دسته بندی نشده

نشانه های دیابت،تشخیص دیابت،جلوگیری از دیابت

نشانه های دیابت،تشخیص دیابت،جلوگیری از دیابت

 

چرا دیابت میگیریم؟ چگونه با دیابت مبارزه کنیم؟ علائم دیابت چیست؟

 

بالا رفتن قند خون

خیابان آمادگاه اصفهان، یکی از پرترددترین خیابان‌های این شهر است که وجود ساختمان‌های متعدد پزشکانی که همه روزه در حال ویزیت و درمان عده بسیاری از مردم از سراسر استان هستند، بیشترین علت این شلوغی است. گفت وگوهای انجام شده با پزشکان و بیماران متعدد، حاکی از آن است که در همه بیماران این مطب‌ها یک وجه مشترک وجود دارد؛ «دیابت یا به اصطلاح قند خون بالا».بیماری مرموزی که همچنان با روند صعودی روبه افزایش است. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2035 بیش از 700 میلیون نفر دیابتی در دنیا وجود دارند و در هر 6 ثانیه یک نفر در اثر این بیماری فوت می کند .
به گفته مدیرعامل موسسه خیریه دیابت اصفهان، پنج  و نیم میلیون نفر بیمار مبتلا به دیابت در ایران وجود دارند که بیش از 300 هزار نفر آنها در اصفهان زندگی می کنند. نیلفروشان درهمین رابطه ادامه داد: اغلب این افراد از بیماری خود غافلند و زمانی متوجه بیماری خود می شوند که دیگر کار از کار گذشته است.به اعتقاد برخی پزشکان نیز، به دلیل نوع تغذیه وکاهش فعالیت های بدنی و کم تحرکی، آمار مبتلایان به این بیماری همچنان رو به افزایش است.
دکتر کلاهدوزان که در زمینه پیشگیری از این بیماری فعالیت دارد نیز گفت: امروزه دیابت اولین عامل کوری در جهان است. وی به این موارد، نارسایی‌های کلیه، قطع پا و عوارض گوارشی را هم اضافه کرد و اذعان داشت: پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع در جلوگیری از بروز این بیماری و عوارض آن بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد در سنین میانسالی سالی یک بار آزمایش قند خون ناشتا انجام دهند و افراد مشکوک به بیماری نیز تحت نظر پزشک سه الی شش ماه یک بار این تست ها را انجام دهند.

علائم دیابت :

مدیر کلینیک های سلامت ایرانیان و سپاهان، پر ادراری و پرنوشی را از علائم این بیماری برشمرد؛ مجید کلاهدوزان گفت:گاهی  پر ادارای یا تکرر ادرار در مردان بالای 50 سال به جهت بزرگی پروستات رخ می دهد و در زنان نیز این حالت ممکن است به دلیل عفونت های ادراری به وجود آید. به گفته وی نکته قابل توجه حجم ادرار است که در بیماران دیابتی این حجم افزایش می یابد.

تغذیه صحیح :

به گفته کلاهدوزان، برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است قندهای ساده مانند شکر، پولکی، قند، نبات و انواع شیرینی از برنامه غذایی افراد حذف شود یا به حداقل برسد. وی همچنین اظهار داشت: قندهای پیچیده مانند برنج ونان با وجودی که طعم شیرین ندارد، ولی قندشان به اندازه شکر قابل جذب و زیانبار است؛ پس بهتر است قندهای پیچیده همراه با فیبر مورد استفاده قرار گیرد. مثلا نان سبوس دار یا برنج همراه با حبوبات مصرف یا همراه غذا، سبزی خوردن و سالاد میل شود. این متخصص تغذیه ادامه داد: میزان مصرف کل انرژی دریافتی در بیماران دیابتی حدود 50 درصد است که این میزان معمولا از میوه ها، حبوبات و غلات کامل تعیین می شود . مجید کلاهدوزان توصیه کرد: افراد مبتلا به دیابت، حجم سه وعده غذایی خود را کاهش دهند(البته آن را حذف نکنند) و به جای آن چند میان وعده دیگر مانند میوه های خشک و لبنیات مصرف کنند.

تشخیص دیابت :

به گفته یک فوق تخصص کلیه هرگاه قند خون ناشتا بالاتر از 100 باشد، به دیابت مشکوک می‌شویم و اگر قندخون ناشتا دوبار بالاتر از 126 گزارش شود، تشخیص دیابت قطعی است. اگر قند خون غیرناشتا بالاتر از 200 باشد، احتمال بیماری دیابت افزایش می یابد.

چه کنیم به دیابت مبتلا نشویم:

از آنجا که دیابت درمان قطعی ندارد و عوارض آن نیز در مبتلایان اغلب غیرقابل جبران است، بهترین راه مبارزه با بیماری، پیشگیری از دیابت است؛ این راه ها به گفته متخصصین تغذیه عبارتند از کاهش وزن در افراد چاق، انجام فعالیت‌های بدنی وورزش و تنظیم تغذیه.

دیابت چیست؟
نشانه های دیابت،تشخیص دیابت،جلوگیری از دیابت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا