پزشکی و سلامت

چه افرادی در معرض ابتلا به سرطان دهان هستند؟

پزشکان نمی‌توانند همواره توضیح دهند که چرا یک فرد به سرطان مبتلا می شود چرا این اتفاق برای شخص دیگری نمی افتد. به هر حال می دانیم که این بیماری، مسری نیست و از یک فرد به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. براساس ترجمه ای در مجموعه راهنمای بیماران، تحقیقات نشان داده است که وجود برخی عوامل خطرزای خاص باعث می‌شود که ایجاد احتمال ایجاد سرطان دهان در فرد افزایش یابد. عامل خطرزا به هر چیزی گفته می شود که شانس ایجاد بیماری را افزایش دهد.

موارد زیر عوامل خطرزای سرطان دهان هستند:

 تنباکو:

مصرف تنباکو با اکثر موارد سرطان دهان همراهی دارد. استعمال سیگار، حشیش یا پیپ، استفاده از تنباکوی جویدنی ای یا تدخینی همگی با سرطان های دهان در ارتباط هستند. استفاده از سایر فرآورده‌های حاوی تنباکو نیز خطر ابتلا به سرطان های دهان را افزایش می دهد. سیگاری های قهار که مدت طولانی تنباکو مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر هستند. خطر ایجاد سرطان در مصرف کنندگان تنباکو که الکل زیاد مصرف می کنند بیشتر می شود. در واقع سه مورد از چهار سرطان دهان در افرادی ایجاد می شود که از الکل یا تنباکو یا هر دو استفاده می‌کنند.

 الکل:

کسانی که الکل مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که از الکل استفاده نمی کنند بیشتر در معرض خطر سرطان های دهان هستند خطر ایجاد سرطان با افزایش میزان الکل مصرفی افزایش می یابد. این خطر در کسانی که همزمان الکل و تنباکو مصرف می‌کنند بیشتر است.

نور آفتاب:

خطر ایجاد سرطان دهان بر اثر مواجهه با آفتاب افزایش می‌یابد. استفاده از لوسیون یا کرم ضد آفتاب می‌تواند این خطر را کاهش دهد همچنین استفاده از کلاه لبه دار که مانع برخورد اشعه زیان آور آفتاب به پوست شود نیز کمک‌کننده است. خطر ایجاد سرطان لب بر اثر مصرف سیگار نیز افزایش می یابد.

سابقه قبلی سرطان سر و گردن:

در کسانی که مبتلا به سرطان ناحیه سر و گردن هستند خطر ایجاد یک سرطان سر و گردن اولیه دیگر بیشتر است. مصرف سیگار این خطر را افزایش می‌دهد.
برخی مطالعات نشان می دهد که عدم مصرف میوه ها و سبزی ها به میزان کافی می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان های دهان شود و همچنین دانشمندان بررسی کردند که آیا عفونت با برخی ویروس های خاص مانند ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان شود یا خیر؟
ترک مصرف تنباکو خطر سرطان را سرطان دهان را کاهش می دهد همچنین ترک سیگار خطر ابتلا مبتلا به سرطان سر و گردن از کم می‌کند. ترک مصرف سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه حنجره دهان، لوزالمعده، مثانه و مری را نیز کاهش دهد. در صورتی که فکر می کنید در معرض خطر هستید باید این نگرانی را با پزشک یا دندانپزشک خود مطرح کنید. می‌توانید درخواست کنید تا با برنامه‌ریزی مناسبی تحت بررسی و غربالگری قرار گیرید.احتمالا تیم مراقبت پزشکی به شما خواهد گفت که عدم استفاده از تنباکو و محدود کردن مصرف الکل مهمترین عواملی هستند که به پیشگیری از سرطان های دهان کمک می کنند. همچنین در صورتی که مدت زمان طولانی را در آفتاب می‌گذرانید استفاده از رژلب های حاوی ضدآفتاب و پوشیدن کلاه لبه دار در محافظت از لب ها کمک کننده هستند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا