فرهنگ و هنر

سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی بلخی

سفرنامه ناصر خسرو گزارش یک سفر هفت ساله

دانلود سفرنامه ناصر خسرو pdf

به گفته محمد رضا توکلی صابری که خود یک سفرنامه پژوهش است؛ سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی بر تارک همه سفرنامه هایى که تاکنون به هر زبانى نوشته شده است، مى ‌درخشــــد. به نظر وی کار ناصرخســــرو از نظر صداقت، دقت، ایجاز و اختصار، و درعین حال وفور اطلاعات همانندى ندارد. به عقیده غلامحسین یوسفی سفرنامه ناصرخسرو گزارشی خشک و بی روح نیست؛ توصیفات او جذاب، دقیق و تصویری و زنده است، به گونه ای که خواننده می تواند آن را در برابر چشم خود مجسم کند. به نظر می رسد توصیفات ناصرخسرو از دیده هایش، بیش از آن که بیانگر اوضاع و احوال آن دیار باشد، بیانگر نگرش فرهنگی اوست که رفتار و کرداری را یا وضعیت اجتماعی شهری را حیرت انگیز، مثبت و یا منفی می پندارد؛ در واقع روایت ناصرخسرو و برداشت وی تحت تاثیر جهان بینی، ارزش ها، هنجارها، آمال و حتی علایق وی شکل گرفته است.

سفرنامه ناصرخسرو تصویری از دوران سلجوقیان

این عوامل هم در عناصر زبانی هم در ساخت معنا و محتوای اثر، تأثیر گذارند. او علـم معماری و شهرسازی به معنای امروزی را نخوانده بـود، اما طی سفر، درباره نوع استحکامات و سیسـتم تـدافعی شهری برخی شـهرها و دیـه هـا، همه را ثبت و یادداشت کرده است. با اینکه ناصر خسـرو از علم شهرسـازی بـی خبـر بود ولـی توانسـت عناصری از شـهر را مـورد توجه خویش قـرار دهـد کـه بـرای خواننـده امـروز، تصـوری از شـهرهای دوره سـلجوقیان را بـه ارمغـان مـی آورد و همین طـور خواننـده را بـا هنر طراحـی شـهری آن زمـان بیشـتر آشـنا می کنـد و بدین سان است که وصف شهرهایى مانند دیاربکر، بیت المقدس، مکه و قاهره در هزار سال پیش از این به دست ما رسیده است. اشاره به جزئیات و شرح و توصیف دقیق بناها و توجه ویژه او به اماکن زیارتی نشان از دقت نظر و روحیه علمی و علایق مذهبی او دارد. وی سعی می کند مساحت و مشخصه های معماری اثر را با دقت هرچه بیشتر و با ذکر ارقام و اعداد بازگو کند. وی با دقت، به توصیف اوضاع اقتصادی مناطقی که در طی سفر از آنها عبور کرده، از جمله وضعیت تجارت، کشاورزی، صنعت و عوامل موثر بر رشد اقتصادی شهرها و نیز شاخص های رفاه مانند عمارت ها، تولیدات کشاورزی و مشاغل پرداخته است.

امنیت شهرها و آبادی ها از زبان ناصرخسرو

گذشته از توصیفات توام با حیرت نویسنده پیرامون وضعیت معماری در شهرهایی که بدان سفر کرده است، یکی از نکات قابل توجه تکرار و تاکید وی بر برقراری امنیت و آسایش مردمان در آن شهرهاست. ناصرخسرو به دفعات امنیت شهرها و آبادی ها را در کنار دادگری و انصاف حاکمان آن شهرها ستایش کرده است.

نویسنده : زهرا آقایی

مجموعه ای کامل از اشعار شاعران معروف ایران + دانلود نرم افزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا