اجتماعی

طیبه سیاوشی شاه‌ عنایتی:حضور زنان در دولت

گفتگو با طیبه سیاوشی شاه‌ عنایتی

مراسم تحلیف و تنفیذ آقای روحانی با حضور مقام‌های داخلی و خارجی به‌صورت منظم و قابل‌قبول برگزار شد. اکنون زمان آن رسیده تا حسن روحانی لیست کابینه خود را به مجلس ارائه دهد. این روزها گمانه‌زنی زیادی درباره کابینه دوازدهم وجود دارد و برخی از نهایی‌شدن لیست وزرا و تغییر و جابه‌جایی برخی افراد در دولت آینده خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد آقای روحانی به‌جای ورود نیروهای جدید موقعیت افراد کابینه خود را تغییر داده است؛ همچنین باوجود مطالبه جدی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری در کابینه آینده وزیر زن نخواهد بود و این تصمیم تعجب جامعه زنان را برانگیخته که چرا باوجود حمایت حداکثری این قشر از آقای روحانی، ایشان به مطالبه آنان توجه نکرده است. برای بررسی آخرین وضعیت کابینه آینده، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده مجلس شورای اسلامی با «زندگی سالم» گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

***** بر اساس اخبار منتشرشده احتمال کمی برای حضور وزیر زن در کابینه وجود دارد؛ به نظر شما چرا باوجود مطالبه جامعه زنان در ایام انتخابات، دولت درصدد پاسخگویی برنیامده است؟

برای خود ما هم جای سؤال بود که با این سطح مطالباتی که در جامعه زنان و کشور وجود دارد؛ برای آنکه نیمی از جامعه هم دیده بشود یک زن باید به‌عنوان وزیر معرفی شود و اینکه به‌هرحال خانم‌ها در پست‌هایی که بودند توانمندی خود را ثابت کردند و حمایت‌های بسیار خوبی هم از خط فکری آقای روحانی نیز داشتند؛ اما جای تعجب و سؤال است و برای ما به‌عنوان نمایندگان جامعه زنان بسیار عجیب است که چطور آقای روحانی این سطح از مطالبات را نادیده انگاشتند. ببینید دلایل مختلفی برای این عدم حضور ارائه می‌کنند؛ اما هیچ‌کدام از آن دلایل، کارشناسی‌شده و قوی نیست؛ این‌ها همه توجیه است. این اتفاق در گذشته رخ داده و ما وزیر زن داشته‌ایم و ایشان وزیر زن بسیار موفقی هم بودند. این برای ما هم مایه تعجب است که چطور ایشان این سابقه، توانایی و مطالبه‌ای را که در بانوان وجود داشته و حمایتی که این قشر در ایام انتخاب داشتند، نادیده گرفتند.

*******عدم پاسخگویی به این مطالبه چه پیامدهایی به‌همراه خواهد داشت؟

یکی از مهم‌ترین نتایج این عدم پاسخگویی شاید به دولت آقای روحانی بازنگردد؛ اما بزرگ‌ترین ضربه را به نظام وارد خواهد کرد؛ چون اعتماد عمومی جامعه به ایشان سلب خواهد شد. زمانی که لازم بود، جامعه زنان ایرانی تمام تلاش‌ خود را برای حمایت از آقای روحانی انجام دادند. به‌هرحال درخواست جوانان برای اینکه وزیر جوان در سطح وزیر ارتباطات داشته باشند، نشان داده شده اما مطالبه جامعه زنان در سطح حتی یک وزارت هم دیده نشد و معاونت‌هایی که قبلاً در اختیار زنان بود آن‌هم ازدست رفته است.

******آیا فراکسیون زنان مجلس برای طرح این موضوع دیدار رسمی با آقای روحانی داشته است؟

ما یک‌سال است درخواست رسمی ملاقات با آقای روحانی داده‌ایم؛ اما هنوز به این درخواست ما جواب نداده‌اند؛ بااین‌وجود از طریق راهکارهای مختلف تلاش کردیم خواست و مطالبه خود را به ایشان منتقل کنیم و مهم‌ترین شاخصه آن زمانی است که خانم فاطمه سعیدی، نماینده تهران به‌عنوان عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید برای منتقل‌کردن مطالبه ما امضای 157 نفر نماینده را شخصاً به دست رئیس‌جمهور دادند و بقیه صحبت‌های ما از طریق معاون‌اول رئیس‌جمهور و بقیه اشخاصی که با آقای روحانی در ارتباط بودند، پیگیری شد. در شرایط کنونی لازم است مطالبات جامعه زنان نادیده گرفته نشود؛ به‌ویژه که اکنون گزینه جدی برای آموزش‌وپرورش مطرح نشد؛ این امیدواری وجود دارد که خانم‌های توانمند برای این پست، دیده و برای این وزارت معرفی شوند.

*****به نظر شما خانم مولاوردی می‌تواند به‌عنوان گزینه مناسب در وزارت آموزش‌وپرورش ایفای نقش کند؟

ایشان مدیر توانمندی است و در این چهارسال که در پست معاونت زنان بود با حداقل‌هایی که در این وزارت‌خانه وجود داشته و به‌رغم تمام تنش‌هایی که علیه ایشان انجام می‌شد به‌خوبی توانست این سطح معاونت را ارزش و اعتبار ببخشد؛ بنابراین در قابلیت و توانایی ایشان هیچ شکی وجود ندارد؛ به‌هرحال فرصت برای بروز و ظهور توانایی زنان به آنان داده نشده است. اکنون باید این فرصت‌ها در اختیار آنان قرار داده شود؛ بعد مورد ارزیابی قرارگیرند. پیشاپیش، پیش‌داوری صحیح نیست.

******اعضای فراکسیون امید درباره مطالبه و خواست زنان با آقای روحانی گفت‌وگویی داشته‌اند؟

قطعاً همین‌طور بود. این موضوع هم از طرف فراکسیون امید مطرح و هم از طرف خانم سعیدی، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید خدمت رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان ارائه شد. به‌هرحال این مطالبات منتقل شد، یعنی واقعاً ما تلاش خود را انجام داده‌ایم. اینکه نتیجه آنچه خواهد بود باید منتظر ماند. این امیدواری وجود دارد که نتایج آن ناامیدکننده نباشد.

*******فضای کنونی مجلس برای بررسی اعضای جدید کابینه چگونه است؟

در مجلس جناح‌های مختلفی هستند که ممکن است روی فردی خاص به‌عنوان وزیر نظر داشته باشند و به‌صورت فراکسیونی یا جناحی یا به‌دلایل دیگر مایل به رأی‌دادن نباشند؛ این مسئله دیگری است؛ منتهی فراکسیون امید همیشه حامی و همراه دولت بوده است؛ اما حمایت آنان در این دوره به‌صورت چک سفید نخواهد بود؛ این موضوع از قبل نیز مورد تأکید قرارگرفت. در تلاش هستیم این رابطه تعاملی بین فراکسیون امید و دولت حفظ بشود؛ اما به‌هرحال نظرات جناحی و کارشناسی‌شده در این رابطه اعمال خواهد شد.

******عدم تحقق مطالبات جامعه و اصلاحات در چینش کابینه منجر به عدم رأی اعتماد مجلس به‌ویژه فراکسیون امید به وزرای پیشنهادی آقای روحانی نمی‌شود؟

خیر. این‌گونه نیست. فراکسیون امید کابینه خاصی را در نظر نداشته است. مسئولیت چینش کابینه برعهده آقای روحانی است. به‌هرحال رئیس‌جمهور این وظیفه و مسئولیت را در قبال کابینه عهده‌دار است. ما به‌عنوان فراکسیون امید تعیین‌کننده کابینه نیستیم؛ بلکه رأی اعتماد به اعضای پیشنهادشده خواهیم داد یا خیر؛ اما مسئله این است که ما در قبال دولت آقای روحانی نظرات خود را منتقل خواهیم کرد.

****چندی پیش آقای روحانی به دولت فراجناحی اشاره کرد. به نظر شما این دولت دارای چه ویژگی‌هایی است؟

اینکه یک دولت بخواهد فراتر از منافع جریان سیاسی خاص عمل کند یک اقدام ارزنده و مثبت است. اگر افراد توانمندی باشند که روش و منش آنان در جهت مطالبات مردم و منافع و مصالح عمومی کشور باشد و تاکنون قابلیت و توانایی خود را در عرصه‌های مختلف در سال‌هایی که در دولت بودند؛ نشان داده باشند، این پدیده بسیار خوبی خواهد بود که به‌هرحال افراد فارغ از جناح خاص به‌درستی عمل کنند. شخص آقای روحانی هم متعهد به جناح خاصی نیست و می‌تواند این دولت فراجناحی را تشکیل بدهد. دولت یازدهم نیز تنها یک دولت جناحی خاص نبود و از جناح‌های مختلف در آن حضور داشتند. به‌هرتقدیر چینش چنین کابینه‌ای در دولت آتی هم اتفاق جدیدی نخواهد بود.

*****چرا آقای روحانی به جای اینکه از نیروهای توانمند و تازه‌نفس استفاده کند تلاش کرد موقعیت این افراد را در کابینه تغییر دهد؟

متأسفانه در دولت‌های بعد از انقلاب دائم شاهد همین جابه‌جایی‌ها بوده‌ایم. مشاهده یک نیروی جوان و توانمند در عرصه وزارتی برای خودمان هم بسیار جالب و مایه تعجب بود؛ چون این اتفاق به‌ندرت رخ می‌دهد و تنها شاهد جابه‌جایی افراد هستیم. اینکه چرخشی اتفاق بیفتد که باعث یک‌سری تحولات در سطح کشور باشد، متأسفانه رخ نداد. به‌هرحال اینکه بتوانیم شیوه‌های فکری نوین در مدیریت‌مان و در وزارت‌مان ایجاد کنیم در سطح حداقلی طی این چهاردهه بعد از انقلاب تجربه شده است. هنوز اعتماد به نیروهای جوان در جامعه ما وجود ندارد، نیروهایی که مدیرکل و معاون هستند؛ اما پست وزارت نداشته‌اند، درحالی‌که این مهم در کشورهای توسعه‌یافته اتفاق می‌افتد و به‌همین‌دلیل پیشرفته هستند. اینکه تنها بخواهیم این حلقه تنگ را حفظ کنیم برای اینکه گمان می‌کنیم با عدم تغییر و تحول نظام حفظ می‌شود به‌نظرمن سخت در اشتباه هستیم. این حلقه اگر باز شود درحقیقت به پویایی نظام کمک کرده‌ایم.

*******آیا مراسم تحلیف و تنفیذ آقای روحانی به شکل قابل قبولی برگزار شد؟

تمام تلاش‌ها این بود که این مراسم به شکل منظم و محترمانه و در کمال امنیت انجام شود.

********آیا آقای روحانی در کابینه جدید خود نقاط ضعف کابینه یازدهم را ترمیم کرده است؟

تا آنجایی که به نظر می‌رسد آقای روحانی تلاش کرد در زمینه‌هایی که دارای نقاط ضعف و مشکلاتی است آن را حل‌وفصل کند. مسئله این است که یکسری مشکلات وجود دارد و تأکید همه نمایندگان بر جوان‌گرایی است و اینکه این مهم موردتوجه دولت قرار گیرد و افراد جوان‌تر وارد کابینه جدید شوند؛ البته چند موردی که ما شنیدیم از وزرای سابق جوان‌تر هستند که ورود این افراد می‌تواند به چابک‌سازی بیشتر دولت کمک کند.

******آیا در چهار سال آینده فضای سیاسی کشور به‌سوی تعامل و گفت‌وگو می‌رود و وعده‌های محقق‌نشده رئیس‌جمهور به نتیجه خواهد رسید؟

مسئله مهم این است که اگر چینش کابینه، چینشی مناسب و در راستای مطالبات مطرح‌شده مردم باشد، بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد. اکنون مسئله معیشت و اشتغال، معضلی جدی است؛ بنابراین در سطوح بالاتر مسئله جناح‌ها مطرح نیست. از ده نفر مراجعین ما نه نفر از آنان به‌دنبال وام و اشتغال هستند. مسئله و معضل ما همین موضوع است که باید به‌نحو مطلوب حل‌و‌فصل شود. این امیدواری وجود دارد رویه‌ای که در پیش گرفته می‌شود رویه اعتدال باشد تا بتوانیم در تعامل با تمامی جناح‌ها در راستای مصالح و منافع ملی حرکت کنیم.

******عملکرد دولت در زمینه کنترل تورم مثبت بود. به نظر شما دولت آتی باید چه رویکردی در حوزه اقتصادی برگزیند تا رضایت عمومی در این حوزه به‌دست آید؟

مهم‌ترین اولویتی که با تمام جوانب و مسائل اقتصادی باید در نظر گرفته شود این است که از وضعیت رکود خارج شویم. اینکه دولت موفق شده تورم را کنترل کند دستاورد مثبتی است؛ زیرا در چهار سال آینده نمی‌تواند دیگر بر این مسئله تأکید و مانور داشته باشد. اکنون مطالبه مردم در بعد اقتصادی خروج از رکود است که مهم‌ترین شکل خروج از این وضعیت درواقع افزایش کسب‌وکار مردم و به‌جریان‌افتادن آن است؛ اینکه دولت تلاش کند محیط کسب‌وکار رونق یابد.

نویسنده : لیلا کاظمی

فاطمه راکعی:چالش حضور زنان در کابینه دولت روحانی

صحبت های فاطمه آجرلو درباره حقوق زنان در جامعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا