پزشکی و سلامت

میوه، سبزی و لبنیات را با فاصله بخورید،فیبر جلوی جذب آهن و کلسیم را می‌گیرد



Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA






































































































































































فیبر

مدیر گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تغذیه وزارت بهداشت گفت: فیبر موجود در میوه و سبزی‌ها علی‌رغم خواص غذایی بسیار، نباید در کنار مواد حاوی آهن، ‌روی و کلسیم خورده شود چون تا حدی جلوی جذب آن را می‌گیرد.

تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با فارس در مورد تأثیر مواد غذایی در جذب و دفع یکدیگر اظهار داشت: مواد غذایی که مصرف می‌کنیم ممکن است در خارج محیط بدن یا در داخل دستگاه گوارش سبب تسهیل در جذب یک ماده مغذی یا مهار معده برای مهار مواد مغذی دیگر باشد.

وی گفت: یکی از معروفترین توصیه‌ها مصرف غذاهای پرفیبر مانند انواع میوه و سبزی است چرا که ثابت شده مصرف این گونه مواد غذایی در دراز مدت ارتباط مستقیمی با سلامت انسان دارد.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: فیبرها در عین حال با بسیاری از مواد غذایی مانند املاح و فلزات دو ظرفیتی ایجاد یک کمپلکس غیر قابل می‌کند و ممکن است جلوی جذب کلسیم، روی و آهن را بگیرد و باید در مصرف این گونه مواد غذایی فاصله انداخت.

وی گفت: می‌توان مواد حاوی کلسیم مانند شیر و ماست کم چرب را در وعده صبحانه و شام و مصرف میوه و سبزی را در میان وعده و ناهار قرار دارد.

تنظیم قند خون، ایجاد حس سیری، کنترل وزن، پیشگیری از یبوست، همورئید، شقاق و بواسیر یکی از مزایای اصلی مواد غذایی پر فیبر است.

این متخصص تغذیه فیبرها را نوعی از واحدهای قندی و کربوهیدرات‌های ساده برشمرد و افزود: آنزیم‌های لازم برای هضم و جذب فیبر در روده باریک وجود ندارد و فیبرهای محلول وقتی وارد روده بزرگ می‌شوند تحت مکانیسمی توسط باکتری‌های روده جذب شده و بخشی از کالری‌ آنها مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد و می‌توان گفت فیبرها برای روده بزرگ تاثیرات مثبتی دارند و خواص ضد سرطانی دارند.

نیستانی نان و برنج را منشأ تأمین فیبر عنوان کرد و گفت: البته به شرطی که تا حدی سبوس نیز در این مواد وجود داشته باشد و هر چقدر برنج و غلات سبوس گیری شوند ارزش غذایی آنها کم می شود چون لایه‌های سبوس به‌ویژه گیاهک منشاء خوبی برای تأمین ویتامین ب هستند.

مدیر گروه تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: غلات سبوس نگرفته مانند برنج قهوه‌ای منشاء بسیار خوبی برای تأمین فیبر هستند ولی در ایران طرفداری ندارد.


سلامت نیوز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا