آزمایش خون، بی بی چک، سونوگرافی و کشت ادرار انجام داد. مادر ممکن است در ساعت های اولیه صبح دچار استفراغ و تهوع شود که ویار باداری میگویند.

نشانه های بالینی

از دیگر نشانه های بالینی بارداری میتوان به سوزش سر دل، تکرر ادرار ناشی از افزایش وزن جنین و فشار برکلیه ، جوش صورت، یبوست، دل پیچه و اسهال، لکه بینی، بالارفتن فشارخون، افزایش ضربان قلب و دگرگونی خلقی اشاره کرد.

چه عواملی سلامت جنین را به خطر می اندازند؟

در صورتی که خانمی از بارداری خود مطلع نباشد و داروهای آنتی بیوتیک، اعصاب و روان و مسکن استفاده کند، وسیله های سنگین جابجا کند، جراحی انجام دهد یا بوتاکس و ژل تزریق کند، استرس بگیرد، سوار هواپیما شود ، خوراکی های ناسالم بخورد، داروی موضعی استفاده کند و سیگار بکشد سلامت جنین را به خطر می اندازد.

خیلی از خانم های باردار با خونریزی کردن به دکتر میروند و متوجه سقط جنینشان میشوند اما اگر از ابتدا بارداریشان را تشخیص میدادند جنین از دست نمیرفت.

خانم های باردار مبتلا به یبوست باید از لبنیات،سبزی، مایعات و میوه در وعده های غذایی و میان وعده ها استفاده کنند چونکه یبوست میتواند مادر را به گرفتگی روده مبتلا کند که سبب سقط جنین میشود.

سوزش سر دل که در برخی خانم های حامله دیده میشود به علت اسیدی شدن معده و تغییر هورمون ها اتفاق می افتد. برای آرام کردن آن وعده های غذایی خود را زیاد ولی کم حجم کنید و از خوردن شیر غافل نشوید.

بانوان متاهل هر از گاهی باید تست بارداری انجام دهند تا از وضعیتشان اطلاع پیدا کنند. آسانترین روش دستگاه بی بی چک است که قیمت مناسبی دارد و به راحتی شما را از باردار بودن یا نبودنتان مطلع میکند.

شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان: بارداری مبتلایان به تیروئید

چاقی دوران بارداری؛ حاصل دوستی‌های خاله‌خرسی / دکتر حمید کوچه‌باغی

آیا جلوگیری از بارداری با روش های تزریقی خطرناک است؟

سه ماهه اول بارداری را جدی بگیرید/اهمیت تغذیه در سه ماه اول حاملگی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا