پزشکی و سلامت

پوست سالم و نمکی

نمک اپسوم یا اپسوم سالت (Epsom Salt) که به نام نمک حمام هم شناخته می شود، خواص زیادی برای پوست و مو دارد. اگر به پوست و زیبایی خود اهمیت می دهید، باید نمک اپسوم را بشناسید.

پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با طرز تهیه انواع ماسک نمک برای پوست صورت و موهای سر و همچنین کاربرهای نمک اپسوم برای زندگی روزمره آشنا شوید.

نمک اپسوم چیست؟

نمک اپسوم نام دیگر سولفات منیزیم است که در عین برخوردار بودن از حالت خوراکی، کاربردهای گسترده‌ای دارد و در حوزه‌های مختلفی نظیر کشاورزی، پزشکی و سایر حوزه‌های مشابه مورد استفاده قرار می گیرد. نمک اپسوم در علم شیمی معمولا با فرمول MgSO4 شناخته می شود و در شرایط عادی از حالت جامد و بلوری شکل و رنگ سفید برخوردار است.

نمک اپسوم از کریستال های کوچک و بی رنگ تشکیل شده که مانند نمک خوراکی به نظر می رسد اما به جای سدیم کلرید از منیزیم سولفات تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی نمک اپسوم شامل منیزیم، اکسیژن و گوگرد می شود.

خواص نمک اپسوم برای پوست و مو
۱٫ پاک سازی پوست صورت

نمک اپسوم یکی از بهترین مواد طبیعی برای پاک سازی پوست صورت از سلول های مرده می باشد که به نرم تر شدن پوست هم کمک می کند.

طرز تهیه ماسک پاک سازی صورت

صورت خود را با آب خوب بشویید و تا زمانی که خشک نشده مقداری نمک اپسوم را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست صورت ماساژ دهید و سپس با آب سرد خوب بشویید.

۲٫ پاک کننده طبیعی صورت

نمک اپسوم به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست از آلودگی ها و همچنین پاک کننده آرایش استفاده می شود، همچنین نمک اپسوم باعث روشن تر شدن رنگ پوست صورت می شود.

روش تهیه ماسک پاک کننده پوست صورت

نصف یک گوجه فرنگی رسیده را له کنید و با یک سفیده تخم مرغ، یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق چای خوری نمک اپسوم ترکیب کنید، این مخوط را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت بمالید و سپس با آب سرد خوب بشویید.

۳٫ درمان جوش سرسیاه

نمک اپسوم با پاک سازی پوست صورت و تنظیم میزان چربی پوست به درمان جوش های سر سیاه کمک می کند.

نحوه تهیه ماسک برای جوش های سر سیاه

یک قاشق چای خوری نمک اپسوم را به نصف فنجان آب گرم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا در آب حل شود، این محلول را بر روی پوست صورت و به ویژه بر روی جوش های سر سیاه بمالید و بگذارید تا خشک شود سپس با آب گرم خوب بشویید.

۴٫ درمان خارش ناشی از آفتاب سوختگی

نمک اپسوم به دلیل خواص ضد التهابی به درمان خارش و سوزش پوست ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند. یک قاشق چای خوری نمک اپسوم را در یک لیوان آب سرد حل کنید و بر روی پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده بمالید تا خارش و سوزش پوست کاهش یابد.

۵٫ نرم کننده و مرطوب کننده پوست

نمک اپسوم می تواند به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده شود و به درمان خشکی پوست به وییه در آرنج و زانو کمک کند.

ماسک نمک اپسوم برای خشکی پوست

۱/۲ فنجان نمک اپسوم را با ۱/۴ فنجان روغن نارگیل مایع ترکیب کنید و بر روی آرنج و زانو ها بمالید تا پوست خشک آن ها را نرم کند.

۶٫ ضخیم و پرپشت شدن مو

مقادیر بالای منیزیم موجود در نمک اپسوم می تواند با بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول های مو باعث ضخیم و پرپشت شدن موی سر شود.

۷٫ نرم کننده طبیعی موی سر

نمک اپسوم یکی از نرم کننده های طبیعی موها به حساب می آید که به نرم تر و درخشان تر شدن موی سر کمک می کند.

ماسک نرم کننده موی سر

مقدار مساوی نمک اپسوم و نمک خوراکی را در آب گرم حل کنید و پس از شامپو کردن بر روی موها بمالید، بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

۸٫ درمان شوره سر

نمک اپسوم دارای خواص ضد قارچی بوده و می تواند برای درمان خارش و شوره سر استفاده شود.

ماسک ضد شوره سر

۲ قاشق غذاخوری نمک اپسوم را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۵ قطره روغن لیمو ترکیب کنید و حداقل ۲ دقیقه آن را روی پوست سر و مو ها ماساژ دهید و سپس با آب گرم خوب بشویید.

۹٫ رفع کننده حساسیت و التهاب پوست

نمک حمام می تواند التهاب و قرمزی پوست که در اثر اگزما یا پسوریازیس به وجود آمده و همچنین مشکلات پای ورزشکاران را کاهش دهد. شما می توانید این نمک را داخل وان حمام خود بریزید و بعد وان را با آب گرم پر کنید. دست خود را در آب بگردانید تا به حل شدن دانه های نمک کمک کنید.

۱۰٫ لایه برداری پوست با نمک اپسوم

همچنین شما می توانید به عنوان لایه بردار پوست از نمک اپسوم استفاده کنید. مقدار کمی از نمک اپسوم را با روغن‌ بادام, ترکیب کنید و به آرامی روی پوست صورت و بدن خود بکشید. این کار علاوه بر افزایش خون رسانی، باعث از بین رفتن لایه‌ای از سلول های مرده پوست می شود و پوست شما می تواند از خواص منیزیم و گوگرد بهره‌مند شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

مجید حسین زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا