گیاهان آپارتمانی

پتوس، محبوب بی دردسر

نکات برگزیده مطلب
  • گیاه پوتوس نه تنها می تواند فضای داخلی محیط کار یا خانه شما را زیباتر کند، بلکه در لیست گیاهانی قرار دارد که به طورطبیعی به تصفیه هوای محیط کمک می کنند؛این گیاه زینتی دی اکسید کربن را با اکسیژن جایگزین می کنند.

گیاه پتوس یک گیاه زینتی بسیار محبوب است که این روزها به عنوان یک گیاه داخلی در منازل و محیط‌های داخلی دیگر استفاده می‌شود و نام علمی آن Philodendron است.

پتوس ازنظر شکل ظاهری با برگ‌های بزرگ، شمشیری و رنگ سبز تیره شناخته می‌شود و به دلیل زیبایی و آسایشی که به محیط اضافه می‌کند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گیاه پوتوس نه تنها می تواند فضای داخلی محیط کار یا خانه شما را زیباتر کند، بلکه در لیست گیاهانی قرار دارد که به تصفیه هوای محیط کمک می کنند؛این گیاه زینتی دی اکسید کربن را با اکسیژن جایگزین می کنند.

نحوه نگهداری از گیاه پتوس:

  1. نور: گیاه پتوس به نور فراوان احتیاج دارد اما بسته به نوع آن، باید از نور مستقیم خورشید پرهیز کرد. بهترین مکان برای قرار دادن گیاه پتوس، نزدیک پنجره‌های شرقی یا غربی خانه است که نور مستقیم خورشید به آن نخورد.
  2. آبیاری: زمین گلدان را به‌طور متناسب با نیاز آب گیاه پتوس، مرطوب نگه دارید. در فصل گرم تابستان، زمین گلدان باید خیس نگه داشته شود اما در فصل سرد زمستان، آبیاری را کمتر کنید.
  3. دمای محیط: گیاه پتوس به دمای معمول منزل مناسب است که بین 18-27 درجه سانتی‌گراد باشدز دمای پایین‌تر این محدوده و دمای بالاتر آن برای نگهداری پتوس توصیه نمی شود.
  4. خاک: خاک مناسب برای گیاه پتوس باید خاک حاصل از ترکیب خاک باغچه، کمپوست و پرلیت باشد تا خاک خوب‌درخور با دفع آب و هوای مناسب فراهم شود.
  5. تغذیه: در فصل رشد فعال گیاه، از محلول‌پاش تغذیه‌ای گیاهان زینتی استفاده کنید تا گیاه پتوس به مواد غذایی لازم خود دست یابد.
  6. نور: هر چند وقت گلدان را جابجا کنید تا نور به صورت یکسان به تمام قسمت‌های گیاه برسد و رشد آن بهتر شود.

با رعایت این نکات، می‌توانید از گیاه پتوس خود لذت ببرید و زینت جذاب و طبیعت نزد منزل خود اضافه کنید.

پتوس هیچ گونه حشره یا بیماری جدی ندارد.شما می توانید از یک تکه پنبه الکلی شده به منظور کشتن آفات احتمالی آنوتمیزکردن برگ های آن  استفاده کنید.بنابراین هر هفته گیاه خود را بررسی کنید.

روش قلمه زدن پتوس

بهترین روش برای تکثیر این گیاه، روش قلمه زدن است. برای تهیه قلمه پتوس حدود 10 سانتی‌ متر از ساقه را انتخاب کنید و درست تا زیر گره ببرید.این قلمه باید دارای حداقل 4 برگ و 2 گره باشد. سپس آن را به داخل خاک یا آب منتقل کنید و منتظر بماند تا رشد جدیدی از گیاه را ببینید.

نگهداری از پتوس در آب

برای شروع باید یک گلدان یا ظرف شیشه ای یا حتی شیشه نوشابه تمیز و شفاف را انتخاب کنید تا تغییرات ریشه را به طورمرتب در آن ببینید.

ظرف را با آب لوله کشی پرکنید، زیرا بیشتر گیاهان می‌توانند به‌خوبی در آب بدون کلر رشد کنند،قبل از قرار دادن قلمه در آب، چند قطره کودمایع در  آب بریزید و هر 4 هفته یکبار نیز میتوانید به گیاه کود بدهید.

حالا قلمه و تمام بخش‌های بریده شده آن را کاملا با آب بپوشانید. پس از گذشت چند هفته،ریشه‌ها بلندتر شده و قلمه آماده پروراندن پتوسی جدید است.هر دو 2 هفته یکبار، آب گلدان گیاه را تعویض کنید، چون آب به مرور زمان اکسیژن خود را از دست می‌دهد .ریشه‌های گیاه را مرتب بررسی کنید تا خارج از آب نباشند.در پایان به شما تبریک می گویم!حتی اگر باغبانی بلد نیستید صاحب یک گیاه زیبا و آرامش بخش در خانه وفضای کار خود شدید که به راحتی تکثیر می شود!

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا