آرایش و زیبایی

موهای ما به چه مواد مغذی نیاز دارند ؟

مواد مغذی مورد نیاز برای مو | مو نشانه زیبایی و سلامتی‌ست. بسیاری از افراد دچار مشکل در رشد موها و سلامتی‌شان می‌باشند، به همین دلیل، مکمل‌های رشد مو در بازار روز به روز بیشتر می‌شوند.

برخی اما در مورد اثربخشی این مکمل‌ها کمی دودل هستند. در این میان شاید برای شما هم سوال پیش آید که چه ویتامین‌هایی واقعا برای مو موثر و مفید هستند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی ویتامین‌های مو، اثربخشی آن‌ها و ارزش خرید مکمل‌ها بپردازیم.

ویتامین‌های مورد نیاز مو

مکمل‌های مو دارای ویتامین‌های مفید برای سلامت و رشد مو هستند. شعار برخی از شرکت‌های تولید کننده مکمل‌های مو، رشد، درخشش، ضخامت و استحکام مو است.

مکمل‌ها و محصولات زیادی در بازار موجودند که برخی از آنها حاوی ترکیبات مشابهی از جمله بیوتین، ویتامین C و E، کلاژن، اسید فولیک و اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشند. برخی از این مکمل‌ها حاوی ترکیبات اضافه‌ای از جمله آشواگاندا و جینسنگ نیز می‌باشند که برخی معتقدند ممکن است برای رشد مو موثر باشند.

برخلاف محبوبیت این مکمل‌ها و تبلیغات زیاد توسط اینفولئنسرها، این محصولات معمولا توسط متخصصین این حوزه توصیه و تایید نمی‌شود.

انواع مواد مغذی برای مو
مواد مغذی مورد نیاز برای مو

مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت موها

عوامل زیادی از جمله سن، ژنتیک، سطح هورمون‌ها، شرایط پزشکی، رژیم غذایی، استرس و درمان‌های مو، بر روی سلامت مو تاثیر دارند.

برخی علائم موهای ناسالم عبارتند از: ریزش مو، نازک شدن قابل توجه مو، رشد کند، خشکی، ضعف، شکنندگی و کدری.

معمولا اکثر اوقات دستیابی به موهایی سالم با بهبود رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، ممکن خواهد بود. مواد ذکر شده در زیر می‌توانند کمک شایانی به سلامت موها بکنند:

  • پروتئین
  • ویتامین A
  • ویتامین B12
  • ویتامین سی
  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • بیوتین (B7)
  • آهن
  • سلنیوم
  • فلز روی

موها برای رشد به پروتئین نیاز دارند. بعلاوه، کمبود مواد مغذی مانند ویتامین‌های B، آهن و ویتامین‌های C و D با ریزش مو، منجر به کند شدن رشد مو و ضعیف شدن موها می‌شود.

رژیم‌های غذایی کم کالری و پرچرب مانند رژیم‌های کاهش وزن خاص، و همچنین رژیم‌هایی که کل گروه‌های غذایی در آنها حذف شده است، مثل گیاه‌خواری، همگی می‌توانند باعث ریزش و ضعیف شدن مو شوند.

در صورتی که ریزش مو و کند بودن رشد موها، علت زمینه‌ای داشته باشد، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

۵ نوع از بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو

اثربخشی

اگرچه مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌های مخصوص رشد مو در سراسر جهان بسیار زیاد است، اما شواهد علمی و بالینی زیادی در مورد اثربخشی واقعی آنها در دسترس نیست.

قطعا مواد مغذی در سلامت مو نقش بسیار مهمی دارند، ازاین‌رو نتایج بسیاری از تحقیقات انجام شده بر روی اثربخشی مکمل‌های رشد مو حاکی از آن است که تنها افرادی که علت ریزش موهایشان کمبود مواد مغذی است می‌توانند از این مکمل‌ها نتیجه بگیرند.

شواهد علمی کمی مبنی بر تاثیر مکمل‌های ریزش مو حاوی مواد مغذی مانند آهن، بیوتین، ویتامین‌های B، ویتامین C، روی، سلنیوم و اسید فولیک بر روی سلامت یا رشد مو وجود دارند. حتی گزارش شده که برخی از مکمل‌ها می‌توانند باعث تشدید ریزش مو یا سمیت مواد مغذی شوند.

قبل از استفاده خودسرانه از مکمل‌های مو، حتما با متخصص مربوطه مشورت کنید تا پزشک با بررسی و آزمایش علت اصلی ریزش مو را تعیین کرده و در صورت لزوم رژیم غذایی خاص، استفاده از مکمل یا هر دو روش را به شما توصیه کند.

ویتامین مورد نیاز مو
مواد مغذی مورد نیاز برای مو

سخن پایانی

هیچگونه مطالعه‌ی بالینی مبنی بر تاثیر مثبت ویتامین‌های مو و مکمل‌ها بر روی رشد و سلامت مو یا بهبود سایر مشکلات مربوط به سلامت مو مانند خشکی، درخشندگی و ضخامت وجود ندارد.

به ندرت در مواردی که کمبود مواد مغذی علت ریزش و ناسالمی مو می‌باشد، مصرف مکمل‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند سلامت مو داشته باشد. رژیم غذایی کم‌کالری، کم‌چربی یا کم‌پروتئین نیز ممکن است یکی از علل ریزش مو باشد، که در صورت اصلاح آن و افزایش موارد ذکر شده می‌توان این مشکل را حل کرد.

درهرصورت، مکمل‌های مو برای اکثر افراد سالم هیچ نتیجه‌ای ندارند. به جای مصرف مکمل‌ها، از یک رژیم غذایی متنوع سرشار از غذاهای کامل و کم‌فرآوری شده پیروی کنید تا مواد مغذی مورد نیاز بدن برای داشتن موهای سالم فراهم شود.

پول و زمان خود را به جای خرید مکمل‌های مو، در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنید. در صورتی که علت زمینه‌ای ریزش موهایتان را نمی‌دانید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا