پزشکی و سلامت

سه ماهه اول بارداری را جدی بگیرید/اهمیت تغذیه در سه ماه اول حاملگی

سه ماهه اول بارداری را جدی بگیرید/اهمیت تغذیه در سه ماه اول حاملگی

نقش تغذیه در بارداری چیست؟بهترین تغذیه در زمان بارداری چیست؟ مادران باردار چه بخورند؟ برای رشد ذهنی، جسمی،هوشی و تقویت حافظه جنین چه بخوریم؟

اگر قصد بارداری و حامله شدن دارید قبل از اینکار مطلب زیر را بخوانید. آیا میدانید تغذیه در بارداری باید چگونه باشد؟ زن باردار باید چه بخورد؟

در سه ماهه اول حاملگی چه بخوریم؟ چه نخوریم؟

سه‌ماهه اول دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نوع تغذیه و مصرف موادغذایی مفید و حتی مضر مادر به‌طور مستقیم بر رشد جنین تاثیر بسزایی دارد. مصرف برخی گیاهان در دوران بارداری مفید است. این گیاهان دارویی باعث رشد هوشی، ذهنی، جسمی و تقویت حافظه جنین و نرمی محیط رحم  می‌شوند و حملی آسوده را برای مادر فراهم می‌کنند؛ البته زنان باردار باید از مصرف گیاهانی مانند گل ختمی، کاکوتی، جعفری، بابونه، آویشن شیرازی و گل گاوزبان به‌دلیل این‌که موجب سقط جنین می‌شود، خودداری کنند. مصرف موادغذایی مانند قهوه، نوشابه، چای و شکلات به‌دلیل این‌که حاوی کافئین هستند در دوران بارداری باعث سقط جنین می‌شوند. باوجود این‌که زعفران خواصی مانند تقویت‌کننده حافظه، آرام‌بخش و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی دارد، اما مصرف این ماده غذایی برای زنان باردار خطرناک و گاهی نیز باعث سقط جنین می‌شود.

نقش پروتئین در بارداری:

مصرف پروتئین در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. پروتئین از مهم‌ترین موادغذایی سالم است و مصرف گوشت و تخم‌مرغ به‌دلیل منبع خوب پروتئین، برای تشکیل و رشد بدن جنین مفید است؛ البته مادران باردار حتما هنگام تهیه تخم‌مرغ به شکستگی یا ترک‌خوردگی آن دقت کنند و برای جلوگیری از ورود آلودگی به این ماده غذایی آن را به‌طور سالم تهیه و از مصرف تخم‌مرغ به‌صورت نیمه‌پخته یا عسلی خودداری کنند.

اهمیت تغذیه در بارداری
سه ماهه اول بارداری را جدی بگیرید/اهمیت تغذیه در سه ماه اول حاملگی

دکتر مینا مدرسی- متخصص زنان و زایمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا