بانوان

هر آنچه درباره شیردهی باید بدانید

سوالات رایج در مورد شیردهی | بهترین و کامل ترین غذا برای نوزاد، شیر مادر محسوب می‌شود و از آنجا که فرزند را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند بسیار اهمیت دارد. مادران معمولاً در مورد شیردهی سوالات بسیاری در ذهنشان نقش می‌بندد که کارشناسان در مجموعه خودمراقبتی خانوده به چند سوال در این زمینه  پاسخ داده اند که در ادامه می خوانید:

۱- مادر و شیرده باید رژیم غذایی خاصی داشته باشد؟

رژیم مادر چندان روی ترشح شیر تاثیری ندارد یعنی به طور کلی مادران در هر شرایطی که هستند قادرند شیری تولید کنند که از نظر کمی و کیفی رشد و سلامتی شیرخوارشان را تامین کند حتی اگر دریافت غذای آنان محدود باشد.

همچنین مادران لازم نیست حتماً شیر بخورند تا شیر داشته باشند مادران شیرده باید برای پیشگیری از هدر رفت کلسیم از استخوان هایشان، منابع کلسیم بیشتری بخورند.

ساده ترین منبع کلسیم، شیر گاو است، بنابراین نوشیدن یک لیوان با حجم هر لیوان ۲۵۰ سی سی شیر در روز به مادران شیرده توصیه می شود.

در صورت عدم دسترسی یا عدم تحمل شیر می‌توان از ماست، دوغ، کشک و پنیر به میزان مناسب استفاده کرد به غیر از این، رژیم مادر باید متوازن و متنوع باشد.

گاهی اتفاق  می افتد که شیرخوار پس از اینکه  مادر غذای خاصی را می خورد ناآرام می شود بنابراین متخصصان توصیه می کنند  مادران تا پایان شیردهی از خوردن چنین غذایی پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی غیرمجاز برای مادران شیرده

2- آیا مادران شیرده باید از خوردن همه دارو ها پرهیز کنند؟

به طورکلی پزشکان دوست ندارند مادران، دارویی مصرف کنند زیرا ممکن است دارو روی رشد و تکامل اندام های جنین تاثیر بگذارد.

بهترین راه این است که پزشک تان از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید از جمله داروهای گیاهی مکمل و مکمل ها اطلاع داشته باشد. از طرف دیگر همیشه باید به هر پزشکی که قصد دارد برای شما به هر دلیلی دارو تجویز کند اطلاع دهید که در حال شیردهی هستید تا بتواند داروهایی که در زمان شیردهی بی خطر هستند را برایتان تجویز کند اما مصرف بیشتر داروهای معمول و رایج در دوران شیردهی بلامانع هستند و در صورت مصرف دارو با پزشک اطفال در این مورد مشورت کنید.

3- آیا شیرخوار روزانه، همیشه و در یک مقدار ثابت شیر می‌خورد؟

خیر، شیرخواران هر چهار تا شش هفته یک جهش رشدی را تجربه می‌کنند و ممکن است مادران حس کنند شیرشان برای سیر کردن شیرخوار کافی نیست. بهترین راه شیر دادن به شیرخوار بر اساس خواست اوست.

وقتی شما دفعه های شیر دادن را افزایش می‌دهید معمولاً غدد شیری  پستان پاسخ می‌دهند و میزان شیر تولیدی را ظرف ۱ تا ۲ روز به سطح نیاز شیرخوار می رسانند. افزایش دفعه های شیردهی نیاز به دادن شیر مصنوعی مکمل یا دیگر مایعات را کم می کند.

4- چرا مادر نباید نوک پستان خود را پیش از شیردادن بشوید؟

 شست و شوی نوک پستان با اسفنج یا لیف نرم پارچه ای هنگام استحمام روزانه برای حفظ سلامت آن کافی است. شیر درون پستان استریل است. استفاده زیاد از  کرم‌ها، لوسیون‌ها یا صابون می‌تواند به خشکی نوک پستان و ایجاد شقاق های دردناک بیانجامد.

در هر حال چنانچه به هر دلیلی نوزاد نتواند مستقیماً از پستان مادر تغذیه کند می توان شیر مادر ذخیره شده در یخچال یا فریزر را با استفاده از فنجان به کودک داد.

بهتر است از بطری شیر و سر پستانک برای تغذیه نوزاد استفاده نشود و در صورت استفاده از بطری باید هر نوزاد حداقل دو بطری داشته باشد تا هر بار استریل و سپس استفاده شود.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای افزایش شیر مادر

5- با درد نوک پستان باید چه کرد؟

درد نوک پستان در شیردهی بسیار شایع است. تکنیک نامناسب شیردهی، وضعیت نادرست بغل کردن و به پستان گذاشتن، شایع‌ترین علت درد نوک پستان بلافاصله بعد از زایمان است که پستان معمولاً ظرف یک هفته به این شرایط عادت می‌کند.

ممکن است اگر مقداری از شیر را بعد از شیردهی به نوک پستان بزنید و بگذارید خود  خشک شود مشکل تا حدی برطرف شود. گاهی درد نوک پستان به دلیل عفونت قارچی است.

دهان شیرخوار را بررسی کنید و دنبال نقاط سفید یعنی برفک بگردید که کنده می شوند ولی پاک نمی شوند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا