آرایش و زیبایی

هيچ شامپويي مو را تقويت نمي کند

موی سفیداساس همه شامپوها فقط قدرت پاک‌کنندگي‌شان است و هيچ شامپويي وجود ندارد که خاصيت جلوگيري از ريزش مو، تقويتي و ويتامينه را داشته باشد و همه تبليغات صورت گرفته صرفا جنبه تجملي و فروش بيشتر بازار را دارند.

 دانشياردانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با اشاره به برخي تصورات غلط مبني بر تغيير نوع شامپو، تصريح کرد: شامپو مانند خميردندان نيست و چنانچه موي سر با شامپويي سازگار و مناسب بود، نيازي به تعويض مکرر نوع شامپو نيست و اين تصور غلطي است که برخي افراد با وجود اين که از شامپوي مورد استفاده‌شان رضايت دارند اما هر از گاهي اقدام به تعويض نوع شامپو مي‌کنند.

 

دکتر مهناز بني‌هاشمي در پاسخ به پرسش آن دسته از افرادي که عنوان مي‌کنند موي سرشان به شامپوي خاصي عادت کرده که اکنون در بازار نيست و يا کمياب است، گفت: اين تصور غلطي است که فکر کنيم موي سر به شامپو عادت مي‌کنيم، چراکه در شامپوها اغلب خاصيت پاک‌کنندگي‌شان متناسب با نوع مو اعم از چرب،خشک و معمولي مطرح و فقط ميزان چربي‌زدايي شامپوها براي انواع موها متفاوت است.

 

 ميزان مصرف شامپو به ميزان چربي، بلندي مو و نوع پوست سر بستگي دارد

 

این متخصص پوست و مو با بيان اين که « تفاوت بين شامپوها براي مصرف‌کننده‌ها خيلي قابل لمس نيست»، اظهار کرد: ميزان مصرف شامپو به ميزان چربي، بلندي مو و نوع پوست سر بستگي دارد و بايد به اندازه‌اي باشد که کف شامپو کل سطح مو را بپوشاند و سپس بخوبي آبکشي شود، بطوري‌که آلودگي‌هاي سر و پوست بطور کامل پاک شود.

 

دکتر بني‌هاشمي درباره شامپوهاي تقويتي و ويتامينه عنوان کرد: اين قبيل شامپوها بيشتر جنبه تبليغ بازار را دارند و تنها برخي توليد‌کننده‌ها با افزودن مواد غليظ يا رقيق کننده به شامپوي توليدي سعي در فروش بيشتر محصول خود مي‌کنند.

 

 هيچ شامپوي به ظاهر گياهي، خواص گياه مورد نظر را روي مو ندارند

 

وي تأکيد کرد: هيچ ادعاي علمي مبني بر اين که خواص تبليغي در شامپوها از طريق ساقه مو جذب شود، وجود ندارد و حتي شامپوهايي که به ظاهر گياهي هستند، خواص گياه مورد نظر را روي مو ندارند و بيشتر جنبه تبليغي و بازار را دنبال مي‌کنند.

 

دکتر بني‌هاشمي افزود: متخصصان در مواردي شامپو را به عنوان نسخه طبي تجويز مي‌کنند که فرد مبتلا به اختلال پوست سر مانند شوره و شپش باشد و به اين ترتيب استفاده از شامپوهاي دارويي مي‌تواند در درمان مؤثر باشد.

 

دانشياردانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با بيان اين که «يکسري شامپوهاي نرم‌کننده و ويتامينه وجود دارند که وقتي موها بر اثر رنگ و مش کردن آسيب مي‌بينند، توصيه مي‌شوند»، گفت: ممکن است در برخي موارد که آسيب‌ديدگي مو جزئي باشد، استفاده از اين شامپوها بدليل رطوبتي که به ساقه مو مي‌رسانند، تا حدي ناهمواري سطح پوست را رفع کند، اما در اغلب موارد ، تنها راه خلاص شدن از موهاي آسيب‌ديده، کوتاه کردن آنهاست.

 

 نرم‌کننده‌ها را نبايد به کف سر زد

 

اين متخصص پوست و مو درباره استفاده از نرم‌کننده‌هاي مو نيز به اين نکته اشاره کرد که نرم‌کننده‌ها را نبايد به کف سر زد بلکه از دو سانتي‌متري ساقه مو بايد استفاده شوند و در رابطه با موهاي خشک توصيه به استفاده آنها مي‌شوند، چراکه موها را درخشنده‌تر و حالت آن را بهتر مي‌کنند.

 

گفتنی است: بر اين اساس چیزی به عنوان بهترین شامپو وجود ندارد و مهم آن است که یک شامپو اثر پاک‌کنندگی رضایت‌بخشی داشته باشد و متناسب با جنس مو انتخاب شود.

منبع:وبدا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا