پزشکی و سلامت

پوست سالم / در هفته سلامت پوستتان را سالم کنید

پوست سالم / در هفته سلامت پوستتان را سالم کنید

پوست سالم / در هفته سلامت پوستتان را سالم کنید

برای داشتن پوستی زیبا و سالم باید تمام موارد تأثیرگذار بر سلامت آن موردتوجه و رعایت قرار گیرد.» این صحبتی است که همه پزشکان و متخصصین پوست در مراجعات خود مورد تأکید و یادآوری قرار می‌دهند. دریک ارزیابی کلی از نگاه جامعه به این مقوله باید گفت: حفظ شادابی و جوانی پوست دغدغه‌ای است که این روزها پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد و گاها مبالغ بسیار زیادی صرف آن می‌شود. در همین رابطه هفته سلامت بهانه‌ای بود تا پیرامون آن با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی کشور و متخصص پوست، مو و زیبایی و دکتر محمدحسن انتظاری، رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان به گفت‌وگو بنشینیم. آنچه می‌خوانید هشدارها و توصیه‌های این دو متخصص است.

پوست سالم / در هفته سلامت پوستتان را سالم کنید

محمدعلی نیلفروش‌زاده: لامپ کم‌مصرف = درمان پرهزینه پوست + عکس پرتره

  • فاکتورهای فراوانی بر سلامت یا بیماری پوست مؤثرند؛ از انواع عوامل محیطی گرفته تا مسائل ژنتیکی؛ بااین‌حال می‌توان با تغییر لایف استایل زندگی نه‌تنها سلامت پوست بلکه سلامت روح و جسم را حفظ و به‌دست آورد. در این میان آنچه شاید کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد بحث مضرات لامپ‌های کم‌مصرف است. درواقع استفاده از این نوع لامپ‌ها به‌تدریج هزینه‌های درمانی تقریباً سنگینی را به‌دنبال دارد.
  • تابش مستقيم پرتوهاي نوري لامپ‌های مهتابي يا فلورسنت به‌علت وجود اشعه يووي (ماوراءبنفش) براي پوست بدن مضر است و موجب افزايش چین‌وچروک پوست صورت و نیز ایجاد کک‌ومک می‌شود. با بررسی‌های انجام‌شده مشخص‌شده است ميزان تابش پرتوهاي اشعه ماوراءبنفش از يک لامپ معمولي فلورسنت بيش از 2800 نانومتر بوده که اين مقدار از اشعه تابیده‌شده به پوست موجب تغييرات پاتولوژيک در سلول‌های پوست می‌شود.
  • اشعه يووي با تحريک سلول‌های رنگ‌دانه‌ساز موجب افزايش پيگمان و ايجاد بيماري ملاسما و کک‌ومک در صورت افراد می‌شود. نتايج تحقيقات دانشمندان نشان داده است کساني که در منازل يا محل کار خود روزانه بيش از هشت ساعت در معرض نور لامپ‌های فلورسنت قرارگرفته‌اند پنج برابر بيشتر از افراد ديگر دچار بيماري کاتاراکت يا آب‌مروارید (کدورت عدسي چشم) می‌شوند.
  • عوارض روحي و رواني نور لامپ‌های فلورسنت شامل خستگي زودرس، افسردگي، ضعف و بی‌حالی، ازدست‌دادن تمرکز، کاهش راندمان يا بازده کاري و افزایش تنش‌های روحي هستند. امروزه اين لامپ‌ها به‌خاطر کم‌مصرف‌بودن در بين مردم طرفداران زيادي دارند و در سطح وسيعي از ادارات و کارخانجات و منازل از آن‌ها استفاده می‌شود؛ لذا بايد درباره مضرات و خطرات ناشي از اين نور اطلاع‌رسانی کافي انجام شود.
  • افرادي که پوست حساسي دارند بيش از سايرين از اين لامپ‌ها آسيب می‌بینند؛ چون ميزان پرتو ناشي از آن‌ها از لامپ‌های معمولي بيشتر است. بر اساس گزارش کارشناسان انجمن پوست انگليس لامپ‌های کم‌مصرف موجب تسريع ابتلا به بیماری‌های پوستي و ازجمله سرطان پوست و سرگيجه و ميگرن در افراد مبتلابه صرع می‌شوند. بهتر است نور اين لامپ‌ها با استفاده از محفظه‌های مشبک محصور شود تا پرتوهاي مستقيم نور هنگام تابش شکسته و در محيط پخش شود. خانم‌هایی که روزانه بيش از چهار ساعت در معرض اين نورها قرار می‌گیرند بايد از کرم ضد آفتاب براي محافظت پوست صورت خود استفاده کنند. بهتر است نور لامپ‌های فلورسنت را با نور زرد لامپ‌های معمولي ترکيب کنيم تا ضمن ايجاد روشنايي مطلوب تا حدود زيادي از خطر تابش خالص اين نورها نيز کاسته شود.

محمدحسن انتظاری: تغذیه سالم =پوست شاداب و شفاف + عکس پرتره

  • برخلاف تصور اغلب مردم که مراقبت از پوست را تنها دراستعمال فلان کرم و محصول می‌دانند باید گفت تغذیه بهترین کمک‌کننده به پوست است. پرهیز از خوراکی‌های ناسالم و غیرطبیعی در کوتاه‌ترین زمان تأثیرش را بر جوانی و نشاط پوست نشان می‌دهد. به این منظور مخلوطی از ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های ضروری برای متعادل نگه‌داشتن پوست می‌توانند مفید فایده باشند؛ به‌عنوان‌مثال، ویتامین C همان‌طور که شما را سرحال می‌آورد و انرژی‌تان را افزایش می‌دهد، در مقابل رادیکال‌های آزاد هم می‌تواند شما را یاری کند. این ویتامین، سرعت تعمیر و بازسازی DNA سلول‌هایی را که در اثر اشعه ماورای بنفش تخریب‌شده‌اند، بالا می‌برد. درمان ضدچروک شما که با خشکی پوست‌تان و پیری زودرس مبارزه می‌کند در میوه‌ها و سبزیجات متمرکز شده است. ویتامین C که تأثیر جذب‌کننده دارد در توت‌فرنگی، کیوی، پاپایا، انگور فرنگی سیاه و… موجود است. قطعاً این خوراکی‌ها باید در لیست غذای روزانه‌تان قرار بگیرند.
  • پوست سالم / در هفته سلامت پوستتان را سالم کنید
  • کرم‌ها پوست را از بیرون تغذیه می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این چای آب‌رسانی مناسب به پوست را تضمین می‌کند؛ بنابراین دلیل خوبی است که هرروز صبح یک فنجان چای سبز بنوشید. پوست برای اطمینان از مرطوب‌بودن به بهترین وجه ممکن نیاز به چربی مناسب دارد. مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند خوراکی‌های روغنی و در رأس آن‌ها گردو و بادام را در اولویت قرار دهید. یک آووکادو برای پیش‌غذا و تکه‌های جلبک دریایی روی سالاد برای تأمین نیاز به امگا 3 کفایت می‌کنند.
  • ویتامین‌های گروه B برای سلامت پوست شما بسیار مفیدند. هرکدامشان ویژگی خاص خود را برای متعادل‌کردن پوست‌تان به‌همراه دارند. ویتامین 1B و ویتامین 2B که ریبوفلاوین هم نامیده می‌شود، بافت پوست را تقویت می‌کنند. ویتامین 3 B به‌عنوان دیواری محافظ برای پوست در مقابل نور خورشید به‌کار می‌رود و در مرطوب‌کردن پوست نقش دارد. پوستی که بیش‌ازحد معمول خشک باشد، می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین 3B  باشد. ویتامین 5 B برای رشد و مقاومت پوست ضروری است. 6B برای پوست‌های چرب مازاد سبوم را تنظیم می‌کند. ویتامین‌های 9B،  B8 و 12B  عملکرد درست سلول‌ها را تضمین می‌کنند. برای اینکه ویتامین‌های B را به بشقاب‌تان بیاورید، جوانه گندم را به لیست غذایی‌تان اضافه کنید. محصولاتی با منشأ حیوانی مانند جگر، تخم‌مرغ، گوشت یا ماهی آزاد را نیز برای خود تهیه کنید.
  • باوجوداینکه روی، یک ریزمغذی ارزشمند و مرکز اطمینان‌بخشی برای کارکرد سلول‌های شماست، کمبود این عنصر پدیده نادری نیست. کمبود روی، عدم تعادل در پوست به‌وجود می‌آورد که به شکل بازگشت جوش‌ها یا خشکی پوست بروز پیدا می‌کنند. روی، آثار جوش‌ها را بهبود می‌بخشد و عفونت‌های پوستی مانند پسوریازیس را برطرف می‌کند. میزان روی پیشنهادی برای یک روز، دوازده میلی‌گرم است؛ اما عوامل اختلال انگیزی مانند استرس و زیاده‌روی در مصرف کافئین، ذخیره این ماده را به‌سرعت به‌مصرف می‌رساند.
  • پوست سالم / در هفته سلامت پوستتان را سالم کنید
  • پوست سالم / در هفته سلامت پوستتان را سالم کنید
  • نویسنده : دریا وفایی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا