تغذیه سالم

چگونه با سیر سیاه بیمار نشویم؟

سیر سیاه حاصل فرآوری سیر سفید معمولیست ، به طوری که پیاز سیر تازه را به مدت 50 – 90 روز در دمای 60 تا 77 درجه سانتی گراد در شرایط خاص نگهداری می کنند . پس از تخمیر سیر ، مزه آن شیرین و رنگ آن تغییر می کند ، این محصول جدید حاصل از فرآوری را سیر سیاه می نامند.

سیر سیاه خاصیت انرژی زایی دارد و سرآشپز های مطرح دنیا از آن به عنوان طعم دهنده و چاشنی غذاهایی مثل مرغ استفاده می کنند.

از ویژگی های سیرسیاه که باعث افزایش استقبال مردم به این ماده شده است، بدون بو بودن آن است به طوری که از آن در تهیه شکلات یا نوشابه های انرژی زا نیز استفاده می شود.

خواص سیر سیاه

سیر سیاه یا black garlic که میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده، بسیار پر خاصیت و مفید است به طوری که با مصرف این طلای سیاه میتوانید بدن خود را در برابر بیماری های مختلف در امان نگه دارید.

پژوهش ها نشان می دهد که سیر سیاه حاوی مقدار سرشاری از آنتی اکسیدان هاست که میتواند رادیکال های آزاد موجود در بدن را کنترل کند و باعث پیشگیری از انواع سرطان شود.

همچنین پژوهش هایی در خصوص خواص سیر سیاه بر سرطان معده ثابت کرده است که این ماده سبب کاهش حجم و وزن غده های سرطانی موجود در بدن انسان می شود.

آنتی اکسیدان ها نقش به سزایی در هموستاز بدن دارند. عمل هموستاز سبب کنترل سطح قند خون و جلوگیری از بروز انواع دیابت و یا مشکلات مربوط به آن نظیر مقاومت بدن به انسولین و.. می شود.

لازم به ذکر است ،آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه حدود 4.5 برابر بیشتر از سیر معمولی است.

می دانید که رسوب چربی ها در عروق و رگ های خونی باعث بروز انواع سکته و بیماری های قلبی می شود . سیرسیاه دارای خواص ضد پلاک است که مصرف آن می تواند باعث جلوگیری از انسداد عروق قلبی شود ، همچنین می تواند فشار خون بالا را نیز کنترل کند.

خاصیت ضد التهاب

سیرسیاه از جمله مواد شگفت انگیز با لیست بی شماری از خواص است ، یکی دیگر از خواص این ماده خاصیت ضد التهابی است ، که باعث پیشگیری آسان و با قیمت پایین از بسیاری از بیماری ها نظیر آلزایمر، پارکینسون ، ورم مفاصل و انواع حساسیت ها می شود.

خواص سیر سیاه
خواص سیر سیاه

کبد چرب

کبد چرب بیماری شایع این روزهاست که ناشی از تغذیه نامناسب ، مصرف مشروبات الکلی و.. است . سیرسیاه برای این بیماری ، هم درمان و هم پیشگیری است.

برای خرید سیر سیاه و موادی همچون ملاس سیر سیاه، پوره، خمیر، عصاره و قرص‌های مکمل که از سیر سیاه گرفته می شوند می توانید به فروشگاه سلام عطار مراجعه کنید.

روش مصرف سیرسیاه

سیر سیاه را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد. رایج‌ترین روش ، خوردن سیر سیاه به صورت خام است. برای این کار، سیرسیاه را پوست گرفته و چند دندانه آن را همراه غذا یا به طور جداگانه می‌خوریم. البته بهتر است قبل از مصرف ، دندانه‌های سیر را کمی له کنیم تا آلیسین آنها آزاد شود.

روش دوم استفاده از عصاره سیر سیاه است. برای تهیه عصاره ، سیرها را له کرده و سپس عصاره مایع آن را استخراج می‌کنیم. مصرف روزانه یک قاشق عصاره سیرسیاه توصیه می‌شود.

سومین روش، تهیه پودر خشک شده سیرسیاه است. پودر سیر به راحتی در آب یا سایر مایعات حل می‌شود و قابل مصرف است. مصرف دو بار در روز هر بار یک قاشق چایخوری پودر مناسب است.

علاوه بر مصرف مستقیم، سیر سیاه را می‌توان به عنوان ادویه در غذاها نیز به کار برد. به عنوان مثال، چند دنده سیر را بر روی سالاد بریزید یا سیرهای خرد شده را زمان پخت به سوپ یا خورشت اضافه کنید . البته مقدار مصرف سیر در غذاها نباید از ۵ تا ۱۰ گرم در روز تجاوز کند.

شکل دارویی سیر سیاه را نیز می توانید از فروشگاه های معتبر تهیه کنید؛ که می‌تواند به عنوان قرص، کپسول یا اسانس مصرف شود. لازم است در مصرف این داروها ، دستورالعمل روی جعبه را به طور دقیق رعایت کرد. قرص‌ها حاوی عصاره خالص و غلیظ‌تری از سیر سیاه هستند.

به طور کلی برای بهره‌مندی از تأثیر مناسب سیر سیاه ، مصرف آن باید به مدت ۲ تا ۳ ماه و به صورت روزانه انجام شود. مصرف منظم و طولانی‌مدت این ماده ارزشمند با اثرات جانبی بسیار کم، می‌تواند کمک شایانی به ارتقا سطح سلامت بدن و تناسب اندام کند.

عوارض و موارد منع مصرف سیر سیاه
عوارض و موارد منع مصرف سیر سیاه

 

عوارض احتمالی و موارد منع مصرف سیرسیاه

سیر سیاه به طور کلی یک ماده غذایی بسیار ایمن و بدون عارضه محسوب می‌شود، اما همانند بسیاری دیگر از مواد غذایی و دارویی، مصرف بیش از حد آن ممکن است با عوارض جانبی خفیفی همراه باشد.

شایع‌ترین عارضه مصرف زیاد سیر سیاه ، واکنش‌های گوارشی مانند تهوع، یبوست، اسهال، نفخ و درد شکم است. همچنین ممکن است بوی بد دهان ایجاد کند. در برخی افراد مصرف طولانی‌مدت سیر سیاه موجب بروز سرگیجه، سردرد یا کاهش فشار خون شده است.

علاوه بر این ، سیر سیاه خاصیت رقیق‌کنندگی خون دارد، بنابراین افراد مبتلا به اختلالات انعقاد خون یا در حال مصرف داروهای ضدانعقاد باید قبل از مصرف سیر سیاه با پزشک خود مشورت کنند. همچنین در زنان باردار به دلیل خطر خون‌ریزی، مصرف سیر سیاه توصیه نمی‌شود.

افرادی که واکنش‌های حساسیتی شدید یا آلرژی به سیر دارند نیز باید از مصرف سیر سیاه اجتناب کنند. در این موارد می‌تواند علایمی همچون خارش، قرمزی، تورم پوست یا مشکلات تنفسی ایجاد نماید.

به طور کلی، با توجه به دوز مصرف توصیه شده سیر سیاه احتمال بروز عوارض جانبی در افراد سالم اندک است . اما همواره بهتر است قبل از شروع مصرف ، با پزشک مشورت شود تا از سلامتی فرد اطمینان حاصل گردد.

برای بهره مندی مطلوب از خواص سیر سیاه، بسیار مهم است که از سیر سیاه تازه و با کیفیت استفاده شود.

سیرهای کهنه و فاسد شده، دیگر حاوی مقادیر کافی ترکیبات مفید مانند آلیسین نیستند. همچنین سیرهایی که به درستی نگهداری و حمل نشده باشند، ممکن است آلودگی‌های قارچی داشته باشند.

پس توصیه می‌شود حتماً سیر سیاه را از مراکز معتبر تهیه کرده و بر روی تاریخ مصرف و سالم بودن آنها دقت نمایید. مصرف سیر سیاه تازه، کیفیت بهتر و نتایج مؤثرتری دارد.

برای خرید سیرسیاه با کیفیت و تازه فروشگاه سلام عطار آماده خدمت رسانی با ضمانت کیفیت محصول برای شماست.

تولید محتوای این رپورتاژ توسط مجله اینترنتی زندگی سالم صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا