پزشکی و سلامت

سوسیس و کالباس را سرخ بکنیم یا نکنیم؟

سوسیس و کالباس

 بیشتر ما عادت داریم که انواع سوسیس را پیش از مصرف، حتما سرخ کنیم. بعضی‌هایمان هم عادت به سرخ کردن کالباس داریم.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی در گفتگو با سلامانه، درباره سرخ کردن سوسیس و کالباس می‌گوید: «برابر با قوانین ایران در مورد سوسیس و کالباس، باید فرآیند کامل پختن روی آنها در کارخانه تولیدی‌شان انجام بشود. یعنی برخلاف کشورهای اروپایی که محصولاتی مانند سوسیس و کالباس، به‌صورت خام هم عرضه می‌شوند، این محصولات باید در ایران، به‌طور کامل پخته بشوند.»

این دام‌پزشک می‌افزاید: «معمولا سوسیس و کالباس‌ها، حدود 75 تا 85 درجه سانتی‌گراد دما را به‌مدت 1 تا 2 ساعت، در اتاق پخت تحمل می‌کنند تا پخته بشوند. البته مدت زمان پخت این محصولات، به قطر آنها بستگی دارد.»

وی به این نکته هم اشاره می‌کند که به‌دلیل طی شدن فرآیند پخت در مورد سوسیس و کالباس، به این فرآورده‌ها، محصولات نیمه پاستوریزه هم گفته می‌شود. حالا چرا نیمه‌پاستوریزه؟ دکتر دباغ‌مقدم پاسخ می‌دهد:‌ «این محصولات، دمای پاستوریزاسیون را می‌بینند اما بسته‌بندی آنها به‌گونه‌ای نیست که بتوان گفت کاملا پاستوریزه روانه بازار می‌شوند.»

وی درباره نحوه پخت سوسی و کالباس هم گفت: «مردم ما فکر می‌کنند که کالباس، فرآورده‌ای پخته و سوسیس، فرآورده‌ای خام است. در صورتی که هر دوی این محصولات، براساس قوانین وزارت بهداشت و سازمان استاندارد، دمای لازم برای پختن را می‌بینند.»

این متخصص بهداشت مواد غذایی تاکید می‌کند که در سوسیس و کالباس، ترکیبی به نام نیتریت وجود دارد که نوعی ماده شیمیایی نگهدارنده برای پیشگیری از ایجاد بوتولیسم در این محصولات است. مشکل وجود این ترکیب چیست؟ «نیتریت سدیم در اثر حرارت دیدن بیش از اندازه، تبدیل به ترکیبات سرطان‌زایی مانند نیتروزامین می‌شود. به‌همین دلیل هم شما باید حتی سوسیس را هم در حد تفت دادن (نه قهوه‌ای شدن)، سرخ بکنید.کالباس هم نیازی به سرخ کردن ندارد اما در صورت تمایل، می‌توان تفت مختصری هم به آن داد.»

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا