پزشکی و سلامت

غذاهايي که با داروها تداخل دارند

برخي از مواد غذايي که با هم ترکيب مي شود، طعم خوبي پيدا مي کند، اما ترکيب نادرست آن هم مي تواند به يک فاجعه تبديل شود. اين امر درخصوص مصرف همزمان برخي مواد غذايي با داروهاي تجويز شده نيز صدق مي کند که شايع ترين آن داروهاي (OTC) است.

در اين مطلب به نقل از «نيوزويک» به چند ترکيب خطرناک قرص و مواد غذايي اشاره شده است.

لبنيات و آنتي بيوتيک:برخي آنتي بيوتيک ها از جمله سيپرو (Cipro) به کلسيم، آهن و ماده معدني ديگر در مواد غذايي حاوي شير مي چسبد. اين امر مانع از جذب آنتي بيوتيک مي شود و در نهايت توانايي بدن را براي مقابله با عفونت ها کاهش مي دهد. هنگامي که براي شما داروي ضدآکنه يا عفونت تجويز مي شود، سوال کنيد که آيا دارو جزو گروه تتراسايکلين ها يا فلوروکوينولونزFlouroquinolones است يا خير؟ در صورت مثبت بودن جواب، از مصرف شير، ماست و پنير ۲ ساعت قبل و پس از مصرف دارو پرهيز کنيد. مصرف مولتي ويتامين ها همراه با ماده معدني نيز مي تواند تاثير مشابهي داشته باشد. بهتر است درباره ساعت مصرف آن با پزشک مشورت کنيد.

گوشت هاي دودي شده و قرص هاي ضدافسردگي:به محتويات قرص هاي مصرفي خود توجه کنيد. قرص هايي با نام هاي اکسيداز منوامين يا MAOLS در صورت ترکيب شدن با مواد غذايي غني از اسيد آمينه تيرامين مي تواند به طور خطرناکي باعث افزايش فشار خون شود. فهرست غذاهاي ممنوع شامل سوسيس، سالمون دودي شده، ترشي کلم برگ و سس سوياست.

شکلات و ريتالين:علاوه بر کافئين، شکلات نيز حاوي ماده محرکي به نام تيوپرومين است. ترکيب شدن اين ماده و ريتالين در بدن مي تواند منجر به رفتارهاي غيرعادي و صرع شود. بهتر است به واکنش ترکيب شدن اين دارو با شکلات توجه کنيد. در صورت مشاهده واکنش، زمان بين مصرف دارو و مصرف شکلات را افزايش دهيد. هرچه شکلات تلخ تر باشد، ميزان کافئين و تيوبرومين نيز بيشتر است.

آب سيب و داروهاي حساسيت:بين مصرف آب سيب، پرتقال و گريپ فروت و داروهاي ضدحساسيت (فکسوفنادين) ۴ ساعت فاصله بيندازيد. اين آب ميوه ها مانع از عملکرد پپتيد مي شود که وظيفه حمل دارو را از معده به جريان خون دارد. بنابراين از مصرف اين آب ميوه ها هنگام مصرف آنتي بيوتيک هايي چون سيپرو يا لواکوين، داروهاي تيروئيد به نام سنتروئيد يا داروهاي آسم و حساسيت بپرهيزيد.

دارچين و وارفارين:بيماراني که وارفارين (نوعي داروي رقيق کننده خون) مصرف مي کنند براي پيش گيري يا درمان لخته شدن خون بايد به طور منظم ميزان مصرف ويتامين K خود را تنظيم کنند. به اين معنا که در مصرف سبزيجات برگ هاي سبز يا کلم بروکلي نبايد تغيير به وجود بيايد زيرا ثبات ميزان ويتامين K در خون نقش مهمي در لخته شدن خون ايفا مي کند. اما خطر ديگر، مصرف همزمان دارچين و وارفارين است. دارچين داراي ترکيبي به نام کومارين است که خون را رقيق مي کند وممکن است مصرف هم زمان آن با دارو به کبد آسيب برساند .

ليموترش و داروي سرفه:حتما شنيده ايد که نبايد آب گريپ فروت را با داروهاي تجويز شده از جمله استاتين (کاهش دهنده کلسترول) مصرف کرد. ليمو و پرتقال همراه استاتين و داروهاي ديگر مانند دکسترومتورفان تداخل ايجاد مي کند. با راه يافتن دارو در جريان خون خطر بروز عارضه جانبي افزايش پيدا مي کند. عارضه جانبي دکسترومتورفان هذيان گويي و بي خوابي است. از طرفي مصرف همزمان آن با استاتين ممکن است باعث اختلال در کار عضله شود. تاثيرگذاري اين ميوه ها مي تواند براي مدت يک روز يا بيشتر بماند، بنابراين بهتر است اين ميوه ها را با اين دارو به طور همزمان مصرف نکنيد.

منبع:روزنامه خراسان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا