دانستنی هاسلامت و تندرستی

چه نوع ماسکی مناسب ویروس کرونا است؟

 چه ماسکی بزنیم؟

انواع مختلف ماسک، سطح مختلفی از محافظت در برابر کرونا را ارائه می دهد. ماسک های تنفسی درجه N95 بالاترین سطح محافظت در برابر عفونت Covid-19 را دارند و به دنبال آن ماسک های درجه جراحی وجود دارد.

با این حال، این ماسک ها پر هزینه هستند، دفن زباله را بالا می برند و پوشیدن آن برای مدت طولانی ناراحت کننده است. بنابراین حتی کشورهایی که مردم را ملزم به پوشیدن ماسک صورت می کنند ، عموماً پیشنهاد کرده اند که چنین ماسک هایی برای کارکنان بهداشت و درمان یا افرادی که در معرض خطر ویژه ای هستند، باید از نوع خوب خریداری شوند.

شواهد موجود در مورد ارزش محافظ ماسک های کاغذی یکبار مصرف یا پوشش های پارچه ای قابل استفاده مجدد کمتر مشخص است، ماسک های صورت می توانند در کاهش انتقال Covid-19 نقش داشته باشند. تجزیه و تحلیل انجمن سلطنتی می گوید: این شامل ماسک های صورت پارچه ای خانگی است.

چه نوع از ماسک بهترین محافظت در برابر کرونا را دارد
چه نوع از ماسک بهترین محافظت در برابر کرونا را دارد

ماسک های یکبار مصرف جراحی کاغذی بهتر است یا ماسک پارچه ای ؟

شواهدی درباره هرگونه استفاده از ماسک و ماسک های جراحی آشکار است: به نظر می رسد به هرحال در استفاده از ماسک فایده ای وجود دارد، اما پارامترهای دقیق این که کدام یک از ماسک ها بهترین و میزان محافظت را دارند هنوز مشخص نیست. اتصالات محکم تر در اطراف صورت احتمالاً در عملکرد ماسک بهتر است، اما CDC پیشنهاد می کند که هر نوع پوشش، بهتر از هیچ است.

ایالات متحده در یک مطالعه بررسی کرد که کدام مواد خانگی به بهترین شکل ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد و به این نتیجه رسیدند که گزینه های خوب شامل کیسه های جاروبرقی، پنبه لحاف سنگین وزن یا چند لایه از مواد است. روسری ها موثرنبودند اما هنوز هم بخشی از ذرات را تصرف می کردند.

قبل از پوشیدن ماسک چه کنیم؟

قبل از پوشاندن ماسک، دستان خود را به خوبی با صابون و آب تمیز کنید. دهان و بینی را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید که هیچ شکافی بین صورت و ماسک شما وجود ندارد. در حین استفاده از لمس ماسک خودداری کنید و در صورت انجام کار، دستان خود را بشویید. ماسک را هنگام استفاده مرطوب نگه دارید.

برای از بین بردن ماسک خود، آن را با استفاده از برچسب های الاستیک ، بدون دست زدن به قسمت جلو و بلافاصله درون سطل بسته یا در صورت استفاده مجدد از ماسک، مستقیماً داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

چند بار نیاز به شستن ماسک ها دارید؟

مراکز کنترل بیماریهای ایالات متحده “بطور معمول” پیشنهاد می کنند ماسک ها باید بعد از هر بار استفاده شسته شوند.

بیشتر بخوانید : ماسک را بشوییم یا دور بیندازیم؟

نگرانی در مورد محیط زیست

بسیاری از ماسک های تجاری موجود از لایه های پلاستیک ساخته شده و به صورت یکبار مصرف طراحی شده اند. طبق آنالیز دانشمندان دانشگاه کالج لندن، اگر هر شخص در انگلستان یک سال از یک ماسک یکبار مصرف استفاده کند، 66،000 تن اضافی زباله پلاستیکی آلوده ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید : دور انداختن ماسک بعد از استفاده

به گفته تیم UCL، به رهبری پروفسور مارك میوداویكك، استفاده از ماسك های قابل استفاده مجدد توسط جمعیت عمومی باعث كاهش قابل توجهی ضایعات پلاستیكی و تأثیر تغییر اوضاع از هرگونه الزامات سیاسی برای پوشیدن ماسك صورت می شود. آنها می گویند که مطابق بهترین شواهد، ماسک های قابل استفاده مجدد بیشتر کارهای ماسک های یکبار مصرف را بدون جریان پسماند مرتبط انجام می دهند.

لطفا برای حفظ سلامت خود و عزیزانتان از ماسک مناسب استفاده کنید. نظرات خود را با همراهان عزیز زندگی سالم به اشتراک بگذارید.

ترحمه از یاهو لایف – الهام شهیدان

گروه مترجمین زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا