اجتماعی

جمع شدن قلیان و جایگزین شدن قلیان ها با سیگار میوه ای

جمع شدن قلیان و جایگزین شدن قلیان ها با سیگار میوه ای

لذت دود با قلیان یا سیگار میوه ای!

در جوابم می گوید: « مگر قرار است چقدر عمر کنیم؟ 60 سال؟ 70 سال؟ آخرش که یک روز می‌میریم؛ لااقل لذت دود را از دست ندهیم».  می پرسم: مگر دود لذت هم دارد؟ می گوید: « به هرحال دور هم جمع می شویم با سعید و محسن و بقیه رفقا، می گوییم و می‌خندیم و به قلیان هم پک می زنیم. چکار کنیم خب؟ تفریح نداریم، قلیان می کشیم. همین خودش لذت دارد خب.» می پرسم: حالا اگر قلیان در دسترس نباشد، آن وقت دیگر زندگی لذت ندارد ؟ می خندد و سریع می گوید: « به جایش سیگار می کشیم.»

اپیزود اول، قلیان هایی که جمع شد

داستان جنجالی پلمب و جمع آوری قلیان‌ها اتفاقی است که تقریبا حالا دیگر به یک موضوع نخ‌نما در حوزه آسیب شناسی اجتماعی مبدل شده و هرازگاهی باید منتظر این اتفاق بزرگ بود. هرچند سال یک بار در دوره های مختلف و بنا به دلایل مختلف سازمان های متولی به صورت ضربتی وارد فاز جمع آوری قلیان از چایخانه ها می شوند و به دنبال آن موجی از نارضایتی از سوی طرفداران دود و اهالی قلیان را برای خود به جان می خرند. طرفدارانی که به هر شکل ممکن فضایی را فراهم می کنند که بتوانند برای چند دقیقه ای هم که شده دور هم نشسته و به بهانه خستگی از تن در کردن و ملاقات دوستان دود سفید رنگ قلیان را وارد ریه های خود کرده و از آن لذت ببرند.

اپیزود دوم، قلیان هایی که به خانه ها رفت

متاسفانه داستان برخورد با چایخانه ها حالا به جایی ختم شده که قلیان از چایخانه به خانه رفته و هرازگاهی منزل یکی از اهالی دود پاتوق‌دوستانی است که می‌آیند و دور هم می نشینند و قلیان می کشند. قلیان اگرچه از سطح شهر و درون چایخانه ها رخت بربسته و حتی به شدت با قلیان کشیدن در پارک و فضای سبز هم برخورد می شود، اما نمی توان به یکباره مدعی شد که قلیان به طور کلی از بین قشر جوان و حتی خانواده ها کنار رفته و این تفریح مضر همچنان در بین هوادارانش البته این بار به طور نامحسوس جا خوش دارد.

اپیزود سوم، قلیان نیست، سیگار هست!

بعد از ماجرای جمع آوری قلیان از سطح چایخانه ها به یکباره موجی از سیگارهای مختلف ایرانی و خارجی روانه بازار شد که بنابر گفته فروشندگان آن نسبت به قبل فراوان تر و به مراتب پرفروش تر شده است و مشتریان خاص خودش را دارد. قلیان های میوه ای که در این چند سال اخیر به یک اپیدمی اجتماعی مبدل شده بود، حالا جای خود را به سیگار داده است و آنهایی که فرصت یا فضایی برای مصرف قلیان میوه ای ندارند، برای رفع نیاز هم که شده به مصرف سیگار روی آورده اند. در حال حاضر اگر بدون نگاه کارشناسی و ریزبینانه و به صورت خیلی عام و ساده هم در سطح شهر تردد کنید، با تعدادی از نوجوانان و جوانانی روبه رو خواهید شد که مشغول به کشیدن سیگار هستند یا قصد خرید سیگار از فروشگاه‌ها را دارند. این جوانان قبلا چایخانه ها را مامن امن استعمال قلیان می دانستند و حالا که با پلمب چایخانه ها روبه رو شده اند، شیطنت های دوران جوانی خود را به طریقه کشیدن سیگار پوشش می دهند. به قول خودشان: « سیگار می کشیم، پس هستیم».

اپیزود چهارم، سیگارهای میوه ای، سلام!

ورود سیگار میوه ای به فروشگاه ها و استقبال جوانان از این نوع سیگارها را می توان بحران جدید در بافت زندگی قشر جوان دانست. به دلیل بالارفتن استقبال بیش از حد اهالی دود از این نوع سیگارها بسیاری از مغازه داران و فروشگاه ها به این نتیجه رسیده اند که می توانند با فروش بالای این نوع سیگارها  درآمد خوبی کسب کنند و باکس سیگارهای خود را به انواع و اقسام مواد دخانی مختلف تعلق داده اند. سیگارهایی که اگرچه در وهله اول بوی سیگار دارند، اما در نگاه دوم چاشنی نبود قلیان های میوه ای شده اند که این روزها مثل قبل به وفور در دسترس نیست. در حال حاضر، سیگار معطر با طعم سیب ترش، نعناع، شکلات، هندوانه، گیلاس سیاه و چند طعم دیگر در بازار موجودند و از آنجا که شعار تولیدکنندگان این نوع سیگارها کم ضرر بودن آنهاست، جوانان زیادی را به مصرف این محصولات ترغیب می‌کنند. حتی بسیاری از خانم‌ها به دنبال خرید این سیگارها می‌روند، چرا که طعم نسبتا مطبوعی دارند.

اپیزود پنجم ، به کجا می رویم؟!

سیگارهای میوه ای به خصوص آنهایی که از لحاظ ظاهری رمانتیک و از لحاظ عطر و طعم بوی متفاوتی دارند، باعث شده تا جوان ها و به خصوص دختران در محافل شخصیشان با در دست گرفتن آنها ژست روشنفکری به خود گرفته و این حرکت را به نوعی نمایش قدرت بدانند. بحث جنجال برانگیز جمع‌آوری قلیان های میوه در شرایطی انجام گرفته است که به شدت تبعات منفی خود را به همراه داشته و هر روز شاهد بروز یک ناهنجاری جدید اجتماعی در این زمینه هستیم. برخورد با ورود و فروش تنباکوهای میوه ای، هشدار به زبان ساده در خصوص تاثیرات قلیان ، توجیه جوانان و خانواده ها ، بازگرداندن قبح این رفتار غیراجتماعی به دل جامعه و… از ساده ترین مواردی است که می توانست تا حد زیادی بر کمرنگ شدن آن در بین طرفدارانش موثر باشد. در حال حاضر گردونه ورود جوانان به اعتیاد و استقبال از مواد دخانی به شدت در حال چرخش است ، چرخشی که ممکن است با این رویه هیچ گاه از حرکت نایستد و سال های سال با سرعت بیشتر بر مدار تخریب زندگی جوانان ایرانی بچرخد.

قلیان میوه ای
جمع شدن قلیان و جایگزین شدن قلیان ها با سیگار میوه ای

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا