نکات روزانه حقوقی

مجازات پخش فیلم و عکس مستهجن در ایران چیست ؟

آیا عمل انتشاردهنده‌ی فیلم و عکس مستهجن جرم است یا خیر؟

مجازات پخش فیلم و عکس مستهجن در ایران چیست ؟

گاهی ممکن است عکس‌های خصوصی و خانوادگی اشخاص به‌نحوی در اختیار دیگران قرار گرفته و بدون رضایت صاحب عکس در فضای مجازی منتشر شود یا آن‌که یابنده عکس، صاحب آن را به انتشار عمومی آن‌ها تهدید کرده و از این طریق از وی اخاذی نماید، برای پاسخ به پرسش بالا ابتدا باید پرسش ذیل را پاسخ بدهیم،

چه عکس و فیلم هایی مستهجن و مبتذل هستند ؟

به موجب تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای، به طور کلی محتویات مستهجن به عکس و فیلم، صدا و متنی گفته می شود که برهنگی کامل مرد یا زن یا اندام تناسلی یا اعمال جنسی را نشان دهد.

محتویات مبتذل نیز عکس، فیلم، صدا یا متنی است که دارای صور قبیحه باشد. در واقع، شدت خلاف عنف بودن محتویات مبتذل نسبت به محتویات مستهجن کمتر است و به همین دلیل مجازات نسبتا کمتری برای آن پیش بینی شده است.

انتشار عکس و فیلم یا سایر محتویات مستهجن ممکن است در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام یا فیسبوک و سایت ها مختلف انجام شود.

مجازات پخش عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل در تلگرام و اینستاگرام چیست؟

الف) انتشار، توزیع یا معامله این محتویات مستهجن از طریق سیستم های رایانه ای مانند تلگرام و اینستاگرام و مخابرات از راه دور به موجب قانون، حبس از نود و یک روز تا دو سال و یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای مجرمین به دنبال خواهد داشت.

در خصوص محتویات مبتذل مرتکب لا اقل به یکی از مجازات ها محکوم خواهد شد.

ب) در صورتی که فردی این اعمال را به طور حرفه ای و سازمان یافته انجام شود ممکن است مفسد فی الارض شناخته شود و مجازات مفسد فی الارض بر او بار می شود. در بیشتر موارد این مجازات اعدام است.

ج) اگر کسی که به صور حرفه ای و سازمان یافته اقدام به انتشار و معامله محتویات مستهجن می کند مفسد شناخته نشود به چهل میلیون ریال جزای نقدی و دو سال حبس محکوم خواهد شد.

مجازات معاونت در پخش فیلم و عکس مستهجن چیست ؟

مجازات معاونت در پخش عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل در تلگرام و اینستاگرام چیست ؟

الف) تحریک، تطمیع، ترغیب، فریب یا آمورش افراد برای دست یابی به محتویات مستهجن معاونت در جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن است و مجازات آن حبس از نود و یک روز تا یک سال و یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال می باشد.

ب) مجازات معاونت در خصوص انتشار و معامله عکس و فیلم های مبتذل مجازات جزای نقدی از دو میلیون ریال تا پنج میلیون ریال است.

نحوه طرح شکایت از پخش فیلم و عکس مستهجن

اولاً- باید توجه داشت که انتشار عمومی تصاویر معمولی دیگران با رضایت خود آن‌ها اصلاً جرم نیست و مجازاتی ندارد.

ثانیاً- در مواردی که انتشار تصاویر جرم است، جرایم یاد شده، اصولاً جنبه خصوصی دارد.

یعنی فقط در صورت شکایت شاکی خصوصی قابل تعقیب است و اگر صاحب تصاویر شکایتی نکند، پرونده‌ای تشکیل نمی‌شود و موضوع مسکوت می‌ماند.

ثالثاً- در صورتی که بزه‌دیده قصد شکایت داشته باشد، باید به دادسرای شهرستان خود (در تهران، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای) مراجعه و شکایت خود را به همراه مدارک و مستندات موجود تقدیم کند. هم‌چنین شاکی می‌تواند ابتدا در درگاه خدمات الکترونیک قضایی قوه قضاییه ثبت کند و سپس حضوراً به دادسرا مراجعه نماید.

رابعاً- اگر تصاویر یا فیلم‌ها یا اصوات منتشرشده در فضای مجازی از نوع مبتذل یا مستهجن باشد، عمل انتشاردهنده حتی در فرض رضایت صاحب تصاویر و… جرم است و تعقیب آن نیازی به شکایت شاکی خصوصی ندارد و کافی است که مرجع قضایی از هر طریق مثلاً از طریق گزارش‌های مردمی یا گزارش پلیس فتا از وقوع جرم مطلع شود و در این صورت، مرتکب جرم را شناسایی و تعقیب می‌کند.

مجازات منتشرکننده در این مورد، طبق ماده ۱۴ قانون پیش‌گفته، حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات خواهد بود و اگر مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به‌طور سازمان‌یافته مرتکب شود چنانچه مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

منظور از محتویات و آثار مبتذل، آثاری است که دارای صحنه و صور قبیحه باشد. محتویات مستهجن نیز تصویر، صوت یا متنی است که بیان‌گر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان باشد.

نمونه رای دادگاه در مورد پخش عکس و فیلم های مستهجن:

تاریخ رسیدگی:۱۳۹۱/۰۹/۰۶

کلاسه پرونده ۱۰۸۹/ ۹۱۰۷۹۷

شاکی: معاون محترم دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه ۲۱ تهران.

اتهام: انتقال و انتشار (معامله) محتویات مستهجن به وسیله حامل های داده روی گوشی تلفن همراه مشتریان و معاونت در آن.

گردشکار: دادگاه با بررسی اوراق پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

«رای دادگاه»

به موجب کیفرخواست شماره ۳۰۰۲۶۲۵- ۲۲/۷/۱۳۹۱ صادر شده از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۱ تهران ۱- ع.س فرزند غلامرضا، ۲۲ ساله و مسلمان و فاقد سابقه کیفری و آزاد با تودیع وثیقه متهم است
به انتقال و انتشار(معامله) محتویات مستهجن به وسیله حامل های داده( روی گوشی تلفن همراه مشتریان) ۲- س.م. فرزند سید تقی ۴۱ ساله اهل و ساکن تهران و متاهل و مسلمان و شاغل در خدمات کامپیوتر و موبایل و فاقد سابقه کیفری آزاد با تودیع وثیقه متهم است به معاونت در عمل ارتکابی متهم ردیف اول به عنوان صاحب مغازه و در اختیار قرار دادن لپ تاپ با محتویات مذکور جهت انتقال به گوشی تلفن همراه مشتریان.دادگاه با بررسی محتویات پرونده و اقاریر صریح متهم ردیف اول به عمل ارتکابی در طول تحقیقات مقدماتی و نیز در جلسه رسیدگی و به این توضیح که مدعی است شاگرد مغازه بوده و متهم ردیف دوم از وی می خواست که روی گوشی تلفن همراه مشتریان فیلم و تصویر مستهجن را انتقال بدهد و از این طریق برای مغازه کسب درآمد نماید.
اما متهم ردیف دوم اگر چه منکر علم و اطلاع از عمل متهم ردیف اول می باشد؛ اما هم در مواجهه حضوری و هم در جلسه رسیدگی دادگاه آشکارا دچار تعارض گویی هایی شده است به شرح صورتجلسه ۶/۹/۹۱ که بزهکاری وی را و صحت اظهارات متهم ردیف اول را اثبات می کند.
لذا بزهکاری متهمان را محرز دانسته و به حدود مسیولیت شان هر یک را به پرداخت مبلغ پنج میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم می کند.
این رای حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدید نظر استان تهران می باشد. اما در خصوص اتهام الف.ن.
فرزند هاشم ۱۸ ساله دایر بر ورود غیر مجاز به خاک جمهوری اسلامی ایران، نظر به اینکه اظهار می دارد ۵ سال قبل وارد ایران شده است و در آن زمان قطعا کمتر از ۱۸ سال سن تمام داشته است.
لذا با عنایت به حدود صلاحیت محاکم محترم اطفال به استناد مواد ۲۱۹ و ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری و ۴ قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب قرار عدم صلاحیت به شایستگی محاکم محترم اطفال تهران صادر و اعلام می گردد.
این قرار قطعی است.
عیسی غفاری
رئیس شعبه ۱۰۸۹ دادگاه عمومی جزایی تهران

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا