پزشکی و سلامت

نازایی، پیامد مصرف قلیان

بیماری زنان خانمهادود قلیان بر سیستم هورمونی زنان تاثیر گذاشته و شانس باروری زنان را کم می‌کند و از دیدگاه طب سنتی نیز قلیان برای زنان و دختران بسیار مضر است چرا که خطر نازایی، مشکلات دستگاه رحمی و انسداد رحم را به همراه دارد.

به گزارش تسنیم، قلیان کشیدن دختران امروزه به عنوان یک ژست تلقی می‌شود و بسیاری از دختران در کافی شاپ‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی در حال کشیدن قلیان با هم سن و سالان و بعضاً همراه با خانواده‌هایشان دیده می‌شوند.

قبح کشیدن قلیان توسط زنان در جامعه ایرانی

بسیاری خانواده‌ها تصور می‌کنند که قلیان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و ضرر آن از سیگار بسیار کمتر است ولی باید گفت که دود قلیان بر سیستم هورمونی زنان تاثیر می‌گذارد و میزان هورمون‌ استروژن را کاهش می‌دهد و شانس باروری زنان را کم می‌کند، همچنین مصرف قلیان در دوران بارداری خود عامل بروز سقط جنین و اختلال در رشد جنین و زایمان زودرس است و از دیدگاه طب سنتی ایران نیز عاملی برای افزایش غلظت خون و بروز بسیاری از بیماری‌هایی که با افزایش غلظت خون همراه است، می‌شود.

بسیاری از کودکان در مقابل تاثیرات مضر قلیان آسیب‌پذیرند و اگر در محلی باشند که در آن قلیان کشیده شود، احتمال ایجاد عفونت‌های ریوی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی کودک در آنها افزایش پیدا می‌کند.

متأسفانه اکثر تنباکو‌هایی که در سال‌های اخیر به بازار آمده است اسانس‌هایی اضافه شده است که علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌‌شود و رینیت آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.

این تصور کاملاً غلطی است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها نمی‌رساند، چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می‌گذارد؛ حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌کشند و در معرض دود قرار گرفته‌اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

به یکی از سفره خانه‌های سنتی برای صرف غذا می‌روی که سر در این سفره‌خانه‌های سنتی نوشته بود از ارائه قلیان به زنان معذوریم، این جمله کنجکاوت می‌کند چرا که دختران زیادی در آنجا قلیان مصرف می‌کردندف از صاحب سفره‌خانه جویای این مسئله می‌شوی که چرا با وجود این به دختران قیلان سرو می‌کنید.

صاحب سفره‌خانه پاسخ جالبی می‌دهد و می‌گوید: امروزه دختران جوان همانند پسران مشتاق برای کشیدن قلیان هستند و با وجود اینکه ما اعلام کردیم به دختران قیلان سرو نمی‌کنیم ولی تقاضا زیادتر است و ما هم مشتری‌هایمان افزایش پیدا کرده است. باید اذعان کنم که دختران امروز خیلی تفاوت با دختران دیروز جامعه دارند و رفتارهایی که از آنها سر می‌زند شایشته دختران ایرانی نیست.

از چند دختری که مشغول قلیان کشیدن بودند سوال می‌کنی که آیا از ضررهای قلیان چیزی می‌دانند؟ که دختری پاسخ می‌دهد قلیان ضرر ندارد، چرا که دودش از آب رد می‌شود و خود آب دود را تصفیه می‌کند و ضررهای سیگار را ندارد.

به دختر می‌گویی که می‌دانی که مصرف قلیان سیستم بدن زنان را تغییر می‌دهد و عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد که وی پاسخ می‌دهد که هیچ ضرری ندارد و من دوست دارم با دوستانم خوش بگذرانم.

نیوشا می‌گوید: قلیان را همه دوست دارند، حتی مامان و بابام چرا که هر وقت مهمان داریم بساط قلیان هم حاضر است مادرم می‌گوید سیگار ضرر دارد ولی قلیان بی ضرر است و مادرم گفته است که سیگار نکشم ولی قلیان مشکل ندارد.

محمدرضا مسجدی فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی درباره مضرات قلیان می‌گوید: مردم تصور می‌کنند که وقتی قلیان می‌کشند چون دود قلیان از آب رد می‌شود (اخیراً هم می‌گویند از آب یخ رد می‌شود) و این دود تصفیه می‌شود؛ و درست بر خلاف این است.

به گفته وی  دود وقتی از آب رد می‌شود سنگین تر می‌شود و رسوب مواد مضر در گلو، حنجره و راه‌های هوایی خیلی بدتر می‌شود. با هر بار پُکی که فرد به سیگار می‌زند، نزدیک نیم لیتر هوا وارد دستگاه تنفس می‌شود. وقتی که فرد قلیان می‌کشد تا 18 برابر این حجم را می‌تواند دود به سینه ببرد یعنی میزان دودی که وارد ریه می‌شود، بسیار بیشتر است و مدت زمانی که دود داخل سینه می‌ماند خیلی بیشتر است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه اضافه می‌کند: اگر یک قلیان کامل را محاسبه کنیم معادل دو تا سه پاکت سیگار است. برای همین جوانانی که می‌آیند مطب من از آنها می‌پرسم که آیا سرفه می‌کنید؟ یک خانم جوان پاسخ می‌دهد هفته ای یکبار قلیان می‌کشم. می‌گویم یعنی شما در هفته حداقل دو پاکت سیگار دارید می‌کشید و این حداقل است.

مسجدی عنوان می‌کند: ببینید یک مقایسه میان سیگار و قلیان نشان می‌دهد که میزان نیکوتینی که با قلیان وارد می‌شود 7/1 برابر میزانی است که با سیگار وارد می‌شود و میزان منو اکسید کربن (عامل مرگ بی صدا) هم سیگار در دود خود دارد هم قلیان. ولی میزان منواکسید کربن که در دود قلیان است 5/6 برابر سیگار است.

وی می‌افزاید: من تعجب می‌کنم ورزشکاری بگوید من وقتی قلیان می‌کشم و بیشتر می‌دوم. اصلاً این منو اکسید کربن وقتی وارد بدن می‌شود اکسیژن گیری بدن را دچار اشکال می‌کند و هیچ ورزشکاری نمی‌تواند بگوید من قلیان کشیدم بعد رفتم تمرین فوتبال کردم. قطعاً نمی‌تواند به درستی ورزش کند.

وی می‌گوید: جوانی که امروز در سن 20 تا 25 سالگی خودش با دوستانش می‌نشینند، قلیان می‌کشند باید بدانند که بیست ساله دیگر بیماری ریوی قلبی، سکته مغزی و بالاخره سرطان رهایشان نمی‌کند . این خیلی مهم است که ما اطلاعات بسیار مهمی به جوان‌هایمان ارائه کنیم.

این متخصص بیماری‌های ریوی می‌افزاید: توتون قلیان هیچ استانداردی ندارد. بعد این موادی که برای معطر کردن به کار می‌رود همه مواد شیمیایی است. اغلب توتون‌های قلیان بدترین نوع توتون است. توتونی که مثلا پهن می‌شود باید معدوم شود. دو تا سه ماه در انواع مواد شیمیایی می‌خوابانند و معطرش می‌کنند که علاوه بر عوارض خود توتون عوارض مواد شیمیایی‌اش که ما نمی‌دانیم چیست بسیار گرفتاری به وجود می‌آورد، یعنی ما به مردم آگاهی خوبی به آنها نمی‌دهیم و این آگاهی لازم است که همیشه باشد.

مسجدی افزود: یک موج به وجود می‌آید دو تا مصاحبه انجام می‌شود و بعد رها می‌کنیم. می‌بینید تلویزیون ترکیه، در هیچ شبکه ای کشیدن سیگار را نشان نمی‌دهد. ترکیه امسال دو جایزه از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرد و اگر شما در اماکن عمومی سیگار یا قلیان بکشید در اماکن غیر مجاز 500 لیر جدید ترکیه که معادل چندین هزار تومان می‌شود جریمه می‌کنند. ما قانونش را داریم ولی اجرا نمی‌کنیم.

سید جواد علوی پژوهشگر طب سنتی درباره مضرات قلیان برای زنان به خبرنگار سلامت تسنیم می‌گوید: سیگار و قلیان از دیدگاه طب سنتی دارای طبیعت گرم و خشک است که مصرف بیش از حد آن موجب افزایش خشکی و گرمی بدن می‌شود.

به گفته وی استفاده از قلیان و سیگار موجب افزایش حرارت مغز و خشکی دماغ می‌شود هم چنین خفقان قلب را به همراه دارد؛ مواد زائد ایجاد شده توسط قلیان در خون رسوب می‌کند و موجب افزایش غلظت خون می‌شود که غلظت خون خود عامل بروز بسیاری از بیماری‌هاست.

این کارشناس طب سنتی عنوان می‌کند: قلیان برای زنان و دختران بسیار مضر است چرا که خطر نازایی، مشکلات دستگاه رحمی و انسداد رحم  را به همراه دارد به دلیل اینکه رحم در حالت طبیعی به گرما و رطوبت نیاز دارد که مصرف قلیان موجب افزایش گرمی و خشکی رحم می‌شود که خشکی رحم خود عامل نازایی محسوب می‌شود.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا