پزشکی و سلامت

علت‌ های عجیب سردرد !

علت‌ های عجیب سردرد را بشناسید

محرک‌های سردرد می‌توانند شامل ورزش، مسکن و حتی یک آخر هفته شلوغ باشد.

گاهی سردرد آن‌ قدر دردناک است یا درد آن‌ قدر آزار دهنده است که باید در اتاق تاریک دراز بکشید و سرتان را ببندید.

فهرستی شگفت‌ آور از دلایل سردرد وجود دارد که در ادامه می‌خوانید:

(این مقاله فقط برای راهنمایی است. اگر نگران سردردهایتان هستید، از پزشک معالج خود کمک بخواهید، بخصوص اگر علائم ناگهانی یا شدید است.)

ورزش شدید

برای بسیاری از موارد ازجمله سردرد، ورز بهترین دارو است، اما می‌تواند باعث ایجاد آن‌هم بشود. ورزش یا سردردهای حرکتی به‌عنوان یک درد دردناک احساس می‌شود که می‌تواند هر بخشی از سر را تحت تأثیر قرار دهد.

پیتر گادسبی، استاد عصب‌شناسی در کالج کینگ لندن، می‌گوید: با آزاد شدن مواد شیمیایی خاصی در اثر ورزش سردرد ایجاد می‌شود اما ما مطمئن نیستیم که چرا این امر باعث سردرد بیشتری در برخی افراد می‌شود.

پروفسور آن مک گرگور، متخصص سردرد می‌گوید: گاهی سردرد در افرادی که جدیداً ورزش می‌کنند معمولی است، اما نباید ورزش را کنار بگذارید. به‌آرامی شدت آن را کم‌ وزیاد کنید.

آرامش بعد از طوفان

نزدیک تعطیلات است، شما یک هفته سخت را سپری کرده‌اید و به‌محض اینکه دست‌ به‌ سرتان بکشید، میگرن را حس می کنید. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد كه سردردهای آرام، ناشی از آرامش پس از ایجاد استرس هستند.

محققان بر این باورند که هورمون کورتیزول که در زمان استرس آزاد می‌شود و درد را کاهش می‌دهد، ممکن است در هنگام استراحت باعث ایجاد سردرد شود.

برای جلوگیری از ایجاد استرس، خوب غذا بخورید، الگوهای منظم خواب را حفظ کنید و تمرینات مکرر استرس‌ زا مانند یوگا یا دویدن را انجام دهید.

مطالعات اولیه همچنین حاکی از آن است که استفاده از پروبیوتیک می‌تواند به افرادی که میگرن متناوب و مزمن دارند کمک کند.

قرص‌های سردرد

همان چیزی که شما برای تسکین سردردها استفاده می‌کنید می‌تواند مقصراصلی باشد. آن‌ها به‌عنوان سردردهای ناشی از استفاده بیش‌ازحد داروها شناخته شوند و بسیار رایج هستند.

پروفسور مک گرگور می‌گوید: هنگامی‌که برای تسکین درد گاه‌به‌گاه مسکن مصرف می‌کنید، آن‌ها با مواد شیمیایی مسکن طبیعی بدن شما هم زمان کار می‌کنند؛ اما به‌محض اینکه مرتباً قرص سردرد را مصرف می‌کنید، بدن شروع به قطع تولید خود به‌ خود این مواد شیمیایی می‌کند. شما بعدازآن مداوم شروع به حس سردرد می‌کنید، دوباره به مسکن رو می‌آورید و بعد از اینکه سردرد خوب شد، سردردهای ترک قرص را تجربه می‌کنید چون برای مدتی آن‌ها را استفاده کرده‌اید و چرخه همچنان ادامه دارد.

ترجمه از یاهولایف / الهام شهیدان

گروه مترجمین مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا