فرهنگ و هنر

هنرمندانی که از تلویزیون فراری شدند!

بازار حضور کارگردان های مطرح تلویزیون در شبکه نمایش خانگی، مدت هاست داغ است. از زمانی که مدیریتصمیم گرفت «قهوه تلخ» را به جای تلویزیون در این شبکه توزیع کند و لطیفی اولین سریال این شبکه را ساخت، فکر رفتن به سمت این رسانه، کم کم سایر کارگردان ها را هم درگیر کرد.

علیرضا افخمی و کمال تبریزی،از جمله کارگردان هایی هستند که در چند روز اخیر به جمع مهاجران پیوستند. علیرضا افخمی به دلیل اصلاحاتی که روی فیلمنامه اش صورت گرفته، قصد مهاجرت دارد و تبریزی هم بعد از تمام بلاهایی که بعد از «سرزمین کهن» به سرش آمد. هفت صبح مروری دارد بر وضعیت تمام کارگردان هایی که پایشان به نمایش خانگی باز شد.

مهران مدیری

چرا رفت:همکاری مهران مدیریبا شبکه نمایش خانگی به قبل تر از «قهوه تلخ» برمی گردد. او بلافاصله بعد از ساخت «باغ مظفر»، «گنج مظفر» را به صورت پکیجی مستقل برای شبکه خانگی ساخت اما به دلیل مشخص نبودن ساز و کار این شبکه، تهیه کنندگان تصمیم گرفتند آن را وارد بازار نکنند. بعد از نوروز 88 و ساخت «مرد دو هزار چهره»، قرار شد سریالی 50 تا 90 قسمتی با نام «قهوه تلخ» را برای شب های پاییز شبکه سه بسازد. این سریال ساخته شد اما به دلیل عدم توافق مالی تهیه کنندگان با این شبکه، نهایتا در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

ماحصل رفتن: مهران مدیری با «قهوه تلخ»، به موفقیتی چشمگیر در شبکه نمایش خانگی دست پیدا کرد و باعث احیای این شبکه شد. گرچه بی سرانجامی این پروژه، تا حدی از ابهت این کارگردان کاست اما بلافاصله برای رفع ابهامات، «ویلای من» را ساخت؛ سریالی که به لحاظ کیفیت در سطحی پایین تر از سایر کارهای مدیری قرار داشد. او بعد از «ویلای من» بار دیگر به فضای ساخت آیتم ورود کرد و «شوخی کردم» را با رویکردی انتقادی برای شبکه نمایش خانگی ساخت.

شرایط فعلی: بعد از گذشت 5 سال، بالاخره امسال با شبکه سه به توافق رسید و چند دقیقه مانده به تحویل سال، در برنامه علیخانی اعلام کرد که به تلویزیون برمی گردد. گرچه توافقات اولیه با شبکه سه صورت گرفته بود اما نهایتا به شبکه تهران رفت و این روزها در تدارک ساخت سریال «اتاق عمل» برای این شبکه است.

محمدحسین لطیفی

چرا رفت:بعد از ساخت «نردبام آسمان» در سال 88، به دلیل پیشنهادهای قابل قبولی که از سوی شبکه نمایش خانگی داشت، تصمیم گرفت همکاری اش را با تلویزیون قطع کند. او به عنوان اولین کارگردان سریال مستقل شبکه نمایش خانگی یعنی «قلب یخی» وارد میدان شد و سری اول و دوم این مجموعه را کارگردانی کرد.

ماحصل رفتن:توزیع نامناسب سری اول و دوم مجموعه، حذفیات فراوان آن و نهایتا نیمه کاره ماندن قصه فصل دوم، باعث شد لطیفی از این پروژه کنار بکشد و بلافاصله برای ساخت مجموعه «ساخت ایران» برای شبکه نمایش خانگی وارد عمل شود.

«ساخت ایران» از یک طرف با حواشی بسیاری همراه شد و از طرف دیگر آنطور که باید نتوانست به سود مالی خوبی دست پیدا کند. نهایتا با اینکه در پایان فصل اول، اعلام شده بود داستان در فصل دوم پی گرفته می شود، هیچ وقت ادامه آن ساخته نشد.

شرایط فعلی:لطیفی بعد از اتفاق های «ساخت ایران»، ماه رمضان سال گذشته، بعد از چهار سال با مجموعه «دودکش» به تلویزیون برگشت و بلافاصله بعد از آن، سریال «زمانی برای عاشقی» را برای شبکه تهران ساخت. کیفیت پایین «زمانی برای عاشقی»، این کارگردان مشهور را با سیلی از انتقادها روبرو کرد.

لطیفی بعد از این سریال، جایگاهش را همچنان در تلویزیون حفظ کرد و این بار به اجرا روی آورد و در برنامه «سینما اکران» به عنوان مجری ظاهر شد. قرار بود با پروژه «یار دوازدهم» بار دیگر به شبکه نمایش خانگی برگردد که امکانپذیر نشد.

بیژن بیرنگ

چرا رفت: زمان ساخت آخرین پروژه تلویزیون اش یعنی «همچو سرو» با این رسانه به مشکل مالی برخورد کرد. با اینحال اما مشکلات مالی تنها دلیل او برای خروج از تلویزیون نبود. در شرایطی که تب برنامه «بفرمایید شام» در یکی از شبکه های ماهواره ای فراگیر شده بود، تصمیم گرفت نمونه ایرانی آن را با حضور بازیگران و ورزشکاران مطرح بسازد اما به دلیل محدودیت های تلویزیون، تصمیم گرفت آن را در شبکه نمایش خانگی تولید کند.

ماحصل رفتن:برای گرفتن پروانه نمایش «بفرمایید شام ایرانی» در شبکه نمایش خانگی هم با مشکل مواجه شد و این پروژه تا مدت ها متوقف بود تا اینکه نهایتا با تغییر نام آن به «شام ایرانی»، مجوز توزیع گرفت. مشکلاتی که بر سر توزیع این مجموعه وجود داشت باعث شد تا بعد از دو سری، آن را رها کند و امتیاز ساخت «شام ایرانی» را به گروه جدیدی واگذار کند.

شرایط فعلی:بیرنگ بعد از «شام ایرانی»، باز هم فعالیتش را در شبکه نمایش خانگی پی گرفت. او از سال گذشته پیش تولید سریالی با نام «عشق تعطیل نیست» را برای این رسانه شروع کرد و از الناز شاکردوست، مهرانه مهین ترابی و بهنوش بختیاری دعوت به عمل آورد. طبق گفته بانی فیلم جدیدا حضور افسانه بایگان و اشکان خطیبی هم در این پروژه قطعی شده و احتمالا رامبد جوان و نگار جواهریان هم به جمع بازیگران آن اضافه می شوند.

داود میرباقری

چرا رفت: داوود میرباقری بعد از «مختارنامه» قرار بود پروژه عظیم «سلمان فارسی» را برای تلویزیون کارگردانی کند اما در آن برهه زمانی تلویزیون به مشکل مالی برخورد و عملا امکان تولید آن را نداشت، به همین دلیل هم به حالت تعلیق درآمد.

همزمان از طرف شبکه نمایش خانگی، برای ساخت سریال کمدی «شاهگوش» پیشنهاد خوبی به او شد و تصمیم گرفت تا مشخص شدن وضعیت «سلمان فارسی»، با این شبکه همکاری کند.

ماحصل رفتن: با وجود انتقادهای ریز و درشت زیادی که در این چند وقت به مجموعه «شاهگوش» وارد شد اما در حال حاضر توانسته به عنوان یکی از سریال های پرفروش شبکه نمایش خانگی جای خودش را بین مردم بازی کند.

داوود میرباقری در مدتی که مشغول ساخت «شاهگوش» بود بارها اعلام کرد که بلافاصله بعد از «شاهگوش» سراغ «سلمان فارسی» می رود و آن را به جریان می اندازد. بنابراین تصمیم قطعی میرباقری، بازگشت به تلویزیون و سریال سازی در این رسانه بود.

شرایط فعلی:موفقیت «شاهگوش» و از طرف دیگر ادامه پیدا کردن داستان بی پولی تلویزیون، باعث شده تا میرباقری تصمیم به گیرد به جای «سلمان فارسی»، به ساخت مجموعه دیگری به نام «ماه تی تی» فکر کند. او مدت ها قبل فیلمنامه «ماه تی تی» را برای یک فیلم سینمایی نوشته بود و حالا می خواهد آن را برای سریال بسط دهد.

آنطور که پیداست فضای کاری «ماه تی تی» از یک جهت به آثار تاریخی میرباقریمثل «امام علی» و «مختار» شباهت دارد و از طرف دیگر به خاطر فانتزی های خاصی که دارد اثر جدیدی در کارنامه کاری اش به حساب می آید.

علیرضا افخمی

چرا رفت: قضیه علیرضا افخمی یک مقدار با سایرین تفاوت دارد. او همین چند روز پیش تصمیم گرفت از سریال سازی در تلویزیون انصراف دهد و به شبکه نمایش خانگی برود.

افخمی بعد از ساخت سریال های ماورایی «او یک فرشته بود» و «پنج کیلومتر تا بهشت»، امسال هم قرار بود برای این مناسبت، سریال ماورایی «احضار» را در شبکه سه بسازد اما گویا فیلمنامه سریال در شورای طرح و برنامه سیما با اصلاحاتی مواجه شد و او هم احساس کرد با وارد شدن این اصلاحات، کل ساختار سریال به هم می ریزد. او توضیح داده که فرزند تلویزیون است و به خاطر دوری از این عرصه آزار می بیند اما از استانداردها و اصول حرفه ای اش عدول نمی کند.

ماحصل رفتن: آنطور که خود افخمی چند روز پیش به سوره سینما گفته، مدیر شبکه سه، به فیلمنامه «احضار» علاقه دارد و اجازه خروج آن از تلویزیون را نمی دهد. گویا زین العابدین در تلاش است تا هر طور شده مشکل را رفع کند اما خود افخمی بعید می داند با او به توافق برسد و در تلاش است تا آن را در شبکه نمایش خانگی بسازد، چون به هیچ عنوان تمایلی ندارد که در فیلمنامه اثرش تغییری به وجود بیاورد.

به هر حال این امکان وجود دارد که خود افخمی، قصد ماندن در این رسانه را به عنوان کارگردان نداشته باشد. هر چند که او به فعالیتش در تلویزیون ادامه خواهد داد.  افخمی در حال حاضر سریال «همه چیز آنجاست» به کارگردانی شهرام شاه حسینی را در دست تولید دارد هر چند عنوان رسمی او در این سریال «مشاور پروژه» عنوان شده اما در واقع افخمی به همراه داود هاشمی تهیه کننده آن است.

کمال تبریزی

چرا رفت:همین روزهای اخیر تصمیم کمال تبریزی مبنی بر ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی اعلام شد. درست است که می شود رفتن او از تلویزیون و سریال سازی اش را به مشکلات ایجاد شده سر «سرزمین کهن» و دلزدگی او از این رسانه تعبیر کرد اما باید پذیرفت که قضیه دلخوری این کارگردان از تلویزیون، اتفاق جدیدی نیست.

اولین سریال کمال تبریزی برای تلویزیون با نام «قصه های رودخانه» هنوز بعد از چندین و چند سال در توقیف است و سریال «دوران سرکشی» و «شهریار» این کارگردان با بیشترین میزان حذفیات روبرو شد. بنابراین اتفاق هایی که سر «سرزمین کهن» برای تبریزی افتاد، مسائل جدیدی نبودند؛ با اینحال اما تبریزی این بار تصمیم گرفت سریالش را به جای تلویزیون در شبکه نمایش خانگی بسازد.

شرایط فعلی: در حالی که همین چند وقت اخیر بارها و بارها از سوی معاون سیما و مدیر شبکه سه اعلام شده که سریال «سرزمین کهن» با اصلاحاتی که قرار است رویش صورت بگیرد به زودی روی آنتن می رود اما گویا کمال تبریزی و محمد مسعود، تهیه کننده این مجموعه، فعلا قصد اعمال اصلاحات روی این پروژه را ندارند.

تبریزی بلافاصله بعد از پایان ساخت فیلم سینمایی «دردسرهای شیرین» تصمیم دارد از اواخر مرداد، سریال «ابله» را به تهیه کنندگی محمد مسعود و علیرضا طالب زاده کلید بزند. «ابله» سریالی کمدی است که تبریزی می خواهد در 26 قسمت آن را تولید کند. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم با این تصمیم جدید، تکلیف «سرزمین کهن» چه می شود.

روزنامه هفت صبح

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا