پزشکی و سلامت

راست‌های دروغ درباره سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس

بسیاری در ایران در مصرف برخی فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس شک دارند. باور آنها این است که این نوع از فرآورده‌های غذایی از دور‌ریختنی‌های حیوانات حلال و شاید هم حرام تهیه می‌شود. اخیراً موضوع استفاده از گوشت گربه در برخی تولیدات گوشتی چنان داغ شده که فعالان این صنعت را با چالش بزرگی مواجه کرده است. در چنین اوضاعی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی، وجود گوشت گربه در سوسیس و کالباس داخلی را کذب دانسته است.  
 
سید‌محمد موسوی به خبرگزاری ایلنا گفته است: «گوشت گربه به لحاظ قیمتی نیز به صرفه نیست. گوشت گربه 30 هزار تومان است و از هر گربه تنها 300 گرم گوشت به دست می‌آید و در عمل امكان‌پذیر نیست.»
 
استدلال مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی به گونه‌ای است که ایشان از کم و کیف ارزش ریالی گوشت گربه و نیز میزان بازدهی آن برای مصارف فرآورده‌های گوشتی کاملاً مطلع است.
برخی اما معتقدند جریان‌سازی‌هایی مانند استفاده از گوشت گربه در تولیدات سوسیس و کالباس که اخیراً به راه افتاده و دیگر شایعاتی که پیرامون این صنعت و سایر محصولاتی که مستقیم با سلامت جامعه درگیر است، اهداف پشت پرده دیگری دارد که در حوزه‌های سیاسی باید آن را جست‌وجو کرد.مثلاً عنوان می‌شود که هدف از پخش چنین شایعاتی، تخریب سازمان‌های نظارتی مانند موسسه استاندارد و در پی آن عزل و نصب مدیران دلخواه در این نهاد دولتی است.
 
استفاده ابزاری از سوسیس و کالباس برای اهداف سیاسی، البته پیشینه پر‌رنگی دارد. اوایل سال جاری، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌ دولت پیشین، طی سخنانی در مراسم روز جهانی بهداشت، عملاً پای «سوسیس» و «کالباس» را به مسائل سیاسی باز کرد. او با اشاره به ناسالم بودن فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس در ایران گفته بود: «آن فردی که از هندوستان لاشه‌های خراب گوشت را به کشور وارد می‌کند تا با آن سوسیس و کالباس درست کند هیچ جایی در کشور ندارد. آن مامور گمرکی که این کالا را ترخیص کرده است هم همین‌طور. وزارت بهداشت بر تولید سوسیس و کالباس باید نظارت کند و با افرادی که در این حوزه خلاف می‌کنند بی‌رحمانه برخورد کند تا ریشه آنها را بخشکاند.»
 
رحیمی پیشتر و در مهرماه سال ۱۳۹۱ نیز از نبود نظارت کافی بر تولید سوسیس و کالباس و غذاهای آماده سخن گفته بود که این انتقادات از سوی رسانه‌ها به خودزنی مدیریتی تعبیر شد. حال این پرسش مطرح است؛ چرا حواشی پیرامون فرآورده‌های گوشتی در ایران تا این اندازه پر‌رنگ است که یک روز مقامی چون معاون رئیس‌جمهور به آن ورود پیدا می‌کند و روز دیگر ماجرای استفاده از گوشت گربه در تولید این فرآورده‌ها نقل محافل می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا