پاسخ های ویزیت رایگان

علت و درمان انواع کیست سینه و توده های سینه(Breast cysts)

علت و درمان انواع کیست سینه و توده های سینه(Breast cysts)

چه موقع کیست سینه نیاز به جراحی دارد؟

 

امروزه از کشنده ترین سرطانها در بین زنان سرطان سینه میباشد. همانطور که میدانید سرطان با ایجاد یک توده در سینه کم کم به وجود می آید.  البته با معاینات دوره ای اعم از سونوگرافی سینه و ماموگرافی میتوان از ایجاد سرطان پیشگیری کرد. این توده ها بیشترشان خوش خیم هستند و در درمان آنها جای نگرانی وجود ندارد.

انواع توده های شایع در سینه عبارتند از : نکروز چربی، توده‌های ناشی از التهاب و عفونت، بیماری فیبروکیستیک ‌سینه، کیست‌ها،فیبروآدنوم‌ها

فیبروکیستیک ‌سینه را 80 درصد خانم ها قبل از پریود تجربه میکنند که همان حالت التهاب و درد سینه قبل از عادت ماهانه میباشد البته شدت درد در زنان متفاوت است و تا 99 درصد موارد با حذف چای غلیظ، کاکائو، نسکافه و قهوه و با مصرف ویتامین ها این درد از بین میرود. اگر درد شدیدتر باشد تجویز دیگری انجام میگیرد.

فیبرو آدنوم‌ها در زنان جوان رایج تر است که همان تومورهای خوش خیم سینه میباشند و در سن 20 تا 35 سالگی اتفاق می افتد و احتمال دارد در هر دو پستان مشاهده شود.

چه موقع برای درآوردن توده به جراحی نیاز است؟

کیست ها مثل توپی هستند که درونشان پر از آب باشد ، دیواره ظریفی دارند و درونشان پر از مایع است. در هر جای بدن کیست میتواند مشاهده شود .یکی از قسمت هایی که کیست ها میتوانند ایجاد شوند سینه میباشد.هر خانمی میتواند یک یا دو پستانش دچار کیست شود. علت خاصی برای ایجاد کیست وجود ندارد اما میتوان گفت که با وضعیت هورمونی فرد رابطه دارد. البته قطعا نمیتوان گفت هر خانمی که کیست دارد مبتلا به اختلالات هورمونی است. کیست ها عمدتا خوش خیم هستند .برای رفع کیست های خوش خیم که بیمار درد داشته باشد میتوان از دارو استفاده کرد. اگر کیست بزرگ باشد بنا به دستور پزشک میتوان آن را تخلیه کرد. اگر داخل کیست مایع خونی باشد یا غده دیگری در کنار آنها دیده شود  و بعد از انجام چندبار تخلیه  باز عود کند ممکن است جراحی لازم باشد.

سوال:

نگین ب: 27 سال دارم و حدود یک سال است یک توده چربی در سینه سمت راستم ایجاد شده‌است. می‌خواستم بدانم آیا روش گیاهی برای درمان آن وجود دارد؟ مشکل دیگر اینکه در این مدت دائما دچار سرماخوردگی می شوم لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ:
فهیمه نبی کارشناس ارشد گیاهان دارویی: نکته مهمی که باید درباره این گونه توده‌ها بدانید این است که به هیچ وجه نباید تحریک شوند؛ چون به سرعت بدخیم می شوند. با این حال اولا توصیه می‌شود قبل از هراقدامی ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کرده و پس از محرز شدن عدم هیچ گونه مشکل خاصی می‌توانید از داروهای گیاهی موثر استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید مقدار مساوی از تخم کتان به همراه تخم شنبلیله را آسیاب کرده و صبح و عصر به اندازه یک قاشق مرباخوری با کمی عسل میل کنید. خوردن مداوم سیاهدانه برای تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است یا می‌توانید از کمی گیاه اکیناسه (سرخارگل) به دمنوش خود اضافه کنید.

وجود توده چربی در پستان
علت و درمان انواع کیست سینه و توده های سینه(Breast cysts)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا